StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetZanimljiva teorija

Automobili će voziti na - škovace!? Bombardirani smo lošim vijestima - gorivo će poskupjeti, plina neće biti... Ali zato zagovornici alternativnih izvora energije tvrde: ‘Imamo soluciju za budućnost‘

Piše saša ljubičić/sd
23. kolovoza 2022. - 17:02

Bombardiraju nas lošim vijestima, uvijek je u pitanju neka drama. Nerijetko djeluje kao sijanje straha o kojem pišu pobornici teorija zavjere na društvenim mrežama. Te, gorivo će opet poskupjeti, a plina neće biti, pa je pitanje dana kad će HEP i kućanstvima početi naplaćivati ekonomsku cijenu struje, što će mnoge svesti na egzistencijalni minimum, na golo preživljavanje. A to će nas opet povući u duboku ekonomsku krizu, piše Slobodna Dalmacija.

Kako god okreneš, ispada da nas trgovci naftom i plinom drže u šaci. Mešetarenjem cijena energenata pogone inflaciju koja je najveća u Europi od početka devedesetih. No, je li baš tako? Jesmo li potpuno bespomoćni i osuđeni plaćati grijanje, hlađenje, vožnju... ko svetog Petra kajganu?

Zagovornici alternativnih izvora energije, riječju – “zeleni”, tvrde da je fosilnim gorivima odzvonilo.

Ivica Jakić iz udruge H2-Hydrogen Cell Hrvatska, vjeruje da je u vodiku spas. Gorljivo je branio tu tezu na panelu “Slobodne Dalmacije” o alternativnim izvorima energije. Nekoliko je puta naglasio da su najnaprednije zemlje svijeta, poput Švicarske, počele koristiti vodik kao pogonsko gorivo u javnom prijevozu, a da takvo što prepoznaje i naša Vlada. Hrvatska kao dio Europske unije, koja razmišlja o masovnoj upotrebi vodika kao apsolutno ekološki prihvatljivoga goriva, donijela je strategiju za vodik do 2050. godine. Valjda neće ostati mrtvo slovo na papiru?

Uplinjavanje otpada

– Vodik je sadašnjost i budućnost. Zamislite samo uštede koje može ostvariti država ili lokalna samouprava koristeći vozila pogonjena gorivnim člancima za razne namjene: dostavu, komunalne poslove, zatim u poljoprivredi kad su u pitanju traktori, kombajni i ostali radni strojevi. O turizmu da i ne govorimo. Da “Jadrolinija” pogoni svoje trajekte koristeći vodik, imala bi enormne uštede. Električni pogon brodova na vodikove gorivne članke, mora što prije postati naša stvarnost – tvrdi Jakić.

Vodik se može proizvoditi na više načina i to je njegova najveća prednost u odnosu na fosilna goriva. Može nastati elektrolizom vode, energijom iz solarnih i hidroelektrana, vjetroparkova i, najzanimljivije od svega, uplinjavanjem otpada.

– I to otpada koji mi svaki dan stvaramo u domaćinstvu, a onda ga koristimo kao pogonsko gorivo za naše električne automobile. Otpada je sve više pa ispada da za vodik nema straha – optimističan je Jakić.

A kad smo kod otpada, s njim osobito muku muče naša turistička mjesta. Ta, koliko ste puta po otocima vidjeli divlje deponije koji narušavaju jadransku idilu. Na Visu su s tim očito naumili raskrstiti. Prvo su izgradili najveću solarnu elektranu na našim otocima, a sad su odlučni krenuti i korak dalje.

S udrugom H2-Hydrogen Cell Hrvatska potpisali su pismo namjere kojim definiraju smjernice i projekte na kojima će zajedno djelovati, a svode se na saniranje odlagališta otpada Wellington u gradu Visu i proizvodnju vodika uplinjavanjem komunalnog i drugog otpada. Vodik bi se proizvodio i

pomoću električne energije iz sunčanih elektrana na Visa i iz vode preko elektrolizera.

Zato su predviđene i izgradnje punionica vodika za komunalna vozila, radne strojeve, autobuse i osobna vozila, kao i za linijske, trgovačke, putničke, ribarske, turističke i radne brodove i brodice na pomorskom dobru Grada Visa.

Onima kojima se ovo doima kao puko fantaziranje na znanje da velika, moćna “Toyota” već na sva zvona promovira vodikove tehnologije. Tako je Toyota Mirai postao predvodnik električnih vozila s gorivnim člancima. Iz posljednje energetske krize EU je izvukao pouku: zelena energija više nije alternativa, ona treba potisnuti naftu i plin u povijesnu ropotarnicu iz ekoloških i ekonomskih razloga.

U EU-u se drže dogovorenog: maksimalno smanjiti tzv. ugljični otisak da bismo budućim naraštajima ostavili u nasljeđe čist okoliš. Zato i njemački premijer Olaf Scholz, a u kontekstu rata u Ukrajini i moguće obustave ruske nafte i plina Europi, najavljuje veliko okretanje alternativnim izvorima energije, prvenstveno solarnim i vjetroelektranama.

HEP u malom

Tim je putem odavno krenuo otok Krk, sve zahvaljujući jednom od naših najpoznatijih ekoloških aktivista Vjeranu Piršiću. On je na vlastitu primjeru dokazao da jedno kućanstvo može biti energetski neovisno i da se ulaganja u alternativne izvore energije, a kako bi se nadomjestilo skupi benzin, naftu i plin, itekako isplati. To više jer je država pojednostavila ugradnju fotonaponskih elektrana pa vam više ne trebaju godine i brdo dokumenata da biste sami proizvodili struju, već se sve obavi u tri tjedna i s tri papira koji jamče da ste sposobni biti “HEP u malom”. Znači, potrebno je imati sljedeće: a) vlasnički list, b) dokaz da je objekt legalan, i c) ugovor s HEP-om kojem ćete prodavati višak struje.

Na taj način obitelj Piršić prebija račun s Hrvatskom elektroprivredom i redovito je u tom smislu u plusu, što znači da na sunčanom Krku proizvede više električne energije nego što je potroši za svakodnevne potrebe.

Piršić je nedavno potpisanom novinaru koji, u skladu s trendovima, kani graditi obiteljsku kuću koja bi bila energetski samoodrživa, kazao da se radi o investiciji od pedesetak tisuća kuna koja se vraća u sedam godina, a država je potiče izdašnim subvencijama, to prije jer fotonaponske elektrane ugrađuju i domaće tvrtke. I to za samo nekoliko dana!

Poticaji se traži od Fonda za zaštitu okoliša. Za sve koji u ovome vide perspektivu na znanje da se natječaj otvara 7. prosinca, a podijelit će se 390 milijuna kuna. Nemate što razmišljati, što prije se ukrcate u “zeleni vlak”, to bolje.

21. studeni 2024 18:16