StoryEditorOCM
ForumSTRAŠNA NESREĆA

Policija više nema dvojbi, ovo su svi detalji tragedije na A1: otkriveno i kako su Egipćani ušli u Hrvatsku

Piše Mario Pušić/JL
14. siječnja 2024. - 13:32

Policija više nema nijednu dvojbu - vozač Mitsubishija koji je u noći na subotu 6. siječnja izazvao stravičnu prometnu nesreću na autocesti A1 državljanin je Moldavije, i sam teško stradao u toj nesreći, te je on i formalni osumnjičenik za ovo kazneno djelo, piše Jutarnji.hr. To nije jedini zaključak odnosno novost do koje su došli istražitelji ovoga slučaja. Također je utvrđeno da su svi putnici koje je prevozio u terencu mađarskih oznaka Egipćani, njih dvanaestorica su se nagurala na preostalih šest sjedala. Osoba iz tog automobila koja je podlegla ozljedama na mjestu događaja je također migrant - Egipćanin te je na njegovu tijelu bila obavljena obdukcija.

U prvim trenucima nakon nesreće kalkuliralo se da je pod terencem ostalo tijelo vozača, pogotovo što je Moldavac liječničkom osoblju Opće bolnice Karlovac kazao kako je on bio suvozač. Posljednjim rezultatima istrage utvrđeno je da to nije bilo točno, nego je samo sa sebe htio otkloniti odgovornost svjestan već tada razmjera tragedije koju je izazvao. Stradali Egipćanin, ali i svi ostali koji su se našli u automobilu smrti mladi su dečki, redom maloljetnici na pragu punoljetnosti. Vozač je također mlad čovjek, desetak godina stariji od njih.

image

Ostaci vozila Mitsubishi koji je uzrokovao prometnu nesreću

Robert Fajt/Cropix

Oni su u početku odbijali bilo kakvu komunikaciju s osobljem bolnice, tome je pridonijela i jezična barijera, no već tada su liječnici došli do zaključka da se radi o tinejdžerima u dobi između 15 i 17 godina. S obzirom na to da su imali ozljede ekstremiteta, a i dijelom i zbog jezične barijere zbog koje nisu uspjeli razaznati gdje ih boli, svi su prošli rendgensko snimanje, a radiološki nalazi su pokazali nesraštene hrskavice na kostima, specifične za mlade osobe u pubertetskoj dobi.

Nastavak liječenja u zatvorskoj bolnici

Podsjetimo, kobne noći, oko 1:40 supružnici iz Rijeke vozili su se iz Zagreba kući. Sat prije sletjeli su na zagrebački aerodrom sa zimskog godišnjeg odmora koji su proveli na Malti, gdje su dočekali Novu 2024. godinu. U Zagrebu ih je čekao njihov SUV Alfa Romeo zlatne boje. Do mjesta nesreće, malo poslije tunela Sveti Marko i malo prije čvora Novigrad na Dobri, prošli su točno 70 kilometara i iza njih je bilo četrdesetak minuta vožnje. Vozio je 48-godišnji otac, godinu mlađa majka je sjedila na suvozačkom mjestu, a njihov 16-godišnji sin, učenik jedne riječke gimnazije, upravo je utonuo u san. Ne postoji tragičnije buđenje od onoga koje je imao ovaj jadni dečko. Udar dvije tone teškog Mitsubishija bio je stravičan.

Očevid na mjestu događaja će ukazati na to da je na 48. kilometru autoceste A1 u smjeru juga vozač terenca izgubio nadzor nad vozilom, udario u metalnu bankinu koja dijeli dva prometna traka, te ga preletio uslijed zanošenja i prešao na suprotnu kolničku traku, potom udario direktno u Alfu, kojom je naišla nesretna obitelj iz Rijeke. Dva vozila više nisu sličila na vozila, iz Mitsubishija je ispao motor na jednu stranu, a putnici su se rasuli po prometnici.

U Alfi su majka i otac preminuli na mjestu događaja, dječak je zadobio lakše ozljede, ali i tešku psihičku traumu te su mu dva dana pružali psihološku pomoć u Općoj bolnici Karlovac. Osim u karlovačku bolnicu pacijenti su prevezeni u bolnicu u Ogulin, KBC Rijeka te KBC Zagreb, a potom su dva teško ozlijeđena "ogulinska" pacijenta prebačena na daljnje liječenje, jedan u Zagreb, drugi u Rijeku.

image

Ostaci vozila Alfa Romeo

Robert Fajt/Cropix

Moldavski pacijent, krijumčar i vozač vozila bio je prevezen u Kliniku za traumatologiju u Zagreb na operaciju kralježnice u nedjelju, dan nakon nesreće, a prošloga četvrtka vraćen je na daljnji oporavak u OB Karlovac, gdje ga je nadzirala policija. U subotu je policija nad njim dovršila kriminalističko istraživanje te podnijela odgovarajuće kaznene prijave. Po prijedlogu tužiteljstva 30-godišnjem Moldavcu određen je istražni zatvor te bi mogao završiti u Zatvorskoj bolnici u Zagrebu.

Ravnateljica OB Karlovac dr. Ivana Kovačić potvrdila nam je da su njegove ozljede teške, ali ne u toj mjeri da bi ostao nepokretan. Kaže da nije imao povredu leđne moždine, moguće će imati posljedice u ograničenju kretanja, ali ne i značajniju invalidnost koja bi ga prikovala za invalidska kolica.

Dno krijumčarskog lanca

Osim što je ova tragedija šokirala hrvatsku javnost, kroz eter su se počela provlačiti pitanja kako to da jedan Moldavac šverca migrante Hrvatskom i što su ovdje radili mladići iz Egipta?

Ova situacija, zapravo, i nije neobična, zaključak je to nakon našeg kratkog istraživanja. Krenimo od nekoliko brojki. Iz Ministarstva unutarnjih poslova potvrdili su nam da je u prošloj godini uhićeno čak 59 Moldavaca koji su na našim cestama krijumčarili migrante, u odnosu na ukupan broj krijumčara od njih 1880 (od čega je 30 posto hrvatskih državljana) radi se o razmjerno velikom broju. Također, među više od 64.000 migranata zabilježenih prošle godine njih 127 je bilo iz Egipta.

Zašto Moldavci krijumčare ljude? Moldavija je najsiromašnija europska zemlja u kojoj se mjesečno zarađuje između 300 i 500 eura i u kojoj predsjednik i premijer imaju 1000 eura plaće. Nije poznato koliki novac je trebao dobiti vozač Mitsubishija, ali prema nekim sličnim slučajevima uhićenih krijumčara, s ovolikim brojem ljudi zasigurno bi se radilo o oko 5000 eura, dakle o godišnjoj plaći u Moldaviji. Suprotno tvrdnjama nekih političara da se radi o opasnim zlikovcima jer "zašto bi inače vozili tolike kilometre da bi hrvatskom krijumčarili ljude", radi se o sitnim kriminalcima, u većini slučajeva čak i o ljudima koji nisu imali problema sa zakonom, to su očajnici koji imaju financijski poteškoća ili samo žele brzu zaradu. Oni su na dnu krijumčarskog lanca, a opasni su oni koji ugovaraju takve poslove. Nijedan takav, međutim, nije među ovih 1880 uhićenih, te oni najčešće operiraju iz drugih zemalja.

Najbrži pravac iz Moldavije do Hrvatske je preko Rumunjske i Mađarske, ima 1500 kilometara i traje oko 16 sati. Podsjećamo da je terenac koji je vozio Moldavac imao mađarske oznake. Što će biti s vozačem Mitsubishija? Ako mu se dokaže krivnja, dobit će višegodišnju zatvorsku kaznu. Krijumčar kojemu je izrečena najviše zatvorska kazna do sada je Nebojša Martinović iz Niša, koji je, bježeći kombijem s 29 migranata u lipnju 2019. godine, probio dvije policijske blokade. S treće su zapucali prema kombiju i ozlijedili dvoje djece. On je dobio osam godina zatvora. Kako je Moldavac izazvao najgoru nesreću otkako je krijumčarenja migranata, a sudit će mu na Županijskom sudu u Karlovcu, kao i Marinkoviću, može očekivati samo rigorozniju kaznu.

Sredozemnu rutu zamijenili Balkanskom

Odakle Egipćani u Hrvatskoj? Neslužbeno nam je potvrđeno u policiji da je ova grupa stigla iz Srbije u BiH, gdje su ilegalno prešli u Hrvatsku, pretpostavlja se negdje na području Like. Cilj im je bio domoći se Zapada. Ono što nam je policija potvrdila službeno jest da Egipćani do Srbije dolaze preko Bugarske odnosno Turske. Do tog su zaključka, kažu nam, došli analizom njihova kretanja. Relativno jest neobično da su se pojavili ovdje, ali će ih zasigurno na ovoj ruti biti sve više.

Oni su jedna od četiri afričke nacije koje su najaktivnije u migracijama na najprometnijoj migrantskoj ruti, onoj "sredozemnoj" s glavnim pomorskim pravcem Libija - Italija, kojom su u Italiju u prošloj godini stigle čak 155.754 osobe, od čega je čak 17.000 bilo maloljetnika bez roditeljske pratnje. Ujedno se radi i o najopasnijoj ruti, pretpostavlja se da se više od 2000 ljudi u tom periodu utopilo u brodolomima. Zato nije neobično da se sve više njih odlučuje na sporiju ali sigurniju, balkansku rutu, što je bio slučaj i s dvanaestoricom mladih Egipćana, za koju je ona, međutim, bila kobna, piše Jutarnji.hr.

25. studeni 2024 03:28