StoryEditorOCM
SportBRAĆA FANTELA

U izuzetnoj zahtjevnoj 49er jedriličarskoj klasi Šime i Mihovil na tri načina usmjeravaju brod kako bi što brže prošao kroz regatno polje

Piše Josipa Galić
14. srpnja 2020. - 11:23

U svim sportovima utrkivanja pa tako i u jedrenju želja natjecatelja je prvi proći ciljem, ali kako to postići? Naravno, bržim probijanjem kroz regatno polje od konkurencije!

Da bi u tome posada uspjela treba znati vješto očitati vremenske uvjete i uspješno provesti svoju taktiku u djelo, a prije svega jedriličari poput Šime i Mihovila Fantele moraju do savršenstva savladati tehniku upravljanja brodom.

To zapravo uopće nije jednostavno jer postoje tri različita načina kako jedrilicu usmjeravati kroz regatno polje i ništa od toga ne smije biti zanemareno.

"Brodom se upravlja pomoću kormila, škota i naravno vlastitim tijelima," otkriva Šime Fantela i zatim nam dodatno objašnjava:

Kormilom mijenjamo smjer, a sa škotama uvijek želimo podesiti što bolji kut jedara prema vjetru. Sve to treba popratiti balansom tijela, jer ako nisi popratio smjer u kojem želiš ići, onda se dogodi kontra akcija na brodu i takav manevar nije nikako dobar.

Dok jedre prema vjetru, Fantele imaju dva jedra kojima moraju upravljati, glavnim jedrom i flokom. To je obično razdoblje utrkivanja u kojem se rade razlike između posada, a nakon okreta oko bove jedri se uz vjetar i tad se izvlači treće jedro, poznato pod nazivom genaker.

"Moćno jedro, najveće od svih jedara. Jako vuče i pomoću njega postižemo brzine preko 20 čvorova. Iziskuje dobru vještinu upravljanja njime, mora se neprestano trimati iliti podešavati kut prema vjetru da bi brod išao što brže, za što je zadužen Miho," kaže Šime iza kojeg su više od dva desetljeća jedrenja, a u 49er se prebacio nakon olimpijskog zlata u klasi 470 osvojenog 2016. godine, s Igorom Marenićem u Riju.

Jedriličari u klasi 49er većinu vremena vise na trapezu, pokušavajući postići što bolji kut jedara kako bi brzina broda bila što veća. No, u jednom trenutku iz taktičkih razloga moraju se prebaciti na drugu stranu broda, a uspješnost tog manevra je ono što često radi razliku između pobjede i osrednjeg plasmana.

"Prebacivanje na drugu stranu? U jedriličarskom žargonu to se kaže da mijenjamo uzde. S desnih uzda idemo na lijeve, znači okrećemo brod za nekih 90 stupnjeva i onda nam vjetar umjesto s desne strane dolazi s naše lijeve," objašnjava stariji brat Fantela pa naglašava:

To je jedan od kompleksnih manevara na kojima se mora dosta raditi kako bi sve bilo savršeno sinkronizirano. Tijelo se mora prebaciti na najefikasniji i najbrži mogući način s timunom tj. kormilom i škotama koje upravljaju jedrima. Ovakav manevar se radi ako ćeš njime nešto dobiti. Ako si ga odlučio napraviti zbog promjene vjetra, onda se to isplati. No, što manje manevara - tim bolje, jer njima zapravo gubiš brzinu.

Kao svjetski 49er prvaci iz 2018. godine braća Fantela već mogu reći da su vještinu upravljanja broda u svojoj novoj klasi doveli na vrhunski nivo, a sljedeći veliki cilj to je potvrditi na Igrama u Tokiju sljedeće godine, kad će pokušati u rodni Zadar donijeti još jedno nezaboravno olimpijsko odličje...

26. prosinac 2024 07:53