Odluka Gradskog vijeća Grada Paga iz 2020. godine da se kiosci i pokretne naprave mogu postavljati na nekretninama u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba samo po odobrenju gradonačelnika Grada Paga Ante Fabijanića - Njekulina nije bila zakonita.
Osporio ju je Visoki upravni sud RH koji je prije tri godine pokrenuo postupak ocjene zakonitosti na temelju zahtjeva trgovačkog društva Stara tržnica d.o.o. iz Zadra, zbog čega se Grad Pag žalio Ustavnom sudu RH navodeći kako je to miješanje u ustavno pravo jedinice lokalne samouprave.
U ovom je ustavnosudskom postupku bilo potrebno odgovoriti na pitanje: može li se takav postupak koji se vodio zbog ocjene zakonitosti općeg akta smatrati postupkom u kojem može biti povrijeđeno ustavno pravo Grada Paga na lokalnu samoupravu, odnosno može li se Grad Pag u okolnostima konkretnog slučaja smatrati ‘žrtvom‘ povrede ustavnog prava na lokalnu samoupravu?
Predsjednik Vijeća Ustavnog suda RH sudac Branko Brkić ocijenio je kako u konkretnom slučaju, to nije dovedeno u pitanje niti su gradonačelniku, odnsono Gradu Pagu povrijeđena ustavna prava.
Štoviše, usvajanjem tih odluka raspolaganje vlasnika nekretnine u privatnom vlasništvu dovelo bi se u vezu s odobrenjem gradonačelnika što je suprotno članku 10. stavku 5. Zakona o trgovini.
Prema tom zakonu prigodna prodaja na malo na površinama koje imaju pristup s javnoprometne površine,može se uvjetovati odobrenjem predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave, ali ne i gradonačelnika kao predstavnika izvršne lokalne vlasti.
Odredba stavka 1. članka 2. Odluke, kojom se raspolaganje vlasnika nekretnine u privatnom vlasništvu dovodi u vezu s odobrenjem gradonačelnika, koje nije ničim uvjetovano, nema proporcionalno i javnopravno opravdanje u odnosu sa Ustavom Republike Hrvatske zagarantiranom zaštitom prava vlasništva – navodi se u obrazloženju,
Naime, odredba zakona koji regulira trgovinu na malo, na štandovima i klupama izvan tržnica, prodaju na kioscima, putem automata i prigodnu prodaju posve je izričita u pogledu ovlasti za davanje odobrenja za takvu prodaju, jer je ta ovlast odredbom članka 10. stavka 5. Zakona o trgovini dana predstavničkom tijelu.
Iz naznačene odredbe ne proizlazi ovlast gradonačelnika za odobravanje načina raspolaganja nekretninama u privatnom vlasništvu
U odnosu na jedinice lokalne samouprave, propisano je da su dužne, u donošenju i provođenju programa građenja komunalne infrastrukture i programa održavanja komunalne infrastrukture, poštovati javni interes i omogućiti ostvarivanje i zaštitu pojedinačnih interesa na način koji nije u suprotnosti i na štetu javnog interesa.
Ustavni sud navodi kako se Zakonom o komunalnoj djelatnosti uređuju poslovi iz lokalnog djelokruga kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana. Time je dana ovlast jedinicama lokalne samouprave da urede način postupanja u donošenju i provođenju programa građenja komunalne infrastrukture i programa održavanja komunalne infrastrukture - poštujući načelo javnog interesa.
Spornu Odluku o izmjenama Odluke o komunalnom redu, Gradsko vijeća Grada Paga donijelo je na sjednici 5. ožujka 2020. godine, a stupila je na snagu 13. ožujka 2020. godine.