Sindikat novinara Hrvatske (SNH) i ove je godine obilježio Svjetski dan slobode medija simboličnom akcijom "Pet minuta gromoglasne tišine", kojom je upozorio na sve lošiji radni i profesionalni položaj novinara, a posebno na probleme lokalnih medija.
Problemi u medijskom sektoru i pritisci na novinare gomilaju se godinama u cijelome svijetu, a dodatno su ubrzani pandemijom i njezinim gospodarskim posljedicama, ističe SNH u priopćenju koje je u sklopu akcije u 11,55 sati pročitano u redakcijama i eteru.
Upozorili su kako rad od kuće prijeti da se pretvori u stalni neformalni i nesigurni rad za novinare, čime se dodatno sužavaju njihova radna i profesionalna prava.
U hrvatskom medijskom sektoru prisutan je niz problema - još nije donesena medijska strategija o kojoj se govori godinama, a zakonska regulativa puna je manjkavosti pa ju treba precizirati kako bi se osigurala uloga medija u demokratskom društvu i onemogućila politička kontrola.
To se prije svega odnosi na Zakon o medijima, ali i na Zakon o Hrvatskoj radioteleviziji kojim se, prema izvještaju Reportera bez granica, javni servis prepušta vladajućoj većini i njezinu uplitanju u kadrovsku politiku i donošenje redakcijskih odluka.
Uz to, potrebne su izmjene u Zakonu o elektroničkim medijima kako bi se spriječio očiti porast govora mržnje i napada na novinare, kao i promjene u Kaznenom zakonu temeljem kojeg zbog klevete osobe iz javnog i političkog života podižu stotine tužbi protiv novinara.
Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva (HND) Hrvoje Zovko upozorio je u povodu Dana slobode medija da pitanje solidarnosti među novinarima nikad nije bilo aktualnije, kako u Hrvatskoj, tako i u Europi i svijetu.
"Dosta je bilo 'gromoglasne šutnje'. Želimo li preživjeti u našoj profesiji, moramo jasno i glasno pružiti otpor svima koji bi zaustavili informaciju i uskratili istinu - osnovnu hranu svakog slobodnog pojedinca i društva koje želi biti demokratsko", poručio je Zovko.
Prema ovogodišnjoj HND-ovoj anketi, podnijete su najmanje 924 tužbe protiv medija i novinara, teške čak 78,5 milijuna. To je za 10 milijuna kuna više u odnosu na anketu iz 2020., no pretpostavlja se da je stvarni broj još viši.
"Možemo govoriti o više od 1000 tužbi i sada već možemo reći da u Hrvatskoj postoji sramotna 'kultura tužakanja novinara' ne bi li ih se financijski iscrpilo i profesionalno obeshrabrilo", kaže Zovko.
SNH je pokrenuo kampanju "Lokalni mediji građanima, ne šerifima", kojom uoči lokalnih izbora želi upozoriti na probleme lokalnih medija i nužnost definiranja novih modela za njihovo djelovanje.
U spotu pod istoimenim nazivom lokalni novinari iznose svoja iskustva te upozoravaju, primjerice, da se "na večerama odlučuje o kome i čemu će se pisati, a o kome ili čemu neće".
Tamo se odlučuje i o sudbinama nas novinara, a po naredbi tih šerifa novinare se miče s neke bitne teme, miče ih se s rubrike, dijele se i otkazi, kaže se u spotu.