StoryEditorOCM
4 kantunaGAŽENICA HOMEPORT

Kolike su šanse da norveški kruzeri iz Venecije dođu u Zadar? I zašto bogati gosti češće odalaze u Nadin nego na Plitvice?

Piše Ivica Nevešćanin
13. ožujka 2024. - 11:58
Norwegian Viva prošle godine u Gaženici. Kruzer je dug 293 metra, a moze primiti 3219 gostijuJure Miskovic/Cropix/Cropix

- Dobro došli su svi kruzeri i njihovi gosti, ali u konkretnom slučaju ne mislim da će odustajanje Norvežana od Venecije u Zadru generirati neke značajne brojke – kaže Đoni Štambuk, pomoćnik ravnatelja Lučke uprave Zadar za komercijalno-operativne poslove i marketing, na vijest da kruzeri kompanije Norwegian Cruise Line od 2025. neće više pristajati u Veneciji, nakon što je taj grad svoje plovne putove proglasio nacionalnim spomenicima i zabranio velikim kruzerima da se usidre tamo. Kao moguću alternativu mletačkoj luci već od ove godine portal Euronews travel navodi talijansku Ravenu, slovenski Kopar te naše Zadar i Rijeku.

Euronews travel (netočno) piše o Zadru kao najstarijem stalno naseljenom gradu u Hrvatskoj smješten na rubu Jadranskog mora kojeg često hvale kao jedno od ‘najcool‘ odredišta u regiji. Zadar je jedna od najprepoznatljivijih postaja na putovanju Hrvatskom, navodi se, pa se ne očekuje da će od novog rasporeda Norwegiana imati toliko koristi kao, primjerice, Rijeka.

image

Zadar, 160918.
Predsjednik Hrvatskog Sabora Gordan Jandrokovic u posjetu je gradu Zadru i Zadarskoj zupaniji. Razgovarao je sa zadarskim gradonacelnikom Brankom Dukicem i sa zupanom Zadarske zupanije Bozidarom Longinom te obisao putnicke i teretne luke Gazenica.
Na fotografiji: Djoni Stambuk, pomocnik ravnatelja Lucke uprave Zadar.
Foto: Jure Miskovic/CROPIX

Jure Miskovic/Cropix/Cropix

Štambuk međutim podsjeća da je Venecija s preko dva milijuna putnika na brodovima za luksuzna putovanja matična luka (homeport) za Norwegian Cruise Line, kompaniju koja ima relativno mali broj velikih brodova te da bi hrvatskim lukama u ovom trenutku bio izazov preuzeti ulogu matične luke za brodove kapaciteta tri i više tisuća putnika i to prvenstveno zbog logističkih izazova koji su sastavni dio takvih operacija.

- Vjerojatnije je da to bude Trst ili Ravena, prije nego slovenski Koper, jer hrvatske luke nemaju potrebnu infrastrukturu za operacije koje iziskuje homeport luka, kao što su ukrcaj i iskrcaj putnika, avionske veze, hotelski kapaciteti visoke kategorije te druge logističke sadržaje – ističe.

Zadar u Gaženici ima najveću i najmoderniju luku za međunarodni brodski promet na hrvatskoj obali kojom upravlja najveći svjetski operater za kruzer luke, turski ZIPO. Prošle godine luka je imala 160 ticanja kruzera s preko 170 tisuća putnika. Za ovu godinu najavljena su 224 ticanja s više od 230.000 putnika, dok bi iduća, 2025. godina, s preko 230 ticanja i 250.000 putnika trebala po svemu biti rekordna od punog otvaranja Gaženice 2015. godine, što je po ukupnom prometu svrstava na treće mjesto hrvatskih luka, iza Dubrovnika i Splita.

image
Luka Gerlanc/Cropix

- U 2023. godini Norwegian je imao tri dolaska, u ovoj su najavili četiri ticanja, dok su za iduću godinu rezervirali pet dolazaka njihovih brodova Pearl i Viva koji u prosjeku imaju oko 3000 putnika. Najveći broj dolazaka putnika s norveškom kompanijom zabilježili smo prošle godine, kada su njihovi najveći brodovi, Gateway i Gem, pristali u Gaženicu. Gem ima 300 metara i dolazio je dva puta s 3130 putnika, a najveći Gateway, dug 326 metara s 3963 putnika bio je jednom – navodi Štambuk.

U najavama za 2025. rezervirano je pet termina. Prvi dolazak očekuje se 26. srpnja kada bi Pearl na liniji Kopar-Zadar-Dubrovnik trebao doći s oko 3000 putnika. Pearl potom na istoj turi dolazi dva puta u rujnu. (6. i 27.), a nakon njega Viva dva puta u studenome (6. i 8.) na relaciji Revena-Zadar-Trst.

- Ako dođe do povećanog interesa Norvežana za Zadar, mi u Gaženici imamo dovoljno slobodnih termina da ih primimo, ali kako oni imaju malu flotu brodova ne očekujemo da to bude neko drastično povećanje. Zadnjih godina događa nam se da u jednom danu dođe više kruzera, što predstavlja određeni pritisak na lokalnu sredinu, ali operativne sposobnosti naše luke su takve da tih šest ili sedam tisuća putnika nisu nikakav operativni problem. U jednom smo danu imali čak 79 autobusa i to nam je zasad rekord – dodaje naš sugovornik.

- Kruzer goste najviše zanimaju kulturne i prirodne ljepote, ali i dobra gastronomija i trgovačka ponuda. Prosječna potrošnja po gostu u Zadru kreće se nešto više od sto eura, što nam govori da prostora za napredak u ponudi itekako ima jer broj gostiju raste iz godine u godinu. U tim brojkama rasta vidimo i goste Norwegian Cruise Linea – zaključuje pomoćnik ravnatelja Lučke uprave Zadar za komercijalno-operativne poslove i marketing.

Više izleta u Nadin nego na Plitvice

Rast kruzerskog prometa u Zadru razvio je i prateću industriju koja se bazira na transportu, izletima, gastronomiji i trgovačkoj potrošnji.

Samo prošle godine gosti s kruzera napravili su 2169 transfera (izleta) autobusima, šatlovima ili nekim plovilima. Najviše aranžmana, 49,79 posto, (1080 autobusa) odnosi se na posjet Zadru, na drugom mjestu je NP Krka (20,47 posto), potom slijede Nin (7,24 posto), Šibenik (5,03 posto), Pag (2,58 posto), Nadin (2,54 posto), NP Paklenica (2,21 posto) NP Plitvice (1,75 posto), Vrana (1,24 posto), Starigrad (0,92 posto), Split (0,92 posto), Kornati/Telašćica (0,78 posto), Maslenica (0,69 posto), Kukljica (0,32 posto), Trogir (0,32 posto), Ugljan (0,23 posto), Velebit (0,18 posto), Zrmanja (0,09 posto) i Obrovac (0,05 posto).

20. prosinac 2024 23:00