U odgovoru na poražavajuće statistike Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) prema kojima su hrvati, kako djeca tako i odrasli, među najdebljima u Europi, pokrenut je iznimno važan preventivni projekt u osnovnim i srednjim školama usmjeren na zdravi tjelesni razvoj djece i mladih.
Po mišljenju mnogih sugovornika, ovo je jedan od najvažnijih projekta u području tjelesne i zdravstvene kulture, unazad 150 godina. S početkom ove školske godine, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, a u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, Agencijom za odgoj i obrazovanje, CARNET-om te Kineziološkim fakultetima u Zagrebu, Osijeku i Splitu, predstavilo je veliki iskorak u praćenju tjelesnog razvoja učenika kroz e-Dnevnik u školama.
Ova inovacija omogućava učiteljima i nastavnicima TZK osnovnih i srednjih škola praćenje pravilnog rasta i razvoja djece i mladih – uključujući održavanje zdrave tjelesne težine, optimalne tjelesne spremnost i pravilnog držanja tijela (posture) – s ciljem očuvanja zdravlja i pravovremenog prepoznavanja mogućih odstupanja u rastu i razvoju.
Sustavno praćenje tjelesne spremnosti putem e - Dnevnika u hrvatskim školama predstavlja značajan iskorak u pedagoškoj praksi. Tradicionalno se tjelesna spremnost djece pratila usporedbom s vršnjacima, no novi sustav donosi značajnu promjenu – rezultati učenika vrednuju se prema referentnim vrijednostima koje ukazuju na potencijalni rizik za zdravlje. Preko korištenih testova mogu se vršiti dosta ozbiljne predikcije za pojedina oboljenja kod djece i mladih u budućnosti, ali i dati važne preporuke i za usmjeravanje djece i mladih u pojedine sportske ili rekreativne aktivnosti.
„Velika prednost ovog sustava praćenja tjelesnog rasta i razvoja je u tome što se temelji na vrijednostima preporučenima za očuvanje zdravlja, a ne na usporedbama s vršnjacima - ističe Mirela Šunda sa Kineziološkog fakulteta Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera iz Osijeka i dodaje:
- To znači da su postavljeni ciljevi dostižni za većinu učenika, uz tjelesnu aktivnost prilagođenu njihovoj dobi i sposobnostima. Na taj način sustav potiče učenike da se usmjere na svoje osobno zdravlje i razvoj, pružajući im motivaciju da napreduju u skladu sa svojim mogućnostima i bez pritiska usporedbi s vršnjacima.“ Osim što omogućuje sustavno prikupljanje nacionalnih podataka, novi će sustav značajno olakšati rad učitelja i nastavnika TZK putem automatizirane obrade i analize podataka, generiranja razrednih izvješća te izrade prilagođenih povratnih informacija za svakog učenika, a u bližoj budućnosti i za njihove roditelje – putem e - Dnevnika.
„Ovaj sustav značajno olakšava rad učiteljima i nastavnicima tjelesne i zdravstvene kulture, jer automatizira prikupljanje i analizu podataka o tjelesnoj spremnosti i posturi učenika,“ - otkriva Hrvoje Podnar s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i dodaje:
- Umjesto da sami provode dugotrajne obrade rezultata, učitelji će uskoro imati gotove analize i prilagođene preporuke za svakog učenika. To im omogućuje da se više posvete planiranju i izvedbi nastave te pružanju individualiziranih povratnih informacija učenicima. Na taj način ovaj sustav ne samo da poboljšava kvalitetu nastave, već učiteljima štedi vrijeme i pruža dodatnu podršku u brizi za zdravlje učenika.
Tatjana Trošt Bobić s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu naglašava važnost praćenja posture učenika:
- Dugotrajno loše držanje ili deformacija kralježnice mogu negativno utjecati na motoričke sposobnosti, disanje, san, sposobnost koncentracije i učenja kao i na psihosocijalno zdravlje djeteta. Praćenje posture je izuzetno važno jer, nažalost, primjećujemo da se problem posturalnih odstupanja povećava s dobi. Kako učenici rastu, sve je veći broj uočenih odstupanja, što nam pokazuje da mnogi problemi nisu prepoznati i tretirani na vrijeme u mlađoj školskoj dobi.
Ovaj novi sustav omogućit će raniju identifikaciju posturalnih problema, pružajući učiteljima i nastavnicima TZK mogućnost da u najranijim fazama rasta prate i bilježe promjene u držanju djece. Tako ćemo pravovremeno prepoznati potencijalne probleme i osigurati djeci potrebnu podršku te uputiti roditelje na dodatne preglede učenika kod liječnika kada je to potrebno.
- Implementacijom ovog sustava Hrvatska se priključila odabranom društvu zemalja koje razvijaju i grade ovakve sustave na nacionalnoj razini. Sustav unutar e-Dnevnika usklađen je s europskim smjernicama i temeljen na iskustvima hrvatskih stručnjaka u međunarodnim projektima. Sljedeći koraci razvoja uključuju izradu okvira za prikazivanje korisnih povratnih informacija učenicima i roditeljima te dodatno povezivanje sa sustavom javnog zdravstva, školske i obiteljske medicine, sportske medicine, čime će se omogućiti cjelovita podrška zdravom razvoju djece. Maroje Sorić s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dodaje:
- Sustav praćenja koji smo počeli graditi s partnerima predstavlja temelj preventivnog zdravstvenog sustava za djecu, spajajući obiteljsko, školsko i zdravstveno okruženje. Ovakav projekt stavlja Hrvatsku u vodeću poziciju ne samo u Europi već i globalno.
Pokazna mjerenja izabranih antropoloških obilježja prikazana su na nastavi TZK u XIII. gimnaziji u Zagrebu uz učenike i nastavnike TZK Martineu Rastovski i Tomislava Kramarića.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....