StoryEditorOCM
ZabavaŠtete li ili pomažu?

Primijetili ste ih, ali znate li zašto bolidi u F1 iza sebe ostavljaju iskre? Nekima je to i taktika, ali evo odgovora

Piše Iva Majić/sd
5. travnja 2023. - 16:07

Bolidi u Formuli 1 impresivni su po mnogo čemu, a kako i ne bi bili kada iza njih stoje najnovije tehnologije svijeta i kada su u rukama najboljih inženjera. Ako i niste veliki obožavatelj ovoga sporta, opet ste sigurno primijetili frcanje iskri po stazi, koje su posebno upečatljive u noćnim utrkama poput one u Bahreinu. Međutim, zašto do toga dolazi, o čemu se radi i jesu li štetne? Pa evo i odgovora...

Ispod bolida nalazi se daska, koja se proteže od stražnjeg dijela do neposredno ispred prednjih kotača. Iako bi se moglo očekivati kako će i ovaj dio biti izrađen od ugljičnih vlakana ili nekog drugog visoko specijaliziranog materijala, zapravo je napravljen od drvenog materijala koji se zove "Jabroc". Međutim, kakve veze sad ta "drvena daska" ima sa "svjetlosnim showom"?

image
AFP

Iskre dolaze od titanskih klizačkih blokova koji su ugrađeni u tu dasku. Klizni blokovi postoje kako bi spriječili oštećenje daske, a strše ne više od 3 mm. Ti blokovi tako prvi udare o tlo, stvarajući pritom kišu iskri iza "formule". Klizni blokovi od titana izvorno su korišteni 1980-ih i 1990-ih, a ponovno su uvedeni u Formulu 1 2015. godine, piše Slobodna Dalmacija.

Međutim, šteti li to iskrenje samom bolidu? Ne, jer iskre zapravo imaju za cilj spriječiti oštećenje automobila, a ne biti znak oštećenja. Klizni blokovi pomažu smanjiti količinu štete nanesene spomenutoj dasci, koja se strogo mjeri i regulira pravilima F1. Previše oštećenja na dasci rezultirat će diskvalifikacijom.

image
AFP

Ali zašto se to frcanje događa na ravninama i zašto je češće na samom početku? F1 automobili voze na određenoj visini, a zatim ih aerodinamika gura prema dolje na stazu, stvarajući "down force" ili potisnu silu. Površine bolida dizajnirane su na takav način da zrak koji struji preko njih ih gura prema dolje. "Down force" najviše djeluje na bolid prema dolje na ravnini, jer se količina te sile povećava s brzinom. To znači da aerodinamika spušta visinu automobila niže, čineći ga bližim tlu i stoga je vjerojatnije da će doći u kontakt sa stazom, što zauzvrat znači više iskrenja. Također je ovo češće na početku utrke jer bolidi imaju do 110 kg goriva i mnogo su teži nego na kraju utrke. Povremeno možete vidjeti iskre i kada automobil prijeđe preko rubnika, a budući da je rubnik obično viši od staze, tako dolazi u dodir s blokovima klizanja.

Kako te iskre utječu na same natjecatelje? One su sigurno izvrsne za gledanje na televiziji, ali mogu ometati vozače. Nakon utrke u Bahreinu prije nekoliko godina, Carlos Sainz, trenutni vozač Ferrarija rekao je: "Izgleda sjajno na TV-u, ali za vozače nije nimalo ugodno".

Također, bivši vozač Nigel Mansell koji je vozio za timove Lotus, Williams, Ferrari i McLaren, čak bi tražio neravnine na stazi kako bi stvorio iskre. Razlog toga je bio da odvrati pažnju vozačima koji su bili iza njega. Dakle, koristio je to kao neku vrstu taktike.

08. studeni 2024 00:27