Francuska je naručila 42 borbena zrakoplova Rafale od Dassault Aviationa u ugovoru vrijednom više od 5 milijardi eura, objavilo je u petak Ministarstvo oružanih snaga.
Kupnja dolazi u trenutku kada francuski zakonodavci izražavaju zabrinutost zbog francusko-njemačkog projekta razvoja nasljednika Rafalea. Sustav Future Combat Air, kao što je poznato, ne očekuje se da će ući u službu prije 2045. ili 2050., prema odboru za obranu francuskog Senata, piše DefenseNews.
Francuska agencija za nabavu obrane obavijestila je Dassault Aviation kao i dobavljače opreme Thales, Safran i MBDA o ugovoru za petu fazu proizvodnje zrakoplova, priopćilo je ministarstvo.
"Ovo je izvrsna vijest za naš suverenitet i sigurnost te za naše oružane snage, koje će imati koristi od dodatnih Rafala s moderniziranim operativnim sposobnostima", rekao je ministar oružanih snaga Sébastien Lecornu.
Rafale je ušao u službu francuske mornarice 2004. i francuskog ratnog zrakoplovstva 2006., a djelovao je u Afganistanu, Libiji, Maliju, Iraku i Siriji. Najnovijim ugovorom ukupan broj Rafala koje je Francuska naručila iznosi 234, uključujući posebnu narudžbu 2021. za 12 lovaca koji će zamijeniti zrakoplove prebačene u Grčku.
Izvozne narudžbe za Rafale trenutno iznose 261 novi zrakoplov, uključujući Egipat, Indiju, Ujedinjene Arapske Emirate i Indoneziju. Osim toga, Grčka i Hrvatska kupile su svaka po 12 rabljenih Rafalea od francuskog ratnog zrakoplovstva.
Nova letjelica, namijenjena Zračno-svemirskim snagama, bit će inačice jednosjeda u konfiguraciji F4, čiji je razvoj započeo 2018. Ta je modernizacija usmjerena na povezivost i uključuje nove MBDA Mica projektile, kao i nadogradnju sustava za samoobranu Spectra koju je razvio Thales. Safran pak isporučuje mlazne motor M88.
Mlažnjaci bi trebali dobiti nadogradnju na standard F5 2030-ih, prema ministarstvu. Senat je pozvao Dassault Aviation da započne rad na nadogradnji — koja bi mogla uključivati bespilotnu letjelicu temeljenu na europskom programu borbenih bespilotnih letjelica nEUROn — već 2024. zbog neizvjesnosti oko Future Combat Air System. FCAS bi mogao koštati dva do tri puta više od Rafalea, dok bi izvoz bio podložan odobrenju njemačkog partnera, rekli su senatori u izvješću iz studenog.
Sve dok FCAS ne postane operativan, Francuskoj će trebati vrhunski lovac koji će osigurati zračnu komponentu svog nuklearnog odvraćanja, rekao je Odbor za obranu.
Rafale se smatra lovcem 4,5 generacije, sličan Eurofighteru Typhoonu i Saabovom Gripenu, a uključuje bazičnu stealth tehnologiju, sposobnost održavanja nadzvučne brzine bez upotrebe naknadnog sagorijevanja te djelovanje na mete izvan vizualnog dometa.
Dassault Aviation je rekao da postojeće narudžbe Rafalea, uključujući novi ugovor, znače da će proizvodna linija mlažnjaka biti aktivna barem sljedećih 10 godina.
Tvrtka je 2023. primila narudžbe za 60 Rafalea, uključujući 42 za Francusku i 18 za Indoneziju, u usporedbi s 92 izvozne narudžbe 2022., prema financijskim podacima objavljenim u petak. Isporuke prošle godine iznosile su 13 zrakoplova, što je u konačnici jedan lovac manje nego što je isporučeno 2022. Broj narudžbi za Rafale povećao se na 211 krajem prosinca, uključujući 141 za izvoz; na kraju 2022. bio je 164.
Najnoviji dogovor prvi je veći izdatak prema francuskom zakonu o vojnom proračunu za razdoblje od 2024. do 2030., priopćilo je ministarstvo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....