Objavu Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine na temu legalnosti izgradnje MHE na Uni prenosimo u cijelosti:
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine provelo je postupak nadzora nad dozvolama za izgradnju male hidroelektrane „Una-mlin“. Od Zadarske županije zatražena je dokumentacije koja je u Ministarstvu zaprimljena 9. kolovoza. Postupak nadzora zaključen je 12. kolovoza 2024. godine.
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine ovlašteno je provoditi nadzor temeljem odredbi članka 180. Zakona o prostornom uređenju te odredbi članka 156. Zakona o gradnji kojima mu je dana ovlast da provodi nadzor nad provedbom tih zakona te zakonitosti rada i postupanja, među ostalim i upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Dopis Državnog inspektorata kojim se traži provedba nadzora zakonitosti postupka izdavanja akata koji se odnose na zahvat izgradnje male hidroelektrane „Una - Mlin“, a koji su izdani od strane Zadarske županije, Upravnog odjela za provedbu dokumenata prostornog uređenja i gradnje, Odjela u Gračacu, Ministarstvo je zaprimilo dana 29. srpnja 2024.
Odmah po zaprimljenom dopisu Ministarstvo je radi provođenja nadzora, od prvostupanjskog tijela (Zadarske županije - Odjela u Gračacu) zatražilo na uvid spise predmeta svih akata koji se odnose na navedeni zahvat izgradnje.
Predmetni spisi Zadarske županije - Odjela u Gračacu s potpunom dokumentacijom zaprimljeni su u Ministarstvu 9. kolovoza 2024, a postupak nadzora zaključen je 12. kolovoza 2024.
U postupku nadzora provjeravani su akti za izdavanje lokacijske dozvole, izmjene i dopune lokacijske dozvole, građevinske dozvole, rješenje o promjeni imena investitora, rješenje o produljenju važenja građevinske dozvole te prijava građenja.
Lokacijska dozvola za izgradnju male hidroelektrane snage 160kW „Una-mlin“ izdana je po zahtjevu tvrtke CROATAN d.o.o. iz Zagreba 9. ožujka 2015. a stekla je svojstvo pravomoćnosti 27. ožujka 2015. Izmjena i dopuna lokacijske dozvole izdana je po zahtjevu iste tvrtke. Njenom izmjenom i dopunom se mijenjaju lokacijski uvjeti određeni osnovnom lokacijskom dozvolom od 9. ožujka 2015. u pogledu kanala za dovod vode do turbine i odvod nakon prolaska kroz Kaplanovu turbinu u vodotok rijeke Une te u pogledu obuhvata zahvata. Izmjena i dopuna lokacijske dozvole postala je pravomoćna 19. listopada 2015.
Građevinska dozvola od 6. listopada 2016. izdana je po zahtjevu tvrtke CROATAN d.o.o. iz Zagreba, a stekla je svojstvo pravomoćnosti 31. listopada 2016.
Rješenje o promjeni imena investitora izdano je po zahtjevu investitora CROATAN d.o.o. iz Zagreba, od 6. kolovoza 2018. Rješenjem ime investitora sada glasi PIPRA d.o.o. iz Gračaca, a isto rješenje je postalo pravomoćno 19. studenoga. 2018.
Rješenje o produženju važenja građevinske dozvole od 3. listopada 2019. izdano je po zahtjevu investitora PIPRA d.o.o. iz Gračaca. Rješenjem se produžuje važenje postojeće građevinske dozvole za još tri godine od dana utvrđene pravomoćnosti osnovne građevinske dozvole. Rješenje je steklo svojstvo pravomoćnosti dana 20. listopada 2019.
Uvidom u sustav E-dozvole ovo Ministarstvo je utvrdilo da je investitor PIPRA d.o.o. iz Gračaca, dana 25. listopada 2022. prijavio početak građenja, sukladno odredbi članka 131. Zakona o gradnji.
U postupku nadzora izdavanja lokacijske dozvole, izmjene i dopune lokacijske dozvole, građevinske dozvole te rješenja o promjeni imena investitora utvrđeno je da su navedeni upravni akti pravomoćni te da su protekli rokovi za njihovo poništavanje i ukidanje, a koji su propisani odredbama čl. 131. st. 2. Zakona o općem upravnom postupku. Stoga, ovo Ministarstvo nema mogućnosti poništavanja i ukidanja navedenih upravnih akata.
Međutim, ako se u kaznenom postupku utvrdi da su navedeni akti izdani kao posljedica kaznenog djela, po službenoj dužnosti može se pokrenuti obnova postupka prema odredbama članka 123. stavka 2. podstavka 1. Zakona o općem upravnom postupku.
S aspekta primjene posebnih pravnih propisa ističemo kako je pregledom spisa utvrđeno da prije podnošenja zahtjeva za izdavanje rješenja o izmjeni i/ili dopuni lokacijske dozvole 2015. nije proveden postupak prethodne ocjene prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu sukladno odredbama Zakona o zaštiti prirode. Navedeno je utvrđeno i zapisnikom o obavljenom inspekcijskom nadzoru Državnog inspektorata od 12. srpnja 2024. i Nalazom o provedenom upravnom nadzoru Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije od 29. srpnja 2024. Nadalje, ističemo da je, s obzirom na promjenu propisa iz područja zaštite okoliša (Zakon o zaštiti okoliša i Uredba o procjeni utjecaja zahvata na okoliš), investitor bio dužan podnijeti nadležnom Ministarstvu zahtjev za mišljenjem o potrebi provedbe postupka ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš. Navedeno je utvrđeno zapisnikom Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije od 29. srpnja 2024.
Ujedno napominjemo kako je nadzorom Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine utvrđeno kako se predmetni zahvat ne nalazi na području obuhvata Vrela Une koje je zaštićeni spomenik prirode sukladno rješenju br.40/4- 1968. od 20. veljače 1968. koje je donijela Socijalistička Republika Hrvatska, Republički zavod za zaštitu prirode, Zagreb.
Također, prema važećem Prostornom planu uređenja Općine Gračac (,,Službeni glasnik Zadarske županije", broj 13/07, 27/10 i 3/22) predmetna lokacija nalazi se unutar građevinskog područja i na području na kojem je moguća izgradnja malih hidroelektrana.
Dajemo i informaciju kako je Ministarstvo 11. kolovoza 2024. zaprimilo prijedlog za oglašivanje rješenja ništavim, sukladno odredbama čl. 128. Zakona o općem upravnom postupku, i to građevinske dozvole izdane od strane Zadarske županije od 6. listopada 2016. godine i rješenja o produženju važenja građevinske dozvole izdanog od strane Zadarske županije od 3. listopada 2019. U prijedlogu podnositelji navode da se izvršavanjem navedenih akata čine određena kaznena djela protiv okoliša iz glave XX. Kaznenog zakona. Odredbom čl. 128. st. 1. toč. 4. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će se rješenje oglasiti ništavim ako se njegovim izvršenjem čini kazneno djelo.
O osnovanosti ovog prijedloga će se odlučiti u upravnom postupku u za to zakonom propisanim rokovima. U tom pravcu ističemo kako je ovo Ministarstvo u komunikaciji s drugim javnim tijelima te su zatraženi dodatni podaci od Hrvatskih voda, Državnog inspektorata te od Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije, a sve u svrhu utvrđivanja jesu li ispunjeni uvjeti za oglašivanje rješenja ništavim iz čl. 128. st. 1. toč. 4. Zakona o općem upravnom postupku.