U Kneževoj palači, sinoć, 2. ožujka, otvorena je izložba Umjetnički obrt u Italiji. Predstavljeno je čak 109 remek-djela iz Palazzo Madama u Torinu, koje posjetitelji mogu pogledati sve do 21. svibnja ove godine.
Mnogobrojnoj publici obratili su se ravnateljica Narodnog muzeja Zadar Renata Peroš, ravnatelj Palazzo Madama Giovanni Carlo Federico Villa, direktor Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu Gian Luca Borghese, pročelnica UO za kulturu i šport Grada Zadra Dina Bušić, u ime ministrice kulture i medija Anuška Deranja Crnokić, ravnateljica Uprave za arhive, knjižnice i muzeje te njegova ekselencija Pierfrancesco Sacco, veleposlanik Republike Italije u Hrvatskoj koji je ujedno i otvorio izložbu.
Jedna od najboljih izložbi u Hrvatskoj, kako je to naglasila Deranja Crnokić u svom obraćanju zadarskoj publici, zapravo je kruna dugogodišnje suradnje s Talijanskim institutom za kulturu u Zagrebu.
Dugogodišnja suradnja
Sve je započelo još 2003. godine s izložbom "50 godina talijanske grafike, 1950.-2000.", a tijekom te suradnje organizirano je niz izložbi i projekata. Izložba kostima iz Verdijevih opera "Hommage: Giuseppe Verdi – povodom 200. godišnjice rođenja“ koja je organizirana povodom primanja Hrvatske u Europsku uniju 2013. godine, a bila je postavljena u tada neobnovljenim prostorima Kneževe palače koju je Narodni muzej Zadar u to vrijeme koristio kao izložbeni prostor. Međutim nedefiniranost prostora završnim materijalima pokazala se kao idealan prostor za organizaciju izložbi takve vrste, prisjetio se Hrvoje Perica koji je ujedno bio kustos i koordinator na svim projektima proizašlim iz ove hvalevrijedne suradnje.
Tu su i izložbe "Talijanski pejzaž u fotografiji, 1950.-2010. – Pogledi iz Furlanije – Julijske krajine" održana 2014. godine također u istim prostorima te jedna od značajnijih suradnji - izložba posvećena filmskoj divi Sophiji Loren "Ieri, oggi, Sophia - Portreti jedne dive" koja je organizirana u Muzeju grada Zadra prilikom koje je u lapidariju prezentiran i dokumentarni film "Žene koje su postale mit: Sophia pripovijeda o Loren".
Potom 2018. godine u izložbenim dvoranama Kneževe palače zadarskoj je javnosti prezentirana izložba "Put svile – spajanje naroda i teritorija" koju je pratio bogat program u vidu nize predavanja, koncerata i drugih aktivnosti.
Večerašnjoj izložbi prethodila je 2020. godine izložba "Hrana na crtežima Federica Fellinija” u Kneževoj palači koja se sastojala od 19 crteža iz čuvene Knjige snova, a tom prigodom prikazan je i Felinijev film Amarcord.
109 remek djela iz Palazzo Madama
Izložba u organizaciji Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu, odjela Muzej grada Zadra i Muzeja antičke umjetnosti iz Torina - Palazzo Madama realizirana pod pokroviteljstvom Veleposlanstva Republike Italije posveta je vrhunskom talijanskom stilu kojem se divi cijeli svijet zbog savršenstva koncepta i tehnika izrade luksuznih predmeta, usvojenih tijekom niza stoljeća u službi dvora i trgovine.
Osmišljena je za prostor Narodnog muzeja Zadar u dijalogu s njegovim zbirkama, a predstavlja stotinjak djela Muzeja Grada Torina, većinom pohranjenih u palači Palazzo Madama, koja svjedoče o vrhunskom umijeću i genijalnosti zanatskih radionica i manufaktura s područja cijele Italije, nastalih u periodu od kasnog srednjeg vijeka do osamnaestog stoljeća.
Izloženi su tako predmeti od murano stakla, venecijanski emajlirani bakreni predmeti, renesansne brončane skulpture iz Veneta, lombardsko kovano željezo, majolike iz središnje Italije, porculan iz Doccie, Vezzija, Cozzija i Napulja, tekstil i čipke, slonovača, rezbareno drvo i ukrasni knjižni uvezi.
Nakon prve dvorane i povijesti bjelokosti - od trgovačkih puteva, srednjevjekovne upotrebe i tehnika, do radionica u kojima se obrađivala, u razdoblju koje se proteže od romaničkih bjelokosti u južnoj Italiji, preko radionice Embriachi u Veneciji, pa sve do renesansne tokarene bjelokosti i asimetrične virtuoznosti baroka – prelazi se na teme intarzije, mikroskulpture i intarziranog namještaja, te gema, kameja i staklene paste između srednjeg vijeka i neoklasicizma. Na istu su vremensku os smješteni i uvezi, a zatim i povijest majolike. Počevši od "protomajolike" u južnim regijama i "arhaične majolike" središnjih i sjevernih dijelova Italije, dolazimo do primjeraka nastalih u petnaestom stoljeću u Toskani, Emiliji-Romagni, Markama i Umbriji.
U to vrijeme talijanski keramičari obnavljaju islamsku tradiciju ukrasnim motivima nadahnutim gotičkim i renesansnim repertoarom, ali i kineskim porculanom, šireći pritom paletu boja.
Prikazuje se, nadalje, novost koju je donijelo korištenje boja za oslikavanje priča na bijeloj površini keramike. Prelazi se, zatim na porculan i to kroz priče o manufakturi Vezzi u Veneciji i Ginori u Docci. Na koncu dolazi velika tema veza i tekstila kako bi se naglasila činjenica da je u srednjem vijeku u Europi vez bio smatran jednom od najdragocjenijih vrsta umjetnosti.
Donosi se i prikaz vezova u svili i zlatu, nastalih između XV. i XVI.stoljeća u radionicama u Veneciji, u Milanu gdje djeluje obitelj Sforza, zatim u Genovi, Rimu, Napulju, Palermu, gdje su plemićki i prelatski dvorovi te bogata trgovačka aristokracija svojim narudžbama potpomagali proizvodnju umjetničkih i luksuznih predmeta.
Izložba završava predstavljanjem pojedinih tkanina odabranih iz kolekcija baršuna, koje pokrivaju sedam stoljeća povijesti, te čiji je značajan dio bio izložen na Izložbi tkanina i čipki organiziranoj u Rimu 1887. godine.
- Ova izložba potvrđuje da je u suvremenim izložbenim prostorima Kneževe palače moguće kvalitetno prezentirati karakterističan tematski postav s reprezentativnim djelima iz zbirke umjetničkog obrta Palazzo Madama iz Torina. Koncepcija postava uvjetovana je težnjom za što jasnijom komunikacijom, odnosno uspostavljanjem svojevrsnog dijaloga s ambijentalnim postavom Šest salonskih priča na pianu nobile u Kneževoj palači - istaknuo je istaknuo je Hrvoje Perica, voditelj odjela Muzej grada Zadra i kustos ove međunarodne izložbe te dodao:
- Ideja jest prikazati jasnu dihotomiju u pristupu oblikovanja djela umjetničkog obrta pijemontske likovne baštine koja gotovo uopće nije zastupljena na zadarskom području spram one pod direktnim utjecajem venecijanskog i kasnije austrijskog kulturnog kruga koju poznamo i prezentiramo u vlastitom postavu. Izložba je koncipirana tako da odražava ukupno bogatstvo ambijentalnog postava Narodnog muzeja Zadar, a prezentirane brončane statute, porculan, stilski namještaj, tkanine i čipke u dijalogu tradicionalnog i suvremenog, poznatog i nepoznatog, sinergijski se spajaju u jednu cjelinu - zaključio je Perica.