- Ne znam kako drugačije shvatiti ponašanje Općine Sv. Filip i Jakov i načelnika Zorana Pelicarića nego kao oblik institucionalnog reketa, kaže Marko Santini, vlasnik tvrtke Labora, koja je prošle godine na javnom nadmetanju dobila posao izgradnje nautičke marine u Svetom Petru.
Labora se natječajem obvezala da će u roku dvije godine od potpisivanja koncesijskog ugovora ishoditi svu potrebnu dokumentaciju po kojoj će u naredne dvije godine uložiti 16 milijuna eura u izgradnju nautičke marine sa 199 vezova. Međutim, kao pred uvjet za potpisivanje koncesijskog ugovora sa Zadarskom županijom, Labora mora „potpisati ugovor s općinom SV. Filip i Jakov o sufinanciranju izgradnje neposrednog pristupnog puta” od Jadranske magistrale do novog lučkog područja koje se daje u koncesiju. Odnosno, mora dati polovični iznos troška izgradnje samo dijela javne infrastrukture koja se odnosi na neposredni pristupni put izvan obuhvata koncesije i nautičke marine.
- U tekstu natječaja stoji ”neposredni pristupni put”. Jedan dio tog nužnog pristupnog puta je već izveden prije raspisivanja samog natječaja za koncesiju i to je snosila sama općina što znači da bi ostatak koji vodi do buduće marine trebao polovično snositi budući koncesionar, a taj dio puta ne iznosi više od 50 metara dok ostali dio planirane te javne prometnice u ovom trenutku ne postoji jer bi se trebala graditi na dijelu obale koji će se nasipati za potrebe nove marine.
No kad smo došli u Općinu na sastanak ispalo je da je to oko 250-350 metara općinske ceste. Za koju Općina nema ni projekt, ni građevinsku dozvolu. Kad je načelnik od nas tražio pola milijuna eura, zamalo se nisam onesvijestio. Pa što ti ljudi misle, da novac raste na stablima – priča nam Santini i naglašava da toliki iznos za investitore znači guranje u gubitak i prije početka posla.
- Općini smo sukladno natječajnoj dokumentaciji morali platiti 43 tisuće eura za izradu idejnog rješenja i druge dokumentacije potrebne za raspisivanje natječaja, ali da moramo još dati pola milijuna eura za općinsku cestu, to je stvarno izvan svih očekivanja. Naravno da smo mi spremni sudjelovati u financiranju izgradnje dijela javne infrastrukture koja se odnosi na nužni pristupni put, jer ta cesta vodi od Jadranske magistrale do marine, ali iznos koji se od nas tražio se odnosi na znatno veći obuhvat i nema nikakve veze s radovima nužnog pristupnog puta – tvrdi vlasnik Labore i podsjeća da je njihova ponuda na natječaju bila tri puta veća od ponude tvrtke Portus Navigo iz Zagreba.
- Mi ćemo investiciju buduće marine pokriti dijelom svojim sredstvima i dijelom komercijalnim kreditom. Kamate na takve kredite su danas oko 7 posto. Kad u to uračunamo sve naše druge obveze iz ponude, a to je 92.304 eura godišnje za koncesiju plus 3 posto bruto dobiti u idućih 20 godina, mi trebamo ostvariti neto prihode od 2 milijuna eura da bi imali nulu u poslovanju. U protivnom idemo u minus! I onda nam Općina još uvaljuje da moramo dati pola milijuna eura za cestu koji oni zapravo trebaju izgraditi, a taj iznos ne elaboriraju s dokumentacijom. Kako su uopće došli do iznosa od 500.000 eura bez pravomoćne građevinske dozvole, valjanih projekata i točnih troškovnika?
Mi jesmo preuzeli poslovni rizik s našom ponudom i za valjanost ponude smo dali bankovno jamstvo, ali nismo ni sanjali da ćemo se naći u ovakvoj situaciji koja najviše liči na ucjenu i reket jer u natječajnoj dokumentaciji nije iznesen nikakav iznos sufinanciranja. Čak ni kvadratura tog dijela prometnice koja se odnosi na nas što znači da je načelnik općine mogao reći bilo koji iznos bez ikakvog obrazloženja. Zato sam zatražio i pismenim putem da nam se dostavi pravomoćna građevinska dozvola za prometnicu s troškovnicima i projektima i, ako je moguće, i prijedlog ugovora u kojem bi trebalo biti jasno definirano koji dio prometnice financiramo i iznos koji je proizašao iz troškovnika. Do sada nisam dobio nikakav odgovor – zaključuje Santini.
Načelnik Općine sv. Filip i Jakov Zoran Pelicarić (HDZ) kaže da je izgradnja prometnice javni interes, a da od investitora još nije dobio nikakvo pismo namjere.
- To nije samo moj stav, nego i stav većine u Općinskom vijeću. Ako oni ne žele pokriti polovicu troška, onda ugovor između Općine i Labore neće biti potpisan. Kako su stvari krenule, a ima nekog iskustva, bojim se da ovaj projekt nikad neće biti realiziran – kaže Pelicarić.
O kakvom pismu namjere govorite? Prema kojim parametrima? Ako je cesta u vašem vlasništvu ili će biti nakon što bude izgrađena, niste li vi dužni napraviti projekt i ishoditi građevinsku dozvolu? Cesta naime nije unutar obuhvata koncesije.
- Da, ali cesta je pristupni put od Magistrale do luke koja će koristiti svim građanima – odgovara načelnik.
Na pitanje zašto u dokumentaciji za natječaj nije opisan pristupni put, kojeg u naravi u većem dijelu zapravo nema, odnosno zašto nije istaknuto da Općina nema ni projekt ni građevinsku dozvolu za spornu cestu, Pelicarić odgovora da projekt postoji, ali kao idejno rješenje preko kojeg su rađeni i troškovnici za cijelu marinu.
- Na idejnom rješenju se vidi ta cesta, a građevinsku dozvola će biti kada se bude tražila građevinska dozvola za marinu.
Zar pristupna cesta nije vlasništvo općine? Zar dokumentaciju za nju ne bi trebala izraditi Općina te ishoditi građevinsku dozvolu?
- Mi građevinsku dozvolu nemamo.
Znači da natječaj nije bio korektan i da ste investitore na neki način doveli u zabludu?
- U pravu ste, neke stvari u natječaj nisu bile dobro sročene – priznao je na koncu razgovora načelnik Pelicarić.
Odgovornost za izgradnju nove marine u Svetom Petru snosi izdavatelj koncesije Zadarska Županija. Pročelnik za pomorsko dobro, more i promet Krešimir Laštro nije sretan ovakvim razvojem situacije. Sedam mjeseci je već prošlo od izbora Labore na natječaju, a dogovor s Općinom još nije postignut.
- Nemamo puno opcija. Ili će se urediti odnosi između Općine i izabrane tvrtke i potpisati ugovor o koncesiji ili će se poništiti natječaj – jasan je Laštro koji ne krije da su natjecatelji, ali i sama županija, ovakvim netransparentnim ponašanjem Općine Sv. Filip i Jakov dovedeni na neki način u zabludu, jer im ni prije, ali ni nakon natječaja, nije predočen projekt i građevinska dozvola za javnu prometnicu koju se investitori obvezuju sufinancirati.
- Ta cesta nije unutar obuhvata koncesije, ali je logično očekivati da u njeno sufinanciranju sudjeluje izabrani investitor jer im naprosto treba. No koliko će biti taj iznos nismo mogli znati, a sada ispada da je to glavna prepreka za sklapanje ugovora. Vremena za dogovor još ima, vidjet ćemo – kaže pročelnik Laštro dodajući da tek nakon sklapanja ugovora između općine i investitora teče rok od 15 dana u kojem se mora potpisati ugovor o koncesiji sa Zadarskom županijom.
Ako se u tom roku ugovor ne potpiše, najvjerojatniji scenarij je raskid ugovora s Laborom, o čemu će konačnu odluku donijeti Županijska skupština.