U tijeku je izrada mjernog instrumenta za identifikaciju potencijalno darovite djece iz hrvatskog jezika na području Zadarske županije. Riječ je o pilot projektu u koji su, osim Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i šport, uključeni još i predstavnici Sveučilišta u Zadru, Agencije za odgoj i obrazovanje te Instituta za hrvatski jezik.
Cilj provođenja testiranje je identifikacija darovite i potencijalno darovite djece koja će pohađati radionice za darovitu djecu tzv. Centar izvrsnosti.
- Ovo je projekt koji nas posebno veseli, pogotovo u ovim izazovnim vremenima za jezik, kada su mladi uglavnom okrenuti prema korištenju anglizama. Koliko god je dobra činjenica da se engleski jezik uči već od vrtića i mladima je izuzetno važan u vremenima kada je svijet postao "globalno selo“, moramo biti svjesni kako nema identiteta bez jezika, stoga je izuzetno važno da ga čuvamo i potičemo one izvrsne i tom području, kaže Ivan Šimunić, pročelinik Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i šport Zadarske županije.
Upravo zato, prigodno dok su u tijeku Dani hrvatskog jezika, uoči obilježavanju obljetnica objave Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika, 15. ožujka 2024. godine Zadarska županija potpisat će s Institutom za hrvatski jezik Sporazum o suradnji u provedbi identifikacije potencijalno darovite djece iz hrvatskog jezika. Institut je aktivu hrvatskog jezika tom prigodom pripremio i prigodno predavanje.
Sama identifikacija bit će provedena početkom sljedeće školske godine među učenicima sedmih razreda osnovnih škola kojima je osnivač Zadarska županija.
Na području Zadarske županije, za škole kojima je osnivač Zadarska županija, od prošle školske godine uspostavljene su radionice za darovitu djecu iz područja matematike za osnovne i srednje škole.
Radionice za darovitu djecu iz područja matematike pohađaju učenici petih razreda, koja su prošle godine u procesu identifikacije potencijalno darovite djece prepoznata kao darovita. U suradnji s Nacionalnim centrom za odgoj i obrazovanje, Zadarska županija testirala je generaciju četvrtih razreda u osnovnim školama kojima je osnivač Zadarska županija univerzalnim mjernim instrumentima koje je izradio NCVOO.
- Moram istaknuti da su se sve škole, osim OŠ Novigrad koja prethodne godine nije imala učenika četvrtih razreda, sudjelovale u ovom testiranju. Od ukupno 809 učenika četvrtih razreda u generaciji u školama kojima je osnivač Zadarska županija, za testiranje je prijavljeno njih 617 od čega je njih 584 pristupilo ispitu. Ono što je najvažnije, i što bih posebno istaknuo u cijelom ovom procesu je činjenica da smo dali svima mogućnost testiranja. Što se tiče samih rezultata, nakon provede analize rezultata ispita, dobili smo udio od 3,9 posto djece koja su se na ovom testiranju pokazala kao darovita iz područja matematike, što i jest nekakav i nacionalni, ali i globalni prosjek jer psiholozi smatraju da je darovito iz nekog područja 2-5% najizvrsnije djece - Istaknuo je Ivan Šimunić te dodao:
- Iza nas je, dakle, prva godina rada s darovitom djecom u kojoj smo proveli testiranje potencijalno darovite djece i sada s ponosom možemo reći da 19 učenika s područja Zadarske županije, iz škola kojima je osnivač Županija, svaki drugu subotu polazi radionice za darovite učenike iz područja matematike ili "Centar izvrsnosti“ kako mi to kolokvijalno nazivamo. Međutim, smatram kako je važno da napravimo i korak dalje. Testirali smo potencijalno darovitu djecu. Darovitih je kao što sam naveo 3-5 %, a kad govorimo o potencijalno darovitima njih ima i do 20% najboljih u nekom određenom području. Vizija županije je da se najboljim učenicima, tu govorimo o ovom postotku 3-5% i dalje omogućuje polazak radionica za darovite koje će i dalje organizirati Županija, međutim ne smijemo zanemariti ni potencijalno darovite.
Naime, ako imamo podatak tko su nam djeca koja su potencijalno darovita, tada taj podatak moramo i iskoristiti za nadogradnju sustava. Kao društvo još uvijek smo u fazi kad se samo upoznajemo s darovitošću kao pojmom i nerijetko ne znamo baš što bismo s time. Međutim, svjesni smo da su to djeca s posebnim potrebama i djeca koja su važna za budućnost cijelog društva. Upravo zato od ove godine planiramo podatke u potencijalno darovitim učenicima plasirati školama iz kojih dolaze tad djeca kako bi stručni kadar, uz podršku Županije, unutar samih matičnih škola osmislio dodatne programe i kako bi se samim time i dalje podupirao njihov razvoj. Dodatan rad s potencijalno darovitim učenicima u njihovim matičnim školama, ono je što će omogućiti nadogradnju postojećeg sustava kako bismo im omogućili ono što zaslužuju – potpuno ostvarivanje svojih potencijala - poručuje pročelnik Šimunić.