Svatko tko je jednom pokušao promijeniti liječnika opće prakse, stomatologa, pedijatra ili ginekologa zna u kakvu se noćnu moru može pretvoriti pokušaj da ostvarite svoje najosnovnije pravo na primarnu zdravstvenu zaštitu.
Zbog kroničnog manjka liječnika, samo u obiteljskoj medicini već ih fali 300, postojeći timovi u mreži odavno su popunjeni ili na gornjoj granici zbog čega se novi pacijenti rijetko ili nikako primaju.
Takva je situacija u pravilu najčešća u gradskim sredinama jer, prema važećoj Odluci o osnovama za sklapanje ugovora o provođenju zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja, liječnik obiteljske medicine smije imati od minimalnih 1275 do maksimalnih 2125 pacijenata. Standardom se smatra zlatna sredina od 1700 osiguranika po timu.
Za druge specijalnosti u primarnoj vrijede i drugi upisni limiti: za pedijatriju je to 1190 malih osiguranika po timu, za dentalnu zdravstvenu zaštitu njih 2375, a za zdravstvenu zaštitu žena 9000. No, i u ovim slučajevima, stvarnost demantira propisane standarde pa pedijatri u prosjeku imaju i po 1300 djece po timu jer njih samo 253 skrbi o oko 300 tisuća malih pacijenata.
No, ovo su problemi o kojima bi brigu morao voditi sustav, prije svega boljim planiranjem i većim brojem specijalizacija. Što osiguranik može učiniti kad se nađe u situaciji da želi promijeniti ili izabrati liječnika, ali u željenim ambulantama dobiva odbijenice?
Prvo je važno znati kako se izbor liječnika vrši prema mjestu prebivališta, iako to nije decidirano pravilo, i kako pravo na novog doktora imate godinu dana nakon ranijeg izbora. Kad krenete u potragu za slobodnim liječnicima koji još uvijek upisuju, najbolje se obratiti područnoj službi HZZO-a u svojoj sredini. Ti podaci moraju biti javni pa ih je tako moguće dobiti i putem maila ako ih zatražite, ili na web stranicama Zavoda. Na istu se adresu možete obratiti i ukoliko mislite da je vaš zahtjev neopravdano odbijen iako u timu još uvijek ima mjesta.
U takvim slučajevima, u priču se uključuje područna služba HZZO-a koja može provesti kontrolu po predstavci osigurane osobe te, ako se nepravilnost potvrdi, izreći sankciju.
- Baš zato molim pacijente da budu aktivni i imaju građanske hrabrosti u slučajevima kad su odbijeni. Ukoliko su od HZZO-a ranije dobili potvrdu da taj liječnik ima mjesta za upis, neka od njega obavezno traže pismeno objašnjenje zašto ih ne želi primiti. Ne od medicinske sestre već isključivo od liječnika jer je on nositelj tima. HZZO će po takvom problemu odmah reagirati kako bi se zaštitila prava pacijenta odnosno osiguranika - objašnjava dr. Dubravka Finka, predsjednica udruge ali i županijskog povjerenstva za prava pacijenata Zadarske županije koja je godinama radila baš posao kontrolora u sustavu HZZO-a. Zato su joj dobro poznate najčešće situacije u kojima pacijenti ne mogu do željenog liječnika.
- Kad dijete predškolske dobi treba otići iz pedijatrijske ordinacije i upisati se kod liječnika obiteljske medicine, poželjno bi bilo da to bude isti liječnik kod kojega je već cijela obitelj. Zato liječnici ta mjesta znaju čuvati pa tu se može dogoditi problematična situacija. Isto kao i prilikom doseljenja u novi grad kada pacijenti žele liječnika najbliže mjestu stanovanja, što nije uvijek izvedivo.
Za žene je također važno da prilikom izbora ginekologa povedu računa o tome koliko im se liječnik može posvetiti s obzirom na broj upisanih pacijentica.
Nije dovoljno samo biti upisan već izabrati liječnika koji ima vremena biti angažiran oko svog pacijenta- napominje dr. Finka, dodajući kako se svi ovakvi problemi s upisom brzo riješe ako se pacijent obrati HZZO-u.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....