Treba li Zadru novi most? Može li ovaj šezdesetgodišnjak, koji je upravo proslavio rođendan, izdržati zahtjeve koje pred njega stavljaju nove vizije uvale Jazine ili te potrebe može zadovoljiti samo izgradnja novog, modernijeg, mosta? Kako bi taj novi most trebao izgledati, postoje li unutar europskih fondova sredstva kojima bi se mogla financirati izgradnja jednog, tako velikog, infrastrukturnog projekta i u kojem roku se može realizirati, razgovaramo s Josipom Bilaverom, državni tajnik za more i EU fondove u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Je li došlo vrijeme da Zadar u uvali Jazine dobije novi most?
S obzirom da je ovaj most već dotrajao, da su uslijed djelovanja vremenskih (ne)prilika troškovi održavanja svake godine sve veći, da je pojedinim mjestima već došlo do pucanja ploča i da je rasvjeta u jako lošem stanju, možda je došlo vrijeme Grad pokrene širi projket obnove ili gradnje mosta, ovisno o tome što će struka procijeniti kao najbolje i najisplativije rješenje. Preduvijet za to je javni konsenzus, kao i onaj politički u gradskom vijeću.
Kakav bi most bio optimalno rješenje? To, prije svega, pitam zbog uređenja uvale Jazine i potreba koji dolaze s takvim zahvatom?
Odgovor oko uređenja šireg područja Jazina trebala bi dati struka. Tu prije svega mislim na arhitektonski natječaj koji bi dao rješenje uređenja za samu uvalu, ali i za most. Hoće li on biti pomičan, statičan, ovisi o puno faktora, prije svega mišljenju struke i potrebama. Ja bih volio da, uz sve, bude i turistički atraktivan jer ipak govorimo o jednoj od odrednica gradskog identiteta. Znamo što Pozdrav suncu i Morske orgulje znače za doživljaj Rive, s mostom je ista stvar. Zato, ako se odlučimo za izgadnju novog mosta, želio bih da njegovo rješenje bude prepoznatljivo, ali i funkcionalno. Da potiče kretanje, da potreba za automobilima u širem centru grada bude što manja, da smanji negativne aspekte povećanja prometa, pogotovo u ljetnim mjesecima.
Postoji li u okviru europskih fondova mogućnost financiranja obnove ili izgradnje novog mosta?
Tu se vraćam na prethodno pitanje. Da, Europska komisija svakako potiče prelazak prometa na obnovljive izvore energije, uklanjanje uskih grla, povećanje javnog prometa, smanjenje izvora CO2...U tom kontekstu financiranje iz europskih fondova nešto je na što možemo računati. Upravo je u tijeku programiranje novog operativnog okvira Konkurentnost i kohezija do 2027. godine, a u njemu smo predvidjeli upravo ovakve mogućnosti financiranja.
Je li priču o novom ili temeljito obnovljenom zadarskom mostu moguće realizirati u naredne tri godine?
Teoretski je to vrlo moguće. Naravno, preduvjet je odluka donesena političkim konsenzusom jer smo u zadnje vrijeme svjedoci političkih prepucavanja na temama gdje toga ne bi smjelo biti, tu prije svega mislim na infrastrukturne projekte. Uređenje kompletnog bazena Jazina, odabir najboljeg arhitektonskog rješenja, studija utjecaja na okoliš, glavni projekt, raspisivanje javnog natječaja...sve su to veliki poslovi koji zahtjevaju vrijeme. A rok od tri ili četiri godine realno je vrijeme da se realizaciju te priče.