StoryEditorOCM
4 kantunaANALIZA NESREĆE

Stručnjak Marušić: Odgovornost za nesreću u Kožinu je podijeljena 80:20. Kriv je vozač Mercedsa, ali i poginuli vozač Fiata!

Piše Iva Ivanac
21. travnja 2021. - 22:07

Županijskog državno odvjetništvo u utorak je ispitalo i pustilo na slobodu 18-godišnjaka iz Zadra odgovornog za prometnu nesreću u Kožinu gdje su u sudaru osobnih automobila smrtno stradala dvojica mladića u dobi od 21 i 20 godina.

- Nije bilo osnova za traženje istražnog zatvora jer u ovom slučaju nije primjenjiva niti jedna točka koja je osnova za određivanje istražnog zatvora. Nema opasnosti od bijega, utjecaja na svjedoke ili ponavljanja djela, a niti posebno teških okolnosti kaznenog djela. U istrazi će biti ispitan svjedok tragičnog događaja i provest će se prometno vještačenje. Zatražit će se i socijalna anamneza 18-godišnjaka te se utvrditi je li se treba primijeniti maloljetnička sankcija, istaknuo je Denis Sokol, glasnogovornik županijskog državnog odvjetništva u Zadru.

Prometnog vještaka trebat će utvrditi je li 18-godišnjak Mercedesom „proletio” kroz raskrižje ili se zaustavio na znak stop, a utvrdit će se i približna brzina kojom su oba automobila kretala.

Odvjetništvo također treba utvrditi je li prometna nesreća sa smrtnim posljedicama prouzročena s neizravnom namjerom za koju je predviđena kazna zatvora između tri i 15 godina ili je izazvana iz nehaja za što je propisana sankcija od jedne do osam godina zatvora.

Je li se nesreća mogla izbjeći? Zašto nadležni - Hrvatske ceste, policija, Grad Zadar – dosad nisu reagirali na apele stanovnika Kožina koji tvrde da je cijelo mjesto jedna velika „crna točka"? Na toj istoj dionici ceste u zadnjih pet godina (2016. i 2019.) poginulo je dvoje ljudi, ukupno četvoro...

image
Luka Gerlanc/Cropix

Mišljenje o uzrocima nesreće potražili smo kod prometnog stručnjaka i profesora na zagrebačkom Fakultetu prometnih znanosti, Željka Marušića.

- Ovdje se radi o čistom kršenju i nepoštivanju prometnih propisa kod oba vozača, tvrdi Marušić na početku našeg razgovora pojašnjavajući kako se nesreća ne bi dogodila da su oba vozača poštivala prometne propise.

- Nesreća u Kožinu školski je primjer podijeljene krivnje. Niti jedan se vozač nije plašio kršenja propisa. Dominantni, 80-postotni, krivac je 18-godišnji vozač Mercedes-Benza, ali 21-godišnji vozač Fiat Punta istodobno je teško prekršio članak 51. stavak 1, Zakona o sigurnosti prometa na cestama, jer je neprilagođenom, nesmanjenom, usto izvjesno i prevelikom brzinom ušao u raskrižje. Vjerojatno je prekršio i temeljno brzinsko ograničenje u naselju (članak 54.), kaže Marušić dodajući kako je znak stop u ulici Put Primorja iz koje se 18-godišnji vozač htio uključiti na državnu cestu jasno istaknut.

- Mladi se vozač trebao zaustaviti prije ulaska u raskrižje i poštivati prometne znakove, ali to nije napravio. Prometne znakove mora poštivati i onaj tko vozi na glavnoj cesti, u ovom slučaju 21-godišnji vozač Fiata, pogotovo kada je u pitanju dozvoljena brzina koja je u ovom slučaju bila 50 kilometara na sat. Po meni se vozilo Fiat zasigurno kretalo brzinom veće od dozvoljene, negdje oko 80 kilometara na sat. Dakle, punom je brzinom ušao u raskrižje i nije prilagodio brzinu dolaskom do raskrižja bez obzira na to što se nalazio na glavnoj cesti, ističe Marušić dodajući kako je „uzrok” ove teške nesreće nepoštivanje propisanih znakova.

- Da su se brzine poštivale nesreća se ne bi dogodila, a da se i dogodila, uz poštivanje brzine zasigurno ne bi završila tragično već s materijalnom štetom i eventualno ozljedama koje nisu opasne po život, naglašava Marušić koji smatra da je raskrižje zadovoljavajuće, ali da sigurno može biti još bolje i preglednije. Dodatni problem je, nastavlja, tzv. tolerancijsko područje brzine.

Naime, tamo gdje je dozvoljena brzina 50 kilometara na sat, može se voziti 60 kilometara na sat, što je zapravo dvadeset pošto više od dozvoljenog. U jednom se ipak slaže s mještanima Kožina: prometni znakovi i propisana brzina puno više bi se poštovali kad bi se postavile kamere za nadzor brzine.

image
Luka Gerlanc/Cropix
20. travanj 2024 08:25