Zbogom, Splite, pozdrav iz Trsta! Vjerojatno se više nećemo vidjeti, iako smo rekli da ćemo se sutradan vratiti...
Tako bi mogla glasiti kartolina s malog kruzera za polarne ekspedicije, vrijednog više od sto milijuna eura, koji je "Brodosplit" gradio za američkog naručitelja, specijaliziranu tvrtku "Quark Expeditions".
Zbog kašnjenja s isporukom tog sofisticiranog broda, dvije tisuće škverana dobilo je umanjene i prolongirane plaće za siječanj, te isplatu minimalca od 3400 kuna za veljaču. Metalci su tada dobili i jezikovu juhu Tomislava Debeljaka, vlasnika brodogradilišta. A ni travanjske plaće još nisu stigle. Tek manjem broju radnika. Iako, još ima vremena do kraja mjeseca...
Onda je početkom travnja stigla vijest, pardon, priopćenje za medije, da je "Ultramarine" isporučen naručitelju, da su krediti vraćeni, baš kao i državna jamstva, bez kojih bi se posao teško mogao ugovoriti. I da je država još zaradila 720 tisuća eura naknade za izdanu garanciju.
Javili su tada iz škvera da je Andrew White, predsjednik tvrtke "Quark Expeditions" navodno rekao i ovo:
"Preuzeli smo ne samo vlasništvo nad novim brodom, jer je to uistinu nešto više od vlasništva. Službeno smo u svoju flotu uvrstili brod koji mijenja pravila igre i koji će uskoro postati operativna baza bez premca za sve polarne avanture. Svaki segment 'Ultramarinea' dizajniran je i projektiran kako bi naša posada s lakoćom odvela goste duboko u polarnu divljinu, bolje nego ikad prije."
Međutim, prvi travnja uvelike je bio prošao, a "Ultramarine" je i dalje bio u škveru. U brodograđevnim krugovima mogle su se čuti priče da je brod predan nedovršen i da je brodar našao na kruzeru više nedostataka. Da je zato bitno snizio cijenu i da je dodatnom diskontu pridonijelo kašnjenje s isporukom.
S druge strane, mogle su se čuti i priče prema kojima brodar oteže s preuzimanjem broda, budući da je veliko pitanje hoće li od krstarenja polarnim područjima biti išta ove sezone, s obzirom na pandemiju koronavirusa. I da "Quarku" brod zapravo još ne treba.
No tko bi stao ukraj raspravama i tezama iz stručnih krugova ili razabrao koja je od njih utemeljena, a koja konstruirana na brdu pretpostavki.
I tako, predani "Ultramarine" ostao je privezan uz škversku opremnu obalu gotovo dva mjeseca od isporuke. A kao što sama riječ govori o biti pojma koji opisuje: brodogradilište nije luka. Nego pogon za gradnju brodova.
Tjedni su prolazili, kruzer je bio privezan u "Brodosplitu", čuvali su ga brodovlasnikovi ljudi, a škverski radnici dolazili privoditi kraju nedovršene ili loše obavljene radove.
Sada postaje zanimljivo na više razina: "Ultramarine" je isplovio iz škvera 24. svibnja. Iznenada! Službeno, otišao je na pokusnu plovidbu do međunarodnih voda i vratit će se u brodogradilište već idućeg dana. Budući da brod nije dovršen, imao je samo privremene dozvole koje mu je izdalo međunarodno klasifikacijsko društvo DNV (Norveška), pa splitska Lučka kapetanija nije ni obavljala kompletan pregled broda, već mu je izdala privremeno odobrenje s kojim je "Ultramarine" i otplovio.
Ali se nije vratio... Eno ga u Trstu!
A u Splitu su ga bili čekali, sve je već bilo organizirano za povratak. Pa je nastala nervoza. Tu negdje i mi smo se uključili. Evo što kaže Ministarstvo mora:
"Sukladno najavi agenta za obavljanjem probne vožnje broda 'Ultramarine' u međunarodnim vodama, u prilogu koje su dostavljene sve relevantne svjedodžbe skraćenog roka trajanja nužne za takvu vrstu plovidbe, Odjel Pomorskog prometa Lučke kapetanije Split brodu je izdao Dozvolu odlaska broda. Uzevši u obzir se brod još u THETIS bazi podataka vodi kao brod u gradnji, te činjenicu da sukladno tome nema niti prioritet za PSC pregled, isti nije ni obavljen, već je samo izvršen uvid u dostavljenu dokumentaciju.
Međutim, u kontaktu s predstavnicima brodogradilišta utvrđeno je kako je brod predan, te sadašnji vlasnik nema nikakve obveze prema brodogradilištu, iz čega proizlazi da je agent pogrešno najavio isplovljavanje zbog čega nisu poduzete odgovarajuće mjere, odnosno promjena podataka u THETIS bazi i inspekcijski pregled, a slijedom čega će se pokrenuti odgovarajući prekršajni postupci."
U potpisu je Uprava sigurnosti plovidbe Ministarstva mora.
Iz "Brodosplita" poručuju da "vlasnik broda, u skladu s pomorskim propisima, može sa svojim brodom ploviti ili biti vezan gdje god želi". I da "vlasnik broda dokle god želi, može u dogovoru s nama biti privezan u našoj luci". Isto tako, "može odlučiti otploviti kamo god želi, kao što može ponovno donijeti odluku da se vrati u 'Brodosplit'".
Pitanja smo uputili i "Quarku". Još se ne javlja...
Dotle pomorski i brodograđevni krugovi uživaju u misterioznoj priči s mnogim nepoznanicama. Koliko smo doznali – ali napominjemo, teško je razabrati sve do u detalj – "Brodosplitu" je trebalo da kruzer isplovi na pokusnu vožnju u međunarodne vode, kako hrvatske porezne vlasti ne bi teretile Debeljaka da on, odnosno škver plati PDV na brod.
Ukratko, trebalo ga je "izvesti" da se zatvore papiri, a rok je bio 20. svibnja. Nekidan. Ako je cijena kruzera preko sto milijuna eura, onda je jasno koliko bi zapadao porez na dodanu vrijednost i koliki bi teret pao na škver.
Stručnjaci s kojima smo razgovarali o ludom razvoju događaja kažu da bi u normalnijim okolnostima klasifikacijsko društvo DNV izdalo trajne certifikate, a hrvatske pomorske vlasti obavile obvezni pregled (tzv. PSC) isporučenog broda i posadi mahnule u znak konačnog ispraćaja kruzera iz Hrvatske.
Ovako, sve je obavljeno na brzinu i lako je moguće da je "Quark" iskoristio situaciju pa pokusno isplovljavanje s povratkom u škver idućeg dana pretvorio u trajni odlazak. Ne bi li Debeljaku izbio iz ruku mogućnost da zadrži ili zaustavi brod u Hrvatskoj. Ako među partnerima postoje prijepori o kojima javno ne govore. Ali bruje ulice. Što ne bi bio prvi slučaj kada su u pitanju odnosi brodovlasnika i Debeljakova brodogradilišta u Uvali Supaval.
Zato brodograđevni i pomorski krugovi u Splitu posljednjih dana živo raspravljaju i iščekuju što će se još dogoditi. Jer je moguće da se Debeljak i "Quark" nisu mogli dogovoriti. Ili nisu više mogli vjerovati jedan drugomu! Sigurno je jedno: kruzer je sada u brodovlasnikovim rukama, a gdje ga brodar kani dovršiti, da bi dobio trajne dozvole i mogao obavljati komercijalnu djelatnost, odnosno voditi putnike na polarna krstarenja – to još ne znamo. Možda baš na sjeveru Italije.
Tko zna i hoće li "Ultramarine" imati problema s talijanskim pomorskim vlastima budući da na brodu nije obavljen inspekcijski pregled, tzv. "port state control", ali Amerikancu je očito bilo draže imati brod u Italiji nego u Hrvatskoj.
A kakvi su ostali međusobni odnosi dvaju partnera, "Quarka" i Debeljakova "Brodosplita", tko je u svemu prošao bolje, a tko lošije i – što je najvažnije – na čijoj strani je financijska matematika, e, to bismo svih htjeli znati.
Ako pitate splitsku brodograđevnu i pomorsku javnost, onako neformalno, na terasi uz kavu, "Ultramarine" se u Split više ne vraća.
Reklo bi se u nas, pozdrav posadi broda. Eno nam mašu iz Trsta...