Sad je već očito; u Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj postoji ozbiljno razmimoilaženje među biskupima i teolozima po pitanju ponašanja u pandemiji koronavirusa. Dok se dio klera bezrezervno stavio na stranu pape Frane, koji je cijepljenje nazvao 'činom ljubavi' te u Vatikanski Grad kao prva državu na svijetu uveo obavezno cijepljenje za sve djelatnike, te pape emeritusa Benedikta XIV. koji je nedavno bez velike pompe primio treću dozu cjepiva, jedan dio svećenika priklonio se teorijama zavjere, pojavljuju se na 'skupovima slobode', mrtvi-hladni pričaju o smrtonosnosti vakcina, protive se uvođenju COVID potvrda i traže ostavke članova Nacionalnog stožera civilne zaštite.
Pravi plamen rasplamsala je nedavna izjava Stalnog vijeća Hrvatske biskupske konferencije koje čine (nad)biskupi Želimir Puljić, Josip Bozanić, Đuro Hranić, Dražen Kutleša i Zdenko Križić, koja je došla upravo u tijeku uvođenja COVID potvrda, gdje se ističe kako bi cjepivo trebalo biti dobrovoljno (što još uvijek i jest), te traže da sve mjere i odluke za sprječavanje širenja zaraze koronavirusom 'trebaju biti bez prisile i uvjetovanja', posebice u pogledu prava na rad, usluge i sudjelovanje u društvenom životu. Biskupi su preporučili i korištenje 'neinvazivnih metoda i drugih oblika testiranja', što možda otkriva kako je njihovo znanje vrlo skromno po ovom pitanju. Naime, već dvije godine na Covid se testira uzimanjem brisa sluznice, što je neinvazivna metoda. Ako nisu znali, mogli su pitati kolege biskupe kojima je PCR-testom utvrđena zaraza, a vjerojatno su neki prošli i antigensko testiranje.
Njihova izjava shvaćena je ispravno u antivakserskim i anti-potvrdaškim krugovima kao potpora njihovih nastojanja a Stalno vijeće se spomenuvši 'uvjetovanje prava na rad i društveni život' ipak izokola izjasnilo protiv uvođenja COVID potvrda, zadavši tako udarac Stožerovim namjerama i izazvavši konsternaciju čak i kod suzdržanog premijera Andreja Plenkovića i žestoku reakciju medicinara.
U aktualnom razgovoru za 'Hrvatski tjednik' nadbiskup Želimir Puljić, predsjednik HBK je reterirao ipak ostavši pri izjavi kako ne smije biti 'uvjetovanja ni prisile'.
- Dogodi se, međutim, da nastup i govor nekih crkvenih ljudi u medijima gledatelji ponekad ocjenjuju više „politički i stranački“, ili pak „navijački“ („bolji naši nego vaši“), nego duhovan i evanđeoski. Cjepivo ne spada u sferu ‘zamjenskoga spasenja’. Ali za sada je korisno i potrebno 'sredstvo prevencije i suzbijanja transmisije zaraznoga agensa COVID-19'. Junaci ovog 'pandemijskog doba' jesu liječnici, medicinske sestre i bolničko osoblje, kao i odgovorni iz državnih institucija koji su vodili dodatnu brigu o mjerama i prevenciji u borbi s opakim virusom... Svaki oblik mirnoga druženja treba pozdraviti, pa i kad je u znaku protesta. Jer to je razina civilizacije jednoga kraja i naroda. Neprimjereno je kad se protesti pretvore u rušenje, razbijanje, vrijeđanje ili tučnjavu – kazao je među ostalim msgr. Puljić.
Puno konkretniji bio je riječki nadbiskup koadjutor msgr. Mate Uzinić koji je potpuno na tragu nastojanja pape Frane:
- Vjernik sam i ne mogu razumjeti ovakve skupove koji se događaju u Hrvatskoj. Ljudi sebi uzimaju za pravo da nose slike Majke Božje, Isusa Krista, kao da ja nemam pravo na to, iako sam cijepljen tri puta – rekao je msgr. Uzinić koji prosvjed u Zagrebu vidi kao 'politički, usmjeren protiv aktualne Vlade.'
Osvrnuo se i na pismo Stalnog vijeća HBK:
- Odbijanje testiranja i cijepljenja nije ono što su biskupi i Stalno vijeće hrvatske biskupske konferencije željeli poručiti tom porukom – smatra Uzinić koji je izgovorio i riječi koje se već smatraju amblematskima:
- Ja bih, kao katolički svećenik, puno radije da, ako je potrebno, umrem zbog toga što sam se cijepio negoli da zbog toga što se nisam cijepio bilo kome uzrokujem bolest i smrt. To je kršćanski stav – zaključio je.
Neupitni intelektualni autoritet Katoličke crkve u Hrvatskoj, prof.dr. Tonči Matulić, pročelnik Katedre moralne teologije na zagrebačkom KBF-u i autor prvoga bioetičkoga priručnika na hrvatskom jeziku u razgovoru za 'Glas koncila', naveo je kako Crkva nigdje nije izjavila da je ijedno cjepivo protiv koronavirusa moralno neprihvatljivo.
- Naprotiv, izjavila je da su sva moralno prihvatljiva – iznio je prof. Matulić pozvavši da se prestane manipulirati pseudoznanstvenim činjenicama i raznoraznim teorijama zavjere jer to duboko vrijeđa zdrav razum i dostojanstvo kršćanske savjesti.
- U ovom se kontekstu nameću pitanja što nemedicinski stručnjaci znaju o medicini? Što neepidemiološki stručnjaci znaju o epidemiologiji? Što neinfektološki stručnjaci znaju o infektologiji? Došli smo dotle da u 21. stoljeću, koje se hvali i gradi na sustavu znanosti i obrazovanja, svi navodno sve bolje znaju od stručnjaka. Neki na temelju jedne pročitane nadobudne pseudoznanstvene knjige ili nestručnoga internetskoga komentara poučavaju što je epidemiologija, što je infektologija, što je klinička medicina, što je interna medicina… Kraj je zdravoga razuma, a ne njegov početak, kada se iznose medicinski nestručne i znanstveno neutemeljene tvrdnje, jer se time unosi nepovjerenje u liječnike, a cijeli se zdravstveni sustav i znanost stavljaju u pitanje. U tom smislu o pandemiji kao teoriji zavjere i izmišljotini, o koronavirusu kao sredstvu pokoravanja ljudi ne govore znanstvenici, ni liječnici, ni razumni ljudi koji su se informirali na pravim izvorima, nego govore nestručne osobe, amateri i diletanti kojima opća nedaća koristi samo kao sredstvo egomanije i narcizma - kazao je prof. dr. Matulić.
- Crkva je mogla, a po mojem skromnom sudu i trebala oformiti jedno prigodno tijelo s ekspertima, izabranima od teologa, pastoralnih službenika, liječnika svih relevantnih specijalnosti, pravnika, sociologa, psihologa, čija bi zadaća bila redovito i cjelovito informiranje biskupa o svim relevantnim pitanjima kako bi mogla primjereno i pravodobno reagirati – istaknuo je i reagirao na poruku Stalnog vijeća HBK:
- Izjavu Stalnoga vijeća HBK u svom bitnom aspektu trebalo se čuti već u siječnju ili veljači ove godine kad je počelo cijepljenje, a rasprava je krenula u krivom smjeru jer se glavni i gorući moralni problem u uvjetima pandemije ne sastoji u sukobu prava, nego u sukobu moralnih dužnosti - naveo je dr. Matulić.
Čini se da u hrvatskoj Crkvi ipak postoje dva tabora: jedan konzervativniji koji lavira između mjera Vlade i pobune s ulice, te drugi koji potpuno prihvaća znanstvena dostignuća sadašnjice i poruke i sve katoličkog poglavara pape Frane.