StoryEditorOCM
4 kantunaAGLOMERACIJA KASNI

Grgo Peronja: Imamo mogućnost raskida ugovora s Ludwig Pfeifferom, ali nije nam to cilj već dovršetak projekta i Zadar bez crnih jama!

Piše Mišel Kalajžić
29. prosinca 2022. - 22:36

Novi problemi na gradilištu Aglomeracije Zadar, njemački izvođač debelo zaostaje s dinamikom izvođenja radova - tvrtki Ludwig Pfeiffer koja izvodi radove na cjelini Zadar izdana je obavijest o uklanjanju nedostataka...

Ovakve smo naslove čitali učestalo u zadnje vrijeme, a razlog je isti, kašnjenje izvođača radova na gradilištima aglomeracije, napuštanje lokacija, prebacivanje radnika s jedne lokacije na drugu...

Grgo Peronja, direktor Odvodnje, otkriva koliko je Ludwig Pfeiffer u zaostatku, kakva je situacija na gradilištima i razmišlja li se o otkazivanju ugovora.

- Ugovor sa Ludwig Pfeifferom je potpisan na 254 milijuna kuna bez PDV-a, to je ogroman ugovor i ogroman posao. To je najveći posao po iznosu i po kilometraži, odnosno po obujmu posla u Aglomeraciji. Usporedbe radi: na Bokanjcu izvođač radova koji vrlo solidno obavlja posao Strabag, 20 kilometara gravitacijskih cjevovoda i dvije crpne stanice radi u dva kvarta Bokanjac i Novi Bokanjac, dok u dijelu Zadra Ludwig Pfeiffer radi 36 kilometara gravitacijskih cjevovoda i pet crpnih stanica u 20 raznih gradskih dijelova. To je usporedba kompliciranosti posla jednoga i drugoga izvođača radova, bez da ja nekoga favoriziram ili optužujem, to je jednostavno realno stanje stvari. Lakše se organizirati na jednom mjestu nego na raspršenim gradilištima, to je realnost, mada to ne oslobađa odgovornosti izvoditelja radova za kašnjenja. Mi smo opet takvi, počnemo grintati zbog kopanja prije nego što je ulica dovršena, a to je tako, treba se iskopati, položiti cjevovode, iznova asfaltirati... Ne branim Ludwig Pfeiffer, kasne, otprilike su na 30 posto realizacije sada, okvir je lipanj 2024. godine, što je još 1,5 godinu za izvršenje preuzetih obveza. Cijelo vrijeme preko naših nadzora koje mi angažiramo i plaćamo, potenciramo pojačanje tempa. Oni sada situiraju oko 700 tisuća eura mjesečno, mi želimo da uhvate milijun eura ili ga čak pređu, kako bi se taj rok hvatao. Međutim kako su od početka kasnije krenuli, nikada kasnije nisu uspjeli „refati” taj zaostatak, odnosno vratiti se u tu kondiciju redovitosti prema rokovima – objašnjava direktor Odvodnje Grgo Peronja.

image

Na fotografiji: Grgo Peronja, direktor Odvodnje

Jure Miskovic/Cropix

- Kod ovakvih poslova, često je kod dinamike u pitanju tzv. „labuđi vrat”. To je jedna izdužena „S” krivulja gdje se uvijek u početku na gradilištu ide polako, onda se naglo kroz središnji dio posla intenzitet penje, da bi se pri završetku blago zaostajalo zbog dosta gubljenja vremena na ispitivanjima, završnim asfaltiranjima i slično. To je uobičajeno na svim gradilištima. Mi svakodnevno, na tjednim i mjesečnim koordinacijama upozoravamo kako bi oni ubrzali taj svoj tempo, ali je izuzetno komplicirana organizacija svega toga. Istovremeno, izvođač pokušava raditi, a da ne ometa glavne prometne pravce i da što manje ometa odvijanje turističke sezone na koju je orijentiran Zadar. Nastoji se zimi više raditi uz more, a ljeti više u unutrašnjem dijelu grada – kazuje Peronja, ne krijući kako zadovoljni – nisu.

- Organizacija gradilišta ipak nije Odvodnjina već izvođačeva. Mi razumijevamo njegovu logiku, međutim nismo zadovoljni tempom. To kod ljudi stvara reakciju „zašto je gradilište ostavljeno, mjesecima nitko ništa ne radi...” Njihov kapacitet možda ne odgovara do kraja veličini posla i umjesto da imaju ekipu na svim gradilištima, oni je premještaju s jedne lokacije na drugu. Pa se opet vraćaju, lokacije ostaju pod tamponom, nedovršene... Dosta se nerviramo zbog toga, međutim mi možemo povući konzekvence da im na situaciju ograničimo plaćanje ili im na kraju u lipnju 2024. godine nezadovoljni razvojem događaja eventualno preko Vijeća za radne sporove idemo u nekakve penale. Međutim nikome to nije cilj, svima nam je cilj da se posao napravi. Jer ako smo svi nezadovoljni, nitko ne dobiva. Prijetimo, uvjetno kazano, dopisima, upozorenjima i slično i to je ono što možemo raditi u ovoj fazi posla.

- Jeste li razmišljali o mogućnosti raskida ugovora, dođe li do drastične povrede ugovorenih rokova? – pitamo ga.

- Postoji takva mogućnost, međutim oni u zadnje vrijeme postižu dinamiku koja je trebala biti od početka. Podignu li učinak na milijun eura mjesečno, stići će rokove. Još ga nisu postigli, ali su uveli nove kooperante koji 9. siječnja počinju s radom, a i oni sami nisu stali već rade ovih 15 dana. Prava slika će se vidjeti tog 9. siječnja kad se svi vraćaju na svoje objekte i nastavljaju raditi u punom sastavu. Od naših 20 podprojekata, pet ih je skoro završeno, dva su u potpunosti završeni, jedan čeka tehnički prijem, a četvrti i peti imaju još samo završni sloj asfalta. Za neke projekte čekamo koordinaciju, kao što je križanje Žmirići, sa Hrvatskim cestama. Činjenica je da nitko nije zadovoljan njihovom dinamikom pa ni mi. Ali je činjenica da ono što rade, ne rade loše. Tu nemamo primjedbe, samo na brzinu. Ukupno je njihovih 28 strojeva, 15 kamiona i 55 radnika angažirano, ali imaju prijavljene kooperante koji opet imaju svoje podizvođače, tako da se to širi. S obzirom na razasutost posla, nije jednostavna izvedba, uz istovremeno poštivanje uvjeta koje im postavljamo. Ne mogu istovremeno raskopati Put Dikla i Krešimirovu obalu. Mora ići jedna, pa druga...

image

Na fotografiji: direktor tvrtke Ludwig Pfeiffer Hoch - und Tiefbau GmbH & Co. KG Ludwig Pfeiffer

Jure Miskovic/Cropix

- Hoće li kašnjenja dovesti u pitanje čitavi projekt?

- U ovakvim velikim međunarodnim poslovima, potpisanim preko međunarodnih natječaja, pod patronatom i plaćanjem dijela sredstava od Europske unije, moramo se svi u lancu čvrsto držati postulata ugovora. Financiranje ide na način da se nešto malo manje od 70 posto sufinancira bespovratnim sredstvima Europske unije, 11 posto sufinancira RH preko Ministarstva financija i nadležnog ministarstva za regionalni razvoj, potom dodaju svoj dio Hrvatske vode, 8,23 posto je lokalna komponenta, u našem slučaju je to Odvodnja od čega je Grad Zadar oslobođen. Grad međutim sa 150 milijuna kuna sudjeluje u asfaltiranju odrađenih prometnica u punoj širini, kako bi iza radova sve ostalo besprijekorno, a ne da ceste asfaltiramo samo napola.

- Hoće li 2024. godine Zadar biti bez crnih jama kao što se najavljivalo?

image
Luka Gerlanc/

- Kad završimo cjelokupnu aglomeraciju, uključujući Petrčane i Kožino, trebali bi doći do 94 posto priključenosti. Razina razvijenih država je preko 90 posto. Imamo i pročišćivanje otpadnih voda na obali kao jedini grad u Europskoj uniji. Razvijena Europa kojoj težimo, pogotovo zapadni dio, kaže da kad se prođe 90 posto spojenih korisnika s adekvatnim pročišćavanjem otpadnim voda, smatra se da ulazite u razvijene sustave. Sada smo na 79 posto, očekujemo vrlo brzo da budemo na 80 posto, a u 2024. godini očekujemo 85 posto i završetkom aglomeracije preko 90 posto. Grad bez crnih jama je težnja, ali uvijek će ostati nešto dislociranih dijelova gdje je sustav odvodnje preskupo raditi ako imate malu skupinu kuća udaljenu od najbližih cjevovoda. Prije aglomeracije Zadar je bio na 74 posto, ali dobar broj projekata, poput Sinjoretova, odradila je sama Odvodnja i Grad Zadar i tako je bilo dugi niz godina. Ali nam je tek aglomeracija dala mogućnost da idemo u ovakav veliki i sveobuhvatni projekt – zaključuje Grgo Peronja.

15. studeni 2024 08:41