Loša poslovna vremena uzrokovana koronavirusom zrakoplovnim će kompanijama uzrokovati rekordne godišnje gubitke, a 2020. godina pamtit će se, sasvim je sigurno kao "najgora godina u povijesti zrakoplovne industrije". Kriza nije zaobišla ni Zračnu luku Split u Kaštelima gdje procjenjuju kako će ovogodišnji gubici na kraju godine dosegnuti 2 milijuna manje putnika u odnosu na 2019. godinu kada je na taj aerodrom sletjelo više od tri milijuna putnika.
U prvih 6 mjeseci ove godine Zračna luka Split ostvarila je promet od 108 tisuća putnika, dok je lani u prvom polugodištu kroz nju prošlo 1,2 milijuna putnika. Ako uspoređujemo mjesec lipanj, pad je za oko pola milijuna putnika. Ove je godine ostvareno 26 tisuća putnika dok je lani kroz Zračnu luku Split prošlo 513 tisuća.
- Do 13. srpnja, dakle do prije nekoliko dana imali smo promet od 55 tisuća putnika, a do kraja očekujemo još oko 65 tisuća, što će na kraju mjeseca iznositi ukupno oko 120 tisuća putnika. U prvih 6 mjeseci ove godine bilježimo minus od oko milijun putnika, a još toliko izgubit ćemo i u srpnju i kolovozu. Dakle u minusu smo oko 2 milijuna putnika - kazao nam je Mate Melvan iz Zračne luke Split.
Kad su u pitanju kompanije koje lete do aerodroma u Kaštelima, tu je situacija nešto bolja, no, problem je, ističu, što nema putnika.
- Za razliku od prošle godine kada smo bili povezani s oko 58 svjetskih kompanija, ove godine povezani smo s njih 30. Moram naglasiti kako je samo deset od tih trideset kompanija u prošloj godini ostvarilo 90 posto našeg ukupnog prošlogodišnjeg prometa. Mislim kako smo po tom pitanju dobro pokriveni, no problem je što nema putnika. Ljudi jednostavno ne putuju zrakoplovima i tu leži cijeli problem. Prošlog vikenda naša je luka imala najveći promet, tu su svi glavni prijevoznici i tu nema nikakvih prepreka i problema - zaključuje Melvan.
Zanimljiv je podatak da je u travnju ove godine ostvaren promet od samo šest putnika, a u istom mjesecu lanjske godine promet je bio više od 156 tisuća putnika.
Dubrovnik: Novi dogovori
Beč, Varšava, Madrid, Oslo, Pariz, Rim, Frankfurt, Riga samo su neke od dvadesetak zračnih luka koje su u ovom trenutku povezane s Dubrovnikom. Međutim, "prava sezona" trebala bi krenuti ovih dana kada započinju letovi iz Velike Britanije. British Airways (London - tri puta tjedno), Jet2.com, EasyJet i drugi uspostavljaju linije sa zasigurno najznačajnijim turističkim tržištem za Dubrovnik. Niskotarifni Ryanair već leti na liniji prema Irskom Dublinu, a i drugi avioprijevoznici "podigli" su svoje zrakoplove pokušavajući barem dijelom nadoknaditi gubitke proteklih mjeseci.
Unatoč svemu, do kraja srpnja Dubrovnik bi trebao biti povezan s više od 30 europskih gradova. U odnosu na sadašnje stanje očekuje se kako bi do kraja kolovoza promet trebao biti utrostručen. Tako bi prvog vikenda kolovoza u Zračnoj luci Dubrovnik trebalo, prema najavama, biti čak 140 slijetanja i uzlijetanja.
- Sve ovisi o epidemiološkoj situaciji kako u nas, tako i u zemljama iz kojih nam dolaze gosti. Većina aviokompanija s kojima smo i prije radili se vraćaju, dolaze i novi, a neki su i propali uslijed korona-krize. Moramo biti optimisti jer se stanje kreće kako smo ga i predvidjeli - kaže direktor Zračne luke Dubrovnik Frano Luetić.
Usprkos nezapamćenoj krizi za zračni promet u cijelom svijetu u zračnoj luci s ponosom ističu ovotjedni dogovor o međukontinentalnom povezivanju Dubrovnika i Dubaija s kompanijom Flydubai, te početak letova iz novih odredišta Kijeva u Ukrajini, Mađarske Budimpešte i Vilniusa u Litvi.
Međutim, i s takvim povećanjem zračna luka teško će ostvariti 30 posto lanjskog prometa u srpnju i kolovozu što je uglavnom na razini ukupnog zračnog prometa u cijelom svijetu. Naime, ove godine će na aerodrom u Čilipima tijekom srpnja i kolovoza slijetati do tridesetak međunarodnih zrakoplova dnevno dok ih je u istom razdoblju lani bilo čak više od šezdeset.
Polugodišnji broj putnika na kraju lipnja prošle godine bio je 1.059.684, dok je ovogodišnji u istom razdoblju 87.026 putnika što je tek nešto više od osam posto. Isto tako, u mjesecu lipnju 2019. bilo je 415.876 putnika dok ih je ove godine 10.592 iz čega proizlazi kako se uz najveći optimizam ove godine u zračnoj luci teško može očekivati više od pola milijuna putnika...
- Dubrovačko područje i sve što gravitira našoj zračnoj luci je znatno manje od često spominjanog područja Splita i njihove zračne luke koja trenutno ima više zrakoplova i putnika nego mi. Treba znati kako Splitu gravitira više od pola milijuna domaćih ljudi, a turistički kapaciteti im se prostiru od Zadra do Neretve, te od brojnih otoka do dubokog zaleđa i Međugorja. Naše područje je skučeno i broji niti sto tisuća ljudi, bez prometnica kakve ima Split i s manje turističkih kapaciteta. Isto tako orijentirani smo na goste više platežne moći s obzirom na to da imamo puno više hotela s pet zvjezdica. I to je razlog da se niskotarifni prijevoznici više odlučuju za Split jer je takva ponuda i platežna moć putnika - kaže Luetić.
Zadar: Kolovoz kao spas
Prošlog vikenda kroz Zračnu luku Zadar prošlo je 3870 putnika. U usporedbi s lanjskim, promet je manji za 70 posto, a ako je suditi po prognozama, te će se brojke preslikati i na cijeli sedmi mjesec. Naime, očekivani tjedni promet u srpnju je oko 60 komercijalnih zrakoplova, odnosno 120 rotacija, dok se tijekom kolovoza očekuje 70 komercijalnih zrakoplova ili 140 dolazaka i odlazaka.
- Iako je u ovom trenutku teško i nezahvalno davati bilo kakve prognoze, u srpnju očekujemo oko 33 tisuće putnika, a u kolovozu oko 60 tisuća. Do kraja godine ukupni promet trebao bi dostići brojku od oko 150 tisuća putnika, što je 19 posto prošlogodišnjeg rezultata - kažu u upravi Zračne luke Zadar o sezoni koja je, da se nije dogodila korona, po svemu trebala biti rekordna.
Prošle godine promet na zadarskom aerodromu porastao je za 30 posto u odnosu na 2018. godinu, a kraj godine dočekali su s više od 800 tisuća putnika. Na krilima tih rezultata, koji su bili najbolji u povijesti zadarskog aerodroma, ovo ljeto dočekivalo se još ambicioznije.
Najbolje to ilustriraju projekcije najvećeg niskotarifnog prijevoznika na svijetu, irskog Ryanaira, koji je na početku 2020. godine najavljivao kako će na 30 linija i svojom bazom u Zadru ove sezone prevesti ukupno 670 tisuća putnika, čak 50 posto više nego godinu ranije. Umjesto toga, Ryanair trenutno leti na samo deset linija, a baza u kojoj su osam mjeseci trebala biti stacionirana tri zrakoplova s osobljem, odgođena je do ljeta 2021. godine.
Osim Ryanaira, čiji je udio u prometu daleko najveći s gotovo 70 posto, prema zadarskom aerodromu trenutno leti još deset zrakoplovnih kompanija koje Zemunik povezuju s 29 europskih destinacija.
Hoće li se taj broj zadržati ili povećati u idućoj sezoni, trenutno nitko ne želi prognozirati. Jer teško je reći što će biti idući mjesec, a kamoli iduće ljeto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....