StoryEditorOCM
RegionalPOZADINA NESREĆE

Detalji dramatičnog sudara u kanalu između Hvara i Brača: je li 13-metarska brodica uopće imala upaljena svjetla?!

Piše PSD.
8. srpnja 2021. - 17:01

Točne okolnosti pomorske nesreće u kojoj je ozlijeđeno 12 osoba u kanalu između Hvara i Brača utvrdit će istražitelji više institucija: PU splitsko-dalmatinske, Lučke kapetanije Split, Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu i državno odvjetništvo.

Od Željka Kuštere, kapetana Lučke kapetanije Split doznajemo kronologiju događaja i što se događalo u dramatičnim trenucima nakon sudara motornog broda i gumenjaka na kojima je bilo ukupno 16 osoba.

Skiperov poziv

- Točno u 22.27 sati dobili smo dojavu skipera s gumenjaka da je na poziciji 1,5 nautička milja južno od rta Ražanj, otok Brač prema rtu Pelegrin, otok Hvar, imali sudar s drugim brodom. Odjel pomorskog prometa LK šalje svoje plovilo ispostave Milna oznake RH 5 ST koje je u 22.30 isplovilo iz Milne prema mjestu događaja te se na njega odmah ukrcalo sedam teže ozlijeđenih osoba.

Odmah se organiziralo i da prema mjestu sudara isplove policijska brodica “Sv. Jure” s Visa i brod naše lučke kapetanije “Pojišan” iz Jelse. Policijski brod je ukrcao pet lakše ozlijeđenih osoba. Kapetan brodice RH 5 ST s teže ozlijeđenim osobama Nikola Brkuljić krenuo je prema Splitu, a od trenutka ukrcaja je bio u kontaktu s djelatnicima Hitne medicinske pomoći zbog medicinskih savjeta.

Oni su kapetana i posadu uputili kako postupati s ozlijeđenima, treba li ih sjesti ili poleći. Moram napomenuti kako medicinski djelatnici u svakoj situaciji spremno uskoče sa savjetima i tako olakšaju situaciju i izbjegnu teže posljedice. U 23.31 stižu u Split gdje su iskrcani ozlijeđeni koje su na Gatu sv. Nikole sačekala četiri vozila Hitne pomoći.

Znači, koordiniranom akcijom uspjelo se reagirati u tzv. zlatnom satu. Koliko mi je poznato, tri osobe su nakon liječničke obrade puštene, a ostali su zadržani u bolnici - kaže nam kapetan Kuštera.

Kako saznajemo, sudarili su se gumeni gliser tipa Colnago dug 10 metara, koji je registriran za gospodarske svrhe i plastični brod dug 13 metara, registriran za osobne potrebe. Nekada je takav brod potpadao pod kategorizaciju jahte, a sva plovila do 15 metara se ubrajaju u brodice.

Gumenjak je udario u prednji lijevi dio broda, a na njemu je bilo 12 putnika, stranih državljana i dvoje članova posade. Neslužbeno doznajemo kako je najteže ozlijeđena upravo hostesa s gumenjaka koja je hitno operirana, a prema prvim informacijama radi se o ozljedama slezene.

Na brodici su u vrijeme sudara bile dvije osobe, a brod lučke kapetanije “Pojišan” pokušao je otegliti prema Milni, ali je putem potonula zbog velikih oštećenja kod južnog ulaza u Splitska vrata. Gliser koji služi za gospodarske svrhe za transfer putnika, prevozio je turiste iz Resnika u Hvar, a otegljen je u Milnu brodicom kapetanije RH 5 ST. Prilikom tegljenja ih je pratilo i osiguravalo policijsko vozilo.

Noćni transferi

Pitamo lučkog kapetana Željka Kušteru koji su mogući uzroci nesreće, ali o tome se ne želi izjašnjavati dok se ne naprave propisane procedure.

- Očito je došla sezona, u ovo doba lani nismo imali ovakve noćne transfere. Ovim putem bih uputio apel za pojačanim oprezom. Bitno je da se shvati kako se na tim gliserima za prijevoz putnika radi o jakim porivnim strojevima, moćnim motorima. S naše strane, mi s povećanom pažnjom nadziremo pomorski promet, ali nažalost kao što vidite, nesreće se ipak dogode.

Prema nekim informacijama, uzrok sudara je što 13-metarska brodica nije imala upaljena svjetla, ali taj podatak je izašao u javnost navodno iz izjave osobe s glisera, vjerojatno one koja je upravljala. Kako se radi o sudioniku nesreće, taj podatak se ne može za sada uzeti kao utvrđena činjenica.

Također su brojna i nagađanja kako, pogotovo u sezonu, dolaze i upravljaju plovilima osobe koje nemaju iskustva u navigaciji te čak nabave potrebne papire na crnom tržištu. Kapetan Kuštera demantira da je to moguće s dozvolama koje se izdaju kod nas.

image
Srdjan Vrancic/Cropix/Ilustracija

- Kada gledamo po dozvolama koje su se polagale kod nas, nismo imali incidenata niti jedan posto s njima, tj. s osobama koje su ih dobile. To je podatak koji se može provjeriti, znači nije istina za naše dozvole i to smo mi ne jednom i dokazali. Mi imamo svjedodžbe s kojima se ukrcavaju pomorci na najzahtjevnije brodove na kojima su najteže procedure za dobivanje posla.

Najpoznatije svjetske kompanije uzimaju naše ljude, a uočljivo je po izdanim svjedodžbama da je među pomorcima 70 posto časnika, a 30 posto ljudi koji idu za kormilare i članove posade. Pri tom ni u kom slučaju ne želim omalovažavati ni jedan posao na brodu. Naši časnici palube i časnici stroja su jako cijenjeni. Kada vidite gdje sve plove, frapirate se! - rezolutan je lučki kapetan.

Brojni istražitelji

Osim Lučke kapetanije na očevidu su neophodni glavni istražitelj i istražitelji sigurnosnih istraga Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Državni odvjetnik, policija, lučke kapetanije, lučke uprave, pomorski prijevoznici i drugi subjekti pomorskog prometa, dužni su glavnom istražitelju i drugim istražiteljima Agencije, odmah nakon pomorske nesreće omogućiti pristup svim relevantnim područjima i mjestu nesreće, svim svjedocima, brodovima i objektima.

Također moraju imati neograničen pristup podrtinama, ostacima, teretu, opremi, podacima s pomorskih karata i brodskih dnevnika, elektroničkih i magnetskih zapisa i videovrpci, uključujući podatke iz VDR-a i drugih elektroničkih naprava koji se odnose na razdoblje prije, za vrijeme i nakon nesreće te drugim uređajima i podacima koji bi se opravdano mogli smatrati korisnim za sigurnosnu istragu nesreće.

image
Gliser je privremeno privezan u ACI marini, nadomak dizalice
Zori Bonačić Sargo
16. studeni 2024 05:26