StoryEditor
Zadar plusKAVA I KOLAČI TO GO

Razgovarali smo sa zadarskim ugostiteljima koji su prvi otvorili ‘korona kafiće‘ na Poluotoku. "Ne radimo za zaradu nego da sačuvamo radna mjesta"

Piše Matea Gugić
23. travnja 2020. - 18:30
Zadarski Coffee & Cake na Poluotoku posluzuje samo coffe to go.  Jure Miskovic/Cropix

Ma sve za dobru kavu! 

Ritual ispijanja kave u Dalmaciji zaista je nešto posebno, nešto čemu su se stranci uvijek čudili, a pomalo i divili. No, što kad tome, baš kao i ostalim našim dragim ritualnima, na put stane korona i nametne nam stotinu mjera koji se od sad strogo moramo pridržavati. Hrvatski zavod za javno zdravstvo tako je omogućio rad samo onim objektima koji imaju mogućnost preuzimanja, što se uz restorane, odnosni i na kavane, slastičarnice, posebne skupine barova, no ne i na klasične kafiće.

Naravno, kako bi ta mjesta ponovno postala uslužno ugostiteljstvo, morala su zadovoljiti određene uvjete poput postavljanje zaštitne pregrade od pleksiglasa i osigurati higijenske uvjete na najvišim razinama. Vidjevši da mogu zadovoljiti te uvijete koje je HZJZ prije nekoliko dana predstavio, dvije zadarske kavane, kavana Danica na Kalelargi i kavana Coffee&Cake kod Ljekarne Donat, postale su tako prve koje su odlučile raditi u dosad neviđenim uvjetima. 

Razgovarali smo s njihovim vlasnicima, Tomislavom Fainom i Šimom Šokotom, koji su nam otkrili razloge otvaranja svojih lokala, opisali kako su tekle prilagodbe novim uvjetima rada te što misle kako će izgledati ugostiteljstvo u doba korona krize.

- Iskreno, otvorili smo kako bi ljudi konačno mogli popiti dobru kavu – uz osmijeh nam govori vlasnik moderne gradske kavane, Šime Šokota, odmah naglasivši kako je prije svega cilj otvaranja očuvanje radnih mjesta.

- Nije nam želja tjerati ljude na biro. Zaposleni su, država nam pomaže i jednostavno smo htjeli omogućiti našim radnicima da se vrate na posao, makar i po skraćenom radnom vremenu. Oni su jako sretni, jedva su čekali vratiti radne navike – otkriva nam Šokota te naglašava kako u ovom slučaju isplativosti nema. 

- Zaradom ćemo pokriti troškove struje i vode. Odluka o otvaranju bila je prije svega zbog radnika i naših ljudi koji vole kvalitetnu kavu i kolače. Komentari su stvarno bili pozitivni, ljudi su odmah prihvatili ovo novo stanje jer je nažalost počelo vrijediti „uzmi što ti se nudi“. Naravno da svima nama fali sjesti na terasu i ćakulati jedan uz drugoga. No, što je tu je. Ipak, drago nam je da su i oni svjesni da ne radimo zbog profita. Čak smo i cijene spustili – govori nam Šime te dodaje kako se uz kavu Zadrani mogu zasladiti i kolačima, a od ponedjeljka će se nuditi i „doručak to go“.

- Svi se prilagođavamo trenutnoj situaciji kako znamo i umijemo. Moram naglasiti kako problema s papirologijom nismo imali s obzirom da smo zadovoljavali većinu uvjeta. Samo malo prilagoditi prostor kako bi ljudi lakše i što sigurnije preuzimali svoje kave i kolače – rekao je Šokota s kojim se složio i poznati ugostitelj Tomislav Fain. 

image
Tomislav Fain
Arhiva Hanza Media


- Čim smo vidjeli obavijest i shvatili da zadovoljavamo većinu uvjeta odmah smo odlučili pozvati radnike i što prije se prilagoditi novoj situaciji. Praktički nismo trebali ništa od dodatne papirologije. Zašto smo otvorili? Jednostavno, Stožer je dao tu mogućnost i mi smo ju iskoristili. Ljudi su se ionako već zaželjeli pravog espressa – rekao nam je Fain te dodao kako stvari u lokalu funkcioniraju baš kao i kod susjeda Šokote:

- Ljudi rade u timovima po dvoje, ako dođe po povećanja posla zaposlit ćemo još jednu osobu. Oni naravno imaju svu potrebnu zaštitnu opremu, i masku i rukavice. Sve se stalno čisti i dezinficira. Na nekadašnjim ulaznim vratima sad se nalaze dva otvora: jedan je za primanje narudžbi i beskontaktno plaćanje, te drugi na kojem se poslužuje gosta. Osim kave, nudimo i naš domaći sladoled, ali ne u kornetu već čašici, te naravno poznate kolače – istaknuo je Fain te zaključio kako se nada da je ovo samo prijelazno razdoblje, jednostavno mala stvar samo da se malo pokrene život na Poluotoku.  

Ni jedan ni drugi nisu željeli predviđati kako će stvari od sad pa na dalje izgledati stvari vezane uz ugostiteljstvo, samo znaju da su u ovo vrijeme prošle godine "gorili od posla". 

- Tužno je i frustrirajuće, kako za nas, tako vjerujem i za svih koji žive od turizma, a znamo koliko je to ljudi u Dalmaciji. Ništa, jednostavno moramo čekati, vidjeti što će se dalje događati i konstantno se prilagođavati mjerama kako ih budu donosili - zaključili su. 

HZJZ-ove mjere o posebnom modelu rada donosimo u cijelosti:

1. Zabranjeno je usluživanje jela, pića i napitaka u samom objektu

2. Naručitelj preuzima kupljeno na vratima, prozoru ili neposredno ipsred vrata objekta.

3. Potrebno je osigurati pridržavanje najviših higijenskih standarda te držanja razmaka ograničenog broja kupaca kako bi se smanjio fizički kontakt i održao propisani razmak od 2 metra između kupaca, prodavača i kupca, te prodavača međusobno ukoliko jedan naplaćuje a drugi izdaje.

4. Preporuča se gdje nije drugačije uređeno, postavljanje pregrade/zaštite od pleksiglasa ili drugog dezinficijensima perivog materijala kako bi bili ispunjeni svi uvjeti i sigurnosne mjere za zaštitu kupaca i prodavača.

5. Ako je moguće, preporuča se plaćanje beskontaktnim karticama.

6. Za postupak plaćanja gotovinom preporuča se da kupac najprije stavi novac na pult i potom uzme izvraćeni ostatak, a nakon svakog kupca se pult dezinficira.

7. Proizvod (napitak, obrok i sl.) treba naručiti i platiti na mjestu koje je odvojeno od mjesta izdavanja/preuzimanja narudžbe (odnosno da jedna osoba preuzima narudžbu i naplaćuje, a druga izdaje naručeno); ako to nije moguće organizirati, prodavač mora obavezno dezinficirati ruke između naplate i izdavanja narudžbe te dezinficirati površinu/pult na kojem se vrši naplata i izdavanje narudžbe između te dvije aktivnosti.

8. Osigurati da se ne stvaraju gužve, te da se jasne upute o tome stave na sve ulaze i vidljiva mjesta.

9. Ako je moguće preporuča se osigurati protočnost kupaca na način da su odvojeni ulaz/prilaz od izlaza/odlaska.

10. Na vidljivim mjestima istaknuti upute i preporuke za pridržavaanje općih pravila o higijeni te strogoj mjeri fizičke udaljenosti.

11. Ako je organiziran drive-in sistem, zabranjen je izlazak iz automobila i moraju se poštivati mjere navedene pod točkama 3., 7. i 10.

Izdvojeno

14. srpanj 2020 09:02