Zbog zagušenosti informacijama o pandemiji koronavirusa, ispod novinarskih radara prošla je vijest da je državna Lučka uprava Zadar nedavno završila još jedan veliki infrastrukturni projekt u sklopu izgradnje Nove luke Zadar u Gaženici. Riječ je o dovršetku izgradnje obalnih zidova i zaštitnih nasipa na novom terminalu u gospodarskom dijelu luke koja se obalnom crtom nastavlja na putnički terminal, u smjeru Bibinja.
Radovi vrijedni više od 19 milijuna eura s PDV-om započeli su u rujnu 2018. godine, a izveli su ih splitski Pomgrad inženjering i njemački Strabag AG, dok je nadzor na radovima imao zagrebački IGH. Radovi su financirani kreditom KfW njemačke razvojne banke, odnosno novcem koji je ostao nakon završetka izgradnje putničkog dijela luke i putničkog terminala, a troškove PDV-a u iznosu većem od 4 milijuna eura pokrilo je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Novi plato gospodarskog terminala nastao je nasipanjem mora i njegova površina je 5,8 hektara, a namijenjen je za ro-ro ili kontejnerski promet.
A sada - prednatječaj
- Kreditna sredstva dobivena za izgradnju Nove luke Zadar sada smo kompletno potrošili. Uprava KfW je inzistirala na tome da se završi obalni zid u produžetku putničkog terminala zbog erozije mora. Završetkom izgradnje prve faze teretnog terminala gospodarskoj luci u Gaženici dali smo novu razvojnu dimenziju – kaže ravnatelj Lučke uprave Robert Škifić.
Sljedeći korak je, dodaje, raspisivanje natječaja za iskaz interesa prema potencijalnim koncesionarima, a potom i raspisivanje koncesije za dovršenje izgradnje (uređenja) i gospodarenje novim terminalom.
- Najprije je potrebno izabrati konzultantsku kuću s kojom ćemo pripremiti prednatječaj. Želimo ispitati interes za taj prostor i za takav vid prometa. Svjesni smo da Rijeka snažno razvija svoju luku u smjeru kontejnerskog prometa i možda bi nama, zbog blizine autoceste i zračne luke, ali i Italije, bilo mudrije razvijati terminal za ro-ro promet. O tome svemu treba dobro razmisliti, ispitati tržište i dugoročne gospodarske mogućnosti infrastrukture na ovom području. U ništa se nećemo zalijetati bez kvalitetne analize i stručnih ocjena – oprezan je ravnatelj Škifić.
Prva faza izgradnje terminala je, dakle, završena, a ostatak predviđenih radova pada na teret koncesionara. Vrijednost tih radova procjenjuje se na između 20 i 25 milijuna eura, moguće i više, ovisno o namjeni terminala i lučkoj opremi. Nije, naime, svejedno hoće li se terminal koristiti za ro-ro prijevoz (kamionski i automobilski promet) ili kao kontejnerski terminal. Procjene dodatno dovodi u pitanje očekivani kolaps svjetske ekonomije i izgledna gospodarska recesija uzrokovana pandemijom koronavirusa. Uglavnom, na trošak koncesionara pada izgradnja sustava odvodnje, rasvjete, asfaltiranja i opremanja tog velikog prostora kako bi ga se privelo gospodarskoj svrsi.
Modernizacija teretne luke
- U ovakvim uvjetima pandemije stvarno je nezahvalno predviđati kada bi prvi natječaji za iskaz interesa mogli biti objavljeni. Mi radimo sve što trebamo na pripremi dokumentacije za natječaj i za izbor konzultantske kuće. Čim se uvjeti normaliziraju, čim se ekonomija počne vraćati u normalu, nastavit ćemo ovaj posao jer infrastruktura koju imamo u Gaženici kotač je razvoja cijele ove regije i zato ne smije stati – ističe ravnatelj Škifić.
Nakon koncesioniranja novog terminala, Lučku upravu Zadar čeka modernizacija preostalog dijela teretne luke u koju se dosta dugo nije značajnije ulagalo. Prije svega u gatove za prihvat tekućih i rasutih tereta, ali i ostalu lučku infrastrukturu. Sve s ciljem širenja poslovanja LUZ-a i povećanja kapaciteta teretnog dijela luke u Gaženici.