Akademska slikarica Olja Einfalt Mihovilović iz Splita tijekom protekle godine dana doživjela je svojevrstan “coming out”, ali ne u smislu javnog obznanjivanja svoje seksualne orijentacije, nego stavova vezanih uz više segmenata života - piše Slobodna Dalmacija.
Za manje upućene u lik i djelo donedavno prilično samozatajne umjetnice, evo pojašnjenja: Olja je vlasnica brendova “Skandal Fashion” i vlastite linije nakita “O.E.”, i to u cijelosti nakon smrti supruga, kontroverznog splitskog poduzetnika Marka Mihovilovića, u gradu poznatog i kao “Marko Skandal”.
Dakle, Olja je doživjela veliki osobni i poslovni gubitak smrću voljenog supruga, s kojim je utemeljila jedan od prvih hrvatskih odjevnih brendova početkom ratnih devedesetih, brenda koji je u svjetlu tadašnjih okolnosti uistinu bio “drugačiji”, smion i cjenovno prisupačan široj publici.
Zajedno su gradili poslovno carstvo, dizajnirali odjeću i širili poslovanje, koje je u zenitu “Skandala” naraslo do 22 prodavaonice diljem Hrvatske, brojilo 110 zaposlenika i zaradu mjerljivu “velikim brojevima” koji su, naposljetku, doveli do suradnje s Kinom, gdje je Olja kao umjetnička direktorica odlazila čak četiri puta na godinu birati repromaterijale i uz potporu kineske radne snage svoje snove oblikovati u stvarnost.
Istodobno, izrađivala je ručno vlastiti nakit, a i taj je segment dovela do manufakture s desecima zaposlenika koji su izrađivali replike u ograničenim serijama prema njezinim idejama.
U međuvremenu se jedan od prvih “upadljivih” i “skandaloznih” brendova u mladoj hrvatskoj državi uhodao i razvio, a nakon vrhunca poslovanja, uslijedio je bolan sunovrat.
Življa sam nego ikad
- Nikad se nismo oporavili od globalne recesije, logike velikih brojeva i ulaza stranih korporacija na hrvatsko tržište u mjeri da bismo mogli povratiti zenit “Skandala”, pa i mog nakita koji s njim čini svojevrsnu organsku cjelinu. Ipak, zadržali smo tridesetak ljudi od njih više od stotinu, s dvadeset i dva dućana pali smo na dva, ali stabilna, na vrhunskim lokacijama, te dvije galerije za plasman mog nakita.
Što se potonjeg tiče, možda su mi čak i važnije inozemne platforme na kojima ga prepoznaju i kupci poput Paris Hilton, Sweedish House Mafije, a i drugi – zagonetno se osmjehuje Einfalt Mihovilović, dajući naslutiti pikanteriju.
Naime, kad je – rekosmo – iznenada izgubila supruga od zloćudne bolesti prije godinu dana, Olja je na vlastitu primjeru pokazala da očaj uistinu može potaknuti genij. Umjesto da potone u tugu, uhvatila je obje uzde poslovanja, koje je do tada samo umjetnički supervizirala, dok je tehnički dio prepuštala Marku.
A on, ruku na srce, baš i nije bio na glasu kao “poslodavac iz snova” u Splitu...
- Znam za brojne kritike upućene mom pokojnom suprugu, i nisam uvijek odobravala njegov stil rada, ponašanje prema zaposlenicima, niti poslovne poteze. No, on je bio dominantan, njegova je bila zadnja, ali zato je meni ostavljao umjetničku slobodu i poštivao moje ideje.
Morate razumjeti, ja sam uz njega izrasla na neki način, iako sam akademska slikarica, bez njega u poslovnom smislu ne bih postojala. Naposljetku, ali ne i najmanje važno, ja sam tog čovjeka voljela i bila mu odana. Voljela sam njegov vizionarski duh, smisao za humor, čak i njegove mane. Unatoč njima, u mnogim je stvarima bio ispred vremena.
Drago mi je što je naša kći jednako kreativna; upravo je na drugoj godini studija dizajna u Londonu dobila stipendiju Alexandera MyQueena! Zahvaljujući njoj te brojnim obvezama koje su se stvorile nakon Markove smrti, jednostavno nisam imala vremena potonuti u tugu.
Štoviše, sad se osjećam življa nego ikad, puna sam entuzijazma kao na nekom novom početku, i želim opet “Skandal” učiniti nezaobilaznom butigom za sve Splićanke i Splićane, a ne samo furešte – kazuje naša izuzetno mladolika i pomalo “otkačena” sugovornica.
A furešti su, čini se, prepoznali i njezin nakit. I to ne bilo koji “strejnđeri”...
Dakle, evo pikanterije: drugu godinu zaredom Olja Einfalt svoj je brend nakita, koji se već sjajno prezentira i prodaje na megafestivalu “Burningman” u Nevadi, predstavila i na sajmu erotike “Venus” u Berlinu. Lani je premijerno iskoračila tamo uz potporu tada još živog Marka, a ove godine uz pratnju svojeg radnog tima “pojačanog” posebnim “guest starom”: zagrebačkim stilistom Nevenom Ciganovićem Cigijem! Također, ove je godine dobila nekoliko, blago rečeno, uzbudljivih posebnih narudžbi, i to od vodećih zvijezda, glumica i glumaca, pornoindustrije!
Kreativno volontiranje
- Molim vas, nemojte sad moj rad proglasiti pornjavom, ali itekako mi imponira što sam privukla pozornost. Znate, kroz brendove odjeće “Skandal” i “O.E.” nakita želim poslati nekoliko poruka. Kao prvo, poruku o nenasilju i toleranciji, zatim poruku o “drugačijosti” i smionosti, pravu na vlastitu osobnost i vizualni identitet.
Želim iskoračiti iz konzervativne hrvatske sredine kako bih ju učinila boljom, manje hermetičnom, a više slobodoumnom – veli poduzetnica, no nadasve umjetnica.
Važna stvar koja obilježava njezin aktualni rad je i – kreativno volontiranje.
- Moj pokojni muž više je bio opterećen zaradom, a meni je važno zadovoljiti neku moju unutarnju potrebu za stvaranjem i, makar i u puno manjem opsegu, zadovoljiti ljude oko sebe u smislu adekvatne naknade za rad i jedne lijepe, familijarne atmosfere kojom težim. Ono što me, pak, osobito usrećuje je raditi nešto što uopće ne namjeravam unovčiti, a to su – performansi – vragolasto će Olja glede svojih društveno i socijalno angažiranih umjetničkih istupa.
Iako je vlastitom “godinom proizvodnje” bliže zlatnom dobu Miše Kovača negoli onom Rite Ore, Olja E.M. savršeno se, kao neka kameleonka, prilagodila aktualnim trendovima i oboružala suvremenim virtualnim sredstvima komunikacije. U toj fuziji novih alata, aktualnog trenutka i vlastita umjetničkog nerva, Olja je snimila za Instagram nekoliko video-performancea, od kojih jedan tematizira percepciju žena u današnje vrijeme.
- U pin-up kostimu – s potpisom “Skandal”, dakako – šećem se po zidu, ali me ljudi kamenuju i ja, personifikacija današnje žene kao “provokatorice”, padam s tog zidića. Ipak, ustajem, i u sličnoj “neprikladnoj” odjeći i zavojima opet se ponosno šećem istim mjestom.
Drugi, pak, video najavljuje moj novi projekt “Blue taxy”, dakako, to je samo spin kojim želim reći da se u Splitu više isplati baviti taksiranjem nego umjetnošću jer gradonačelnik sad najavljuje da mi s umjetničkim radovima moramo izaći iz Dioklecijanovih podruma, dok taksisti smiju parkirati tik do ulaza u taj spomenik kulture. I tu njihove privilegije u odnosu na nas ne prestaju, ali zapravo nemam ništa protiv tog posla, samo protiv neravnopravnog tretmana od strane lokalne vlasti.
Treći video prikazuje mene kao umjetnicu kako prodajem staklenu ribu – svoje umjetničke uratke iz darovnog unikatnog programa – na splitskoj ribarnici jer nemam drugog izbora.
I tako dalje, ideja imam bezbroj, problema još i više, ali svako loše životno iskustvo može biti dobra inspiracija – približava svoje novootkriveno umjetničko poslanje Olja Einfalt Mihovilović, Splićanka koja je očigledno naumila zagaziti debelo izvan svih društveno nametnutih nam, konvencionalnih okvira.