Plovanija, Ulica admirala Jakova Šubića od Cesana, stalno prometom začepljena i zaprašena raskopana cesta. Stanari su već izmoreni od stanja prometnice koja kao da se ne nalazi u gradu nego na selu, iz vremena dok su ulicama išle kočije s konjima. Kako koji auto prođe, podigne se prašina. Ako ide automobil s jedne strane, većina ih projuri, a ako dolaze s obje, nastane gužva. Ljudi, pogotovo djeca, ne mogu se kretati bezbrižno.
I tako već više od dvije godine, kažu nam stanari.
- Ovo vam je divlji zapad! Pogledajte mi robu?! Ne moram je više ni prati, sve je zaprašeno... - pokazuje gospođa Višnja sušilo ispred kuće, dodajući kako im ovo stanje prilično negativno utječe na život.
- Stalno je gužva. Kada su tu nedavno bili bageri, došli su bez ikakvog upozorenja, tako da nismo mogli autom uopće izići. Morali smo parkirati iza kuće, s druge strane, snalaziti se, kako god znamo, ali nismo nikako mogli izlaziti na ovu stranu prema Splitskoj ulici. Susjedi su friško obnavljali fasadu, od ovoga je već požutjela... Ne mogu djecu pustiti da idu sama do škole ili dućana, preusko je za siguran prolaz. Ni nama odraslima nije svejedno. Nekidan kad sam se vraćala iz dućana s vrećicama u rukama, auto je udario vrećicu! Toliko je usko. Auti su nam izrazbijani! Mogli su malo pokrpati cestu, bar da nisu ovolike rupe jer nemaju svi visoke aute - dodaje.
Dokad će situacija u ulici biti takva, ne zna, ali se nada što kraće.
Naime, Ulica admirala Jakova Šubića od Cesana predviđena je za rekonstrukciju u duljini od oko 550 metara. Kolnik će biti širok šest metara, a izgradit će se po prvi puta i nogostup širine od 1,60 do 2,60 metara s obje strane ceste. Uz nogostup je predviđena sadnja drvoreda.
Međutim, u ovoj su se ulici preklopila dva projekta. Jedan projekt je izgradnja nerazvrstane ceste od dijela Ulice admirala Jakova Šubića od Cesana i kružnog toka s ulicama Kožinski prilaz i Privlačkom ulicom, uz predviđenu rekonstrukciju privoza četverokrakog semaforiziranog raskrižja Ulice Admirala Jakova Šubića od Cesana, Splitske ulice, Puta Biliga i Ulice Borka Šarlije Kese. U sklopu izgradnje prometnice riješila bi se i oborinska odvodnja te postavila nova javna rasvjeta i DTK mreža.
Drugi projekt je aglomeracija, u sklopu koje je Odvodnja, odnosno izvođač Pfeiffer, izgradio novu vodovodnui kanalizacijsku mrežu. No, planirano je da, nakon aglomeracije, uslijede radovi na rekonstrukciji dijela Ulice admirala Jakova Šubića od Cesana. Dinamika izvođenja radova na proširenju ceste dakle direktno ovisi o dinamici izvođenja radova na izgradnji odvodnje i vodovoda. Kako su radovi na aglomeraciji završeni, a na snazi je zabrana izvođenja radova tijekom sezone, tvrtka Strabag bi u rujnu trebala krenuti sa uređenjem prometnice, a radovi bi trebali biti gotovi sredinom travnja 2025., odgovorili su iz Odvodnje.
Stanari ulice to ne znaju.
- Ajme ne pitaj ništa, samo pogledaj ovo oko sebe i ne treba ništa govoriti. Popelo mi se ovo na vrh glave! Što sinko mene pitaš, da ti ovdje živiš, kako bi tebi bilo? Gužva, prašina, sve raskopano, a nema nikakvog pomaka. Ne možeš od ovoga živiti! Ima već više od dvije godine da ovo traje i nemamo pojma dokad će. Nitko nam nije rekao ni kada će završiti ni koji su rokovi, ništa mi ne znamo - požalila nam sa sa svog balkona gospođa Bašić.
Na balkonu susjedne kuće dočekala nas je gospođa Nada s oprečnim stavom.
- Ja sam vjerojatno jedina koja se veseli svemu ovome - započela je sa smješkom.
- Jedva čekam proširenu cestu da to ne izgleda više ovako. Pa zar nije bolje da nam cesta ispred kuće bude lijepo, moderno uređena, nego da i dalje stoji ovako kao da je za kočije? Naravno da gužva i prašina idu na živce, smeta to i meni, ali voljna sam istrpjeti da se konačno ova ulica napravi kako treba. Živim tu 60 godina i jedva čekam vidjeti ovu ulicu konačno uređenom - kaže nam gospođa Nada pozivajući nas na piće.
- Skoro svi radnici koji bi dolazili bi parkirali u moj dvor - pokazuje na prostor ispred svoje kuće.
- Prije su barem pitali, sada više nitko i ne pita, samo ostave auto ili kamion, onda kad mi djeca dođu, nemaju mjesto za parkirati. Pa ima li to smisla? A kad se cesta proširi, bit će reda. Moći ćemo nakon toliko godina mirno šetati nogostupom, pogotovo djeca, bit će neusporedivo sigurnije, kaže, dodajući kako se većina stanara nagodila s Gradom oko proširenja ceste, odnosno morali su pristati da im se "otkine" dio privatnog vlasništva.
- Mislim da su većina, ako ne i svi već podmireni, a nitko nije pravio probleme, odnosno gotovo nitko. Svi su dali nešto kvadrata svojega, pa mora se cesta proširiti! Ja sam dala 42, ovamo do smokve - pokazuje nam gospođa Nada točno mjesto dokle bi trebao ići nogostup na desnoj strani ceste.
- Dođi vamo malo momak - pozvao nas je gospodin Bašić sa susjednog balkona na kojem smo bili nekoliko minuta ranije.
- Ako im se proširuje, imaju Velebit, pa neka tamo idu, a moj zid i moje voćke nije srušila ni komunistička vlast pa neće Boga mi ni ova! - izravan je bio.
Bračni par Bašić nam je pokazao koliko je njihovog dijela planirano uzeti, što njima ne odgovara jer kažu ne žele davati dio svojega zida i voćke iz svoga dvorišta.
- Mi imamo sve čisto, jedan kroz jedan, za druge ne znamo, a ove voćke nije nitko sadio nego ja, kao što zid nije nitko podigao nego ja, na svome. Prednji dio tamo do ceste mi poklanjamo, ali zid ne želimo dati da se ruši, kao ni voćke, niti nas zanimaju njihovi radovi - nadovezala se i gospođa Bašić.
Kontaktirali smo i Grad Zadar koji je investitor projekta rekonstrukcije ceste.
- Radovi na proširenju ceste ne kasne. Nakon provedenog postupka javne nabave, ugovor za rekonstrukciju dijela Ulice admirala Jakova Šubića od Cesana potpisan je s tvrtkom Strabag d.o.o., a cijena radova iznosi 996.648,80 eura s uračunatim PDV-om. Predviđeni rok za uvođenje tvrtke Strabag d.o.o. u posao je 15. rujna 2024. godine, a rok završetka izvođenja radova je 9 mjeseci od dana uvođenja izvođača u posao. Svi procesi otkupa su pokrenuti i očekujemo skora rješenja Ureda državne uprave. Treba naglasiti kako postupak izvlaštenja neće utjecati na izvođenje ni rokove samih radova - objašnjenje je iz gradske uprave.