Baš kao u svakom gradu koji živi uz more i od mora, ribarnica je i u Zadru posebno mjesto. Tu su ćakule, sitne svađe, smijeh, najnoviji tračevi, mudri savjeti, susreti svih generacija, mjesto na kojemu se osjeti prava duša jednog mediteranskog grada. Nije se puno toga mijenjalo od samih početaka stare zadarske ribarnice, sve dok ovog tjedna nije otvorena prva dizajnirana trgovina za prodaju ribe.
Da, dobro se pročitali, zadarska se peškarija može pohvaliti jedinstvenim bankom s autorskim potpisom. Zadarska arhitektica i dizajnerica Romana Lasan, koja svoje projekte potpisuje imenom Laboratorij design, projektirala je i dizajnirala prodajni štand prepoznatljivog brenda “DI Maris”. Riječ je o tvrtki koja se prije nekoliko godina razvila iz matičnog “Marikomerca” u Zadru, a inače je specijalizirana za trgovinu, distribuciju, preradu i pakiranje svježe i smrznute ribe te plodova mora.
Priča počinje početkom prošle godine, kada su arhitekticu Lasan kontaktirali Ivan Dell’orco, vlasnik tvrtke “DI Maris” i Luka Bolić, voditelj cjelokupnog “DI Maris” projekta i maloprodaje. Imali su samo jednu želju: makeover svog prodajnog mjesta na ribarnici. To je, igrom slučaja, i njihova prva prodavaonica otvorena prije dalekih 30 godina. A budući da ove godine i “Marikomerc” slavi 30. rođendan, bila je to idealna prilika za novo lice prepoznatljivog kantuna zadarske peškarije, mjesta koje gradu daje važan dio njegova identiteta i prepoznatljivosti. Ne samo zbog generacija Zadrana koje je svakodnevno pohode, nego i zbog turista kojima je ribarnica nezaobilazna stanica ako žele osjetiti bilo grada, živopisni kolorit Mediterana kakav je nekad bio.
Vizija klijenta, odnosno onoga što žele u tom prostoru, bila je jasna: kombinacija modernih i rustikalnih elemenata.
- Prema želji investitora, trgovina je trebala odavati dojam urednosti i kvalitete, ali svakako su željeli izbjeći dojam sterilnosti poput onoga u apoteci, jer to nije autentični ugođaj tog mjesta. Željeli su da ima duha, jer peškarija sama po sebi je mjesto puno atmosfere, i priča svoju priču. Isto tako, važno je bilo uklopiti dućan u ostatak ribarnice, a istovremeno ga istaknuti, kako bi mogao biti pokretač promjene i na ostatku interijera i eksterijera tržnice. Jer tržnica i ribarnica mjesto su okupljanja lokalnog stanovništva, ali i mjesto interesa svakoga turista u potrazi za autohtonošću destinacije u kojem privremeno boravi. Kad pogledate fotografije prostora, mislim da je traženo ispunjeno - govori nam Romana, kojoj je ideja vodilja bio - brod. Isprva je trebao biti stari i drveni, ali samo okruženje na kraju je presudilo da brod ipak bude cortenski. Naime, cor-ten je legura čelika koju karakterizira već formirani sloj korozije, po naški ruzine, koji mu daje otpornost na atmosfersku koroziju.
Spoj starog i novog
- “Ruzinavi” brod bio je izbor, kako samom tematikom i estetikom, tako i funkcionalnošću fronte prema ribarnici, njezinu podu i stalnim pranjima i ribanjima, što smo ranije detektirali kao potencijalni problem. Ostale plohe pultova, odnosno fronte, koje su ranije korištene na drugim trgovinama, s vremenom su pokazale tragove habanja, dok “ruzina” s odmakom vremena može samo postati bolja - objašnjava Romana kako je cor-tenom spojila funkcionalnost i estetiku.
Bojom rasvjete i kombinacijom toplo/hladno postigao se željeni ambijent, ali i adekvatna osvijetljenost artikla za prodaju. Duh staroga u novome Romana je prenijela serijom fotografija legendarnog zadarskog fotografa i svjetskog majstora Ante Brkana. Njegove fotografije stare zadarske pijace, koje su ovdje diskretno pozadinski osvijetljene, dokumentarni su i umjetnički doprinos slici grada iz nekih prošlih vremena, svjedočeći o događajima i ljudima u sasvim običnom “genre” okruženju.
Od ostalih materijala korišteno je drvo, prije svega kao sinonim za toplinu. Topli hrast istaknut je kao okvir u kontrastu s crnim pozadinama i rubovima izložbenih polica te samih vitrina. Baš zahvaljujući korištenju materijala, dizajnerica je uspješno savladala najveći izazov: kako postići da uređenje trgovine ne dominira već prezentira i komplementira proizvodu, da ga istakne i pokaže kupcu u najboljem svjetlu.
- Kvalitetan proizvod kupcu mora pružiti kvalitetnu uslugu te kompletan ugođaj, od osnovne kvalitete proizvoda preko dizajna ambalaže i prezentacije, do atmosfere unutar same trgovine. Tek kada je sve promišljeno i usklađeno, postiže se cjelovit dojam koji osigurava povratak kupca. Jer ljudi pamte cijelu emociju koja se u njima pobuđuje kroz neku akciju, ni kupnja nije toga lišena. Jer uvijek pamtite ugodnog trgovca, kao što nikad ne zaboravite onog drskog. U tom duhu promišljana je i ova trgovina, odnosno njezin remake - kaže nam zadarska arhitektica, dodajući da ima poprilično emotivan pristup dizajnu interijera, posebice adaptacijama.
- Zašto? Odgovor je zapravo jednostavan. Zato što kod adaptacije ne možete predvidjeti što vas sve očekuje dok ne srušite postojeći prostor. A onda krećete u avanturu formiranja novog prostora nepredviđenim metodama kako biste realizirali onu inicijalnu ideju koju ste zamislili. Ovdje, u slučaju Peškarije, uloženo je nekoliko dana ručnog rada i raznih narodnih tehnika da dobijemo što “bolju” ruzinu na plohama pulta - govori nam arhitektica Lasan, koja je posebno zadovoljna što je ovaj zanimljivi i nesvakidašnji projekt realizirala uz domaće snage, uz pomoć zadarskih tvrtki. Stolariju je radila zadarska tvrtka “Vobiscum”, a cor-ten obloge, koje su savijane po njeznoj zamisli te montažu tvrtka “Termodin”. Za staklo i reklame zaduženi su bili “Svijet stakla” i “Zara reklame”, dok im je Brkanove fotografije, koja je odabrala sama Romana, ustupila zadarska Tržnica.