- Sve je to individualno, od slučaja do slučaja. Kad u Centru za socijalnu skrb (CZSS) prime dojavu, ne ide se odmah direktno u obitelj, nego najprije krene propitkivanje. Zovu se škola, vrtić, liječnici....
Ako socijalni radnici utvrde da ima osnova za postupanje, stavljaju obitelj pod nadzor. Ako se utvrdi da je bilo zlostavljanja djeteta, ide prijava prema policiji i sudu. Socijalni radnici inače ne mogu ući u stan ako ih netko ne pušta unutra, jedino u pratnji policije - opisuje nam, želeći ostati anoniman, jedan bivši socijalni radnik kako funkcioniraju stvari unutar sustava za socijalnu skrb u slučaju prijave o zanemarivanju ili zlostavljanju malodobnog djeteta u obitelji.
Potresen tragedijom koja se dogodila u Novoj Gradiški - smrću dvoipolgodišnje djevojčice, preminule na Uskrs u zagrebačkoj Klinici za dječje bolesti u Klaićevoj od ozljeda za čije su nanošenje osumnjičeni njezini biološki roditelji, pokušava pronaći odgovor na pitanje: "Je li se smrt nevinog djeteta mogla spriječiti?" Jer baka preminule djevojčice je prije tragedije anonimno prijavila da se s njezinom unukom nešto događa od trenutka kad je od udomitelja vraćena u obitelj, a nakon njezine smrti sudac istrage Županijskog suda u Slavonskom Brodu Mile Soldo odredio je mjesec dana istražnog zatvora za njezine roditelje. Majku se, uz ostalo, tereti da je udarala dijete neprimjerenom silom zbog čega je došlo do ozljeda zbog kojih je završilo u bolnici.
Tko je zakazao, pita se ovih dana javnost, tražeći odgovornost onih koji su napravili propust i pri tom najčešće upire prstom u Centar za socijalnu skrb Nova Gradiška.
Bakina prijava
- U slučajevima poput ovoga, kad je baka prijavila da se s djetetom nešto događa u trenutku kada je vraćeno u obitelj, trebalo je krenuti ispitivanje unaokolo da roditelji ne primijete da postoji sumnja. Ako se ustanovi osnovana sumnja, ide se prema policiji. Oni su ti koji dolaze utvrđivati činjenično stanje. O procjeni policije ovisi sud. Sud je najodgovorniji, jer donosi odluku na osnovi motrenja socijalne službe i policije. A u ovom konkretnom slučaju mi se, nakon svega što sam pročitao, čini da je bila riječ o krivoj procjeni - primjećuje naš sugovornik s iskustvom rada u Centru za socijalnu skrb. A procjena rizika povratka djeteta biološkim roditeljima, dodaje, je na socijalnom radniku i psihologu.
"Centar za socijalnu skrb Nove Gradiške gotovo je tri godine pratio obitelj. Djevojčica je dvije godine provela kod udomitelja. Biološkoj obitelji vraćena je u studenome, na zahtjev roditelja koji su se u međuvremenu vjenčali i dobili još dvoje djece. Izvješće iz ožujka svjedoči da se znalo za nasilje", rekao je sudac Mile Soldo.
Ravnatelj nadležnog Centra za socijalnu skrb Branko Medunić u međuvremenu je smijenjen, rezultati stručnog nadzora Komore socijalnih radnika i Hrvatske psihološke komore trebali bi biti gotovi sutra (najkasnije prekosutra), a tek se treba obaviti razgovor sa socijalnom radnicom koja je bila angažirana na slučaju preminule djevojčice, jer je trenutno na bolovanju, i to navodno zbog koronavirusa.
“Čuo sam da se radi o COVID-u, vidjet ćemo kako ćemo s njom razgovarati”, izjavio je Antun Ilijaš, predsjednik Komore socijalnih radnika.
"Voditeljica mjere primjećuje na djetetovom obrazu ogrebotinu a na čelu plavicu koja već prolazi..(..) vidljivo je da se baka djeteta žali voditeljici da je djevojčica počela opet slabije pričati te da manifestira čudno ponašanje, baka tvrdi da je djevojčica povremeno autoagresivna te je primijetila kako si čupa kosu i grebe se po vratu. (..) Baka moli voditeljicu da se provjeri situacija u obitelji ali ne želi da se ona spominje jer joj ne trebaju sukobi i problemi sa sinom (..) Voditeljica mjere zaključuje da je dijete potrebno što prije odvesti na pregled kod psihologa", piše, između ostalog, u izvanrednom nalazu Ministarstva rada i socijalne skrbi čiji je ministar Josip Aladrović, jučer od novinara upitan za grafit "Ubojice!" na zgradi Centra za socijalnu skrb Nova Gradiška, kazao: "Reforme se ne događaju linčem”.
Koje su, Obiteljskim zakonom propisane, mjere za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta u nadležnosti centra za socijalnu skrb (druge su u nadležnosti suda), objašnjava mag. iur. Dunja Roić.
Upozorenje
- Prva mjera je upozorenje na pogreške i propuste u ostvarivanju skrbi o djetetu, druga se odnosi na stručnu pomoć i potporu u ostvarivanju skrbi o djetetu, treća na intenzivnu stručnu pomoć i nadzor nad ostvarivanjem skrbi o djetetu, dok je četvrta žurna mjera izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji. Navedene mjere izriču se prvenstveno roditeljima, međutim mogu se odrediti i osobama kojima je povjerena svakodnevna skrb o djetetu (npr. skrbniku, udomitelju) - navodi pravnica Dunja Roić, koja je svojedobno radila u jednom zagrebačkom Centru za socijalnu skrb. Problematika joj je više nego bliska. Tumači nam kako socijalni radnici po prijavi najčešće odmah izlaze na teren, po Zakonu o općem upravnom postupku članak 42. Riječ je o postupku po obavijesti, pri čemu se pristupa ispitivanju, a kako će to socijalni radnik izvesti, ovisi o njegovoj slobodnoj procjeni. Može izići na teren, zvati obitelj na razgovor ili poslati poziv. Sve ovisi o karakteru obavijesti.
- Kako bi se uopće odredila neka od navedenih mjera za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, CZSS prvo mora saznati da se nekom djetetu povrjeđuju prava, odnosno da postoji sumnja u povredu djetetovih prava te dolazi u pitanje njegova dobrobit. S obzirom na navedeno, propisana je obveza svakog građanina prijaviti CZSS-u povredu djetetovih osobnih i imovinskih prava, odnosno sumnju na povredu navedenih prava (tjelesno ili mentalno nasilje, spolne zlouporabe, zanemarivanje ili nehajno postupanje, zlostavljanje ili izrabljivanje djeteta). Odmah nakon primitka navedene prijave, CZSS je dužan ispitati dobivene navode o povredi prava djeteta te po potrebi poduzeti odgovarajuće mjere za zaštitu djetetovih prava. Zato je, osim navedene osobne odgovornosti svakog građanina (što podrazumijeva i roditelje i ostale članove obitelji), vrlo bitna suradnja policije, škole, dječjih vrtića, zdravstvenih ustanova, državnog odvjetništva te drugih tijela i ustanova, kako bi se CZSS upoznao sa situacijom u kojoj se dijete nalazi i pravodobno reagirao - ističe Roić.
Koju mjeru je u konkretnoj situaciji potrebno odrediti, odlučuje stručni tim CZSS-a, koji se sastoji od socijalne radnice/socijalnog radnika i psihologinje/psihologa, uz potrebnu pravnu pomoć pravnice/pravnika. Po potrebi u stručnom timu sudjeluju i socijalna pedagoginja/socijalni pedagog ili edukacijski/a rehabilitator/ica. Ono što je bitno prilikom određivanja jedne od predmetnih mjera je to da se stručni tim CZSS-a treba voditi načelom razmjernosti, odnosno treba voditi računa o tome da se odredi ona mjera kojom se najmanje ograničava pravo roditelja na ostvarivanje skrbi o djetetu, ako je takvom mjerom moguće zaštititi prava i dobrobit djeteta. Slijedom navedenog, izdvajanje djeteta iz obitelji određuje se samo iznimno, i to ako se nijednom blažom mjerom ne mogu zaštititi prava i dobrobit djeteta.
- Najstroža mjera koju CZSS može odrediti je žurna mjera izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji. To je jedina mjera koja dopušta Centru za socijalnu skrb da odmah nešto napravi i da brzo reagira. Svi moraju brzo reagirati, i centar i sud, rokovi su jako kratki. Riječ je je o mjeri koja se izriče ako postoji opasnost za život, zdravlje ili dobrobit djeteta koji se mogu zaštititi samo izdvajanjem djeteta iz neposrednoga okruženja, odnosno od roditelja ili druge osobe kod koje se dijete nalazi. O navedenoj mjeri se također donosi rješenje te ga je, s obzirom na ozbiljnost mjere, moguće donijeti i usmeno uz otpravljanje pisanog primjerka rješenja u roku od 72 sata. Žalba na predmetno rješenje također ne odgađa njegovo izvršenje. U navedenom slučaju dijete se privremeno smješta kod druge osobe koja zadovoljava pretpostavke za skrbnika, kod udomiteljske obitelji, ustanove socijalne skrbi, odnosno druge fizičke ili pravne osobe koja obavlja djelatnost socijalne skrbi - navodi Dunja Roić.
Oduzimanje djeteta
Mjera žurnog izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji može trajati najdulje petnaest dana od dana oduzimanja djeteta te je CZSS dužan u roku od 72 sata od oduzimanja djeteta dostaviti sudu prijedlog da donese rješenje o privremenom povjeravanju skrbi o djetetu drugoj osobi, udomiteljskoj obitelji, ustanovi socijalne skrbi, odnosno drugoj fizičkoj ili pravnoj osobi koja obavlja djelatnost socijalne skrbi, ili koju drugu mjeru, ako je to potrebno. O navedenom prijedlogu CZSS sud mora odlučiti u roku od deset dana od dana pokretanja postupka. Mjera žurnog izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji prestaje važiti ako CZSS u roku od 72 sata od trenutka oduzimanja djeteta ne podnese sudu gore opisani prijedlog ili ako sud ne odluči u propisanom roku o prijedlogu CZSS-a. Iznimno, ako sud ne donese odluku u propisanom roku, a i dalje postoji opasnost za život, zdravlje ili dobrobit djeteta, CZSS će produljiti trajanje žurne mjere izdvajanja djeteta od roditelja ili druge osobe kod koje se dijete nalazi, a najdulje za dodatnih osam dana od dana isteka trajanja mjere. O prijedlogu CZSS-a sud odlučuje u propisanom roku bez obzira na to je li strankama dostava poziva za ročište bila uredna.