Najveći izazov bit će održavanje fizičke distance među učenicima i nemiješanje grupa, iako ima još poteškoća koje očekujemo i koje će, ovisno o specifičnosti svake škole, biti jasnije kad počne nastava. Ipak, potrudili smo se, radili prema uputama, veselimo se nastavi u učionicama! – rečenice su koje su u nedjelju najčešće ponavljali učitelji, nastavnici i ravnatelji, od kojih su mnogi i taj posljednji dan praznika boravili na radnome mjestu "glancajući" posljednje detalje za što normalniji početak nikad neizvjesnije školske godine.
U ponedjeljak ujutro više od 460.000 učenika osnovnih i srednjih škola i oko 65.000 učitelja, nastavnika i ostalih djelatnika vraća se u učionice i školske hodnike prema korona-pravilima. Svaka je škola definirala koji će od A, B i C modela nastave provoditi, a zasad je izgledno da ih se najviše opredijelilo za A-model: svi učenici u školi, u višim razredima osnovne škole održava se razmak u učionicama između učenika te nastavnika od 1,5 metara, a u srednjima od dva metra, a ako to nije moguće, svi nose maske.
No, moguće je da se od ponedjeljka model nastave u nekoj školi promijeni, kažu nastavnici, jer sve ovisi o okolnostima.
Kakvo je raspoloženje uoči početka nove školske godine i koje poteškoće očekuju, pitali smo ravnatelje i učitelje.
– Iščekivanje je takvo kao da ja krećem u prvi razred osnovne škole, a i moji učitelji dijele te emocije. Miješaju se osjećaji straha, neizvjesnosti, ali i radosti što se napokon vraćamo u školu – iskren je Đuro Baloević, ravnatelj Osnovne škole "Vjekoslav Parać" iz Solina i predsjednik splitsko-dalmatinskog ogranka Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola.
Izabrali su A-model nastave, ali zbog nekoliko prostranijih učionica dio učenika viših razreda neće, a dio ipak hoće, morati nositi maske na nastavi.
Spremni smo, ali...
– Nije ugodno nositi maske, osobito po vrućinama, ali ako je to u korist našeg zdravlja, nije upitno. Da će biti teškoća, hoće sigurno, i to prije svega da se maksimalno pokuša fizički razdvojiti različite skupine učenika, kao i to da se djecu zadrži u zatvorenom za vrijeme odmora. Osim toga, svaka škola ima svoje prostorne i materijalne posebnosti, vidjet će se sve kad počne nastava – kaže Baloević, dodajući kako zasad nemaju najava da netko od roditelja neće poslati dijete u školu.
Prijavljenih nedolazaka, kako učenika, tako i nastavnika, nema ni u zagrebačkoj Upravnoj školi, čija ravnateljica Suzana Hitrec, ujedno predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja, kaže:
– Spremili smo se najbolje što smo mogli, a važno je da roditelji znaju kako nijednu odluku koja se tiče njihove djece nećemo donijeti bez kontakta s njima. To se odnosi i na nošenje maski. Tko ne može nositi masku, donijet će potvrdu liječnika, a u slučaju da je netko odbije nositi, razgovarat ćemo s roditeljima, nastojati pronaći rješenje. Ne mislimo nikoga kažnjavati.
Izazovi će za svaku školu biti drukčiji, dodaje, ali svakako su to održavanje distance, nošenje maski, osiguravanje da nema gomilanja učenika na ulazima. Škole su osigurale higijensko-sanitarne uvjete, a u njezinoj školi, dodaje, svi su pod "kriznim upravljanjem" – cijeli je kolektiv angažiran na poslovima od čišćenja i pripremanja učionica do informiranja na mrežnim stranicama.
– Svakako bih sve podsjetila na važnost mjerenja temperature prije dolaska u školu te da nitko tko bude imao temperaturu ili druge znakove bolesti ne dolazi u školu – poručuje Suzana Hitrec.
Online nastava
Tvrtko Pleić iz udruge Nastavnici organizirano te profesor geografije u zagrebačkoj IX. gimnaziji upozorava kako je "najteže bilo shvatiti upute koliko god ministar Radovan Fuchs govorio da su jasno napisane".
– Što ako se otkrije da je netko u školi pozitivan? Učenici se uplaše i ose u učionici, a što će biti ako netko "zakuri"? Mnogo se toga spustilo na razinu ravnatelja – upozorava profesor Pleić, čija se škola opredijelila za A-model nastave, s maskama. Taj model, unatoč svemu, kaže Pleić, osobno podržava, "pa dokle ide".
– Bit će sigurno potrebe da se u jednom trenutku dio nastave provodi online i zato bi bilo dobro da se na razini države ujednači provedba tog modela jer nisu sve škole i svi učenici u istoj poziciji. To se posebno odnosi na maturante, jer ako završe u online nastavi, ona neće osigurati istu kvalitetu kao nastava uživo. Online nastava je nužno zlo – upozorava Pleić.
Predsjednica udruge hrvatskih učitelja razredne nastave "Zvono" i učiteljica u OŠ Franje Serta iz Bednje Đurđica Krtanjek ističe kako još nisu sve škole dobile potrebno odobrenje za dodatno zapošljavanje učitelja informatike, koja ove godine kao izborni predmet kreće od prvog razreda osnovne škole, te je upitna njezina provedba za taj uzrast u dijelu škola u prvom tjednu nastave.
Škole imaju i problema s nedostatkom tehničkog osoblja, spremačica i domara, a upitno je i kako će teći organizacija dostave prehrane učenicima u učionice. Ipak, poručuje:
– Svi smo na terenu nestrpljivi i s određenom dozom neizvjesnosti krećemo u novu školsku godinu. Ipak, roditelji moraju znati da je svaka škola dala maksimum, odradili smo sve što smo mogli u skladu s uputama.