Tragedija u talijanskoj Genovi, kada je pod ruševinama vijadukta sredinom kolovoza ove godine smrtno stradalo 40 ljudi, dovela je do reakcije Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja odakle je svim gradonačelnicima velikih gradova poslan poziv da do 17. rujna dostave podatke o planovima održavanja cestovne infrastrukture koja je u njihovoj nadležnosti, ali su to u roku napravila samo dva grada! Mjesec dana nakon isteka roka, objavljeno je da čak 14 gradova Ministarstvu nije dostavilo traženu dokumentaciju, pa su ih iz Ministarstva nazivali, ali unatoč tome iz dva grada se jednostavno nitko nije javljao: iz Kaštela i Zadra na čijem području su tri mosta od kojih nekih naprosto vapiju za temeljitom obnovom.
Od 2000. se na razini države donose četverogodišnji planovi građenja i održavanja javnih cesta, u što spadaju i mostovi, tuneli, nadvožnjaci i podvožnjaci, i tu je situacija poprilično dobra jer Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste provode te planove, no problem su jedinice lokalne samouprave jer država nema nikakav uvid u stanje njihovih prometnica, a sada se pokazuje da ni nemaju nikakve planove održavanja, objavio je Jutarnji list kojemu je državni tajnik Željko Uhlir najavio slanje požurnica. Uslijedi li opet šutnja, čeka se reakcija građevinske inspekcije, koja može naplatiti visoke kazne ili čak zatvoriti neke građevine ako su opasne za promet.
-To nije ničija dobra volja, nego zakonski propis koji se ne poštuje. Prevencija i održavanje su bitni jer štede i novac. Ako se dogodi tragedija, onda osim izgubljenih ljudskih života, imamo i ogromne financijske štete, umjesto da građevinama produžavamo vijek trajanja, upozorio je Uhlir.
Zašto iz Grada Zadra nije bilo nikakve reakcije?
U ponedjeljak nam je pročelnik Upravnog odjela za komunalne djelatnosti Robertino Dujela rekao da su gradski komunalci iz Odsjeka za ceste i promet upravo na terenu. Obilazili su tri građevine na koje se dopis Ministarstva odnosi: cestovne mostove u Ulici Franka Lisice i na Biogradskoj, te pješački Gradski most preko Uvale Jazine.
-Predmetne cestovne građevine se nadziru u sklopu izvršavanja Programa održavanja komunalne infrastrukture Grada Zadra i to obavljaju djelatnici upravitelja ceste putem vizualnih pregleda te ugovoreni izvođač radova redovitog održavanja cesta, putem ophodarske službe. Pregledom nisu uočena oštećenja na konstruktivnim elementima koja bi trebalo sanirati, kaže pročelnik Dujela dodajući da se na godišnjoj razini Gradski most redovito osvježava.
Međutim, na pitanje koliko košta održavanje tri mosta pod ingerencijom Grada, konkretnog odgovora nema!
-S podacima o dosadašnjim troškovima održavanja predmetnih objekata ne raspolažemo, jer se dosad nisu izvodili radovi na održavanju konstruktivnih elemenata, odgovorio nam je Dujela.
A to znači da ozbiljnijeg zahvata nije bilo desetljećima.
-Što komunalci točno utvrđuju i kada će to biti proslijeđeno Ministarstvu?
-U tijeku je angažiranje struke koja bi izvršila temeljit pregled mosta, konstruktivnih elemenata donjeg i gornjeg ustroja mosta, kako bismo dobili ocjenu stanja, dok popločanu pješačku površinu redovito održavamo. Dokumenti izvršenih vizualnih pregleda bit će dostavljeni Ministarstvu do konca 2018.godine, zaključio je Dujela.
Koliki su zadarski mostovi?
Nakon što je nekoliko puta građen i rušen, zadarski Gradski most je pušten u promet daleke 1962. godine. Projekt je izradio zagrebački inženjer Vojislav Draganić, a most je dugačak 152 i širok 6 metara s popločanom pješačkom površinom.
Most u Ulici Franka Lisice je dugačak 39, širok 10,5 metara s kolnikom i nogostupima, a onaj u Biogradskoj je dugačak 18, a širok 14 metara.