Kada su društvene mreže bile na samom začetku nitko nije mogao sanjati da će one jedan doslovno pokretati svijet, da će toliko utjecati na živote ljudi, uzdrmati već dobro ustaljenu komunikaciju, ali i da će se zbog njih odlučivati o budućim predsjednicima jednih od najvećih zemalja svijeta. Na mala vrata su ušle i u Hrvatsku, posebno kada je politika u pitanju, ali kada su u pitanju novi komunikacijski alati, posljednja predsjednička kampanja nije niti malo bila zanemarena.
U stožeru novog hrvatskog predsjednika Zorana Milanovića, točnije njegovom komunikacijskom timu, radilo je nekoliko ljudi, svi mahom mlađi od 35 godina, a među njima je bio i jedan Bibinjac, 31-godišnji Bartol Šimunić, novi pomoćnik glasnogovornika predsjednika Republike.
Kako je uopće dospio u svijet community managementa, te kako je prošla predsjednička kampanja, koje su prednosti, ali i mane društvenih mreža, otkrio nam je u kratkoj pauzi novog posla koji mu predstavlja veliki izazov, u pozitivnom smislu.
Nakon završene Tehničke škole u Zadru, u svijet community menadžmenta dospio je dok je još bio na Fakultetu prometnih znanosti 2007. godine preko kolegija Prometno pravo i projekta kojim je pokušao povezati društvene mreže i akademsku zajednicu.
- Unutar tog projekta komunicirali smo sa studentima putem društvenih mreža i dijelili im sadržaj koji bi njima bio zanimljiv. Tada je pojam društvenih mreža u Hrvatskoj još uvijek bio u povojima, pa smo se s ljudima povezivali preko Twittera, išli na konferencije te razna predavanja kako bi što bolje upoznali taj svijet iznutra. Tu sam se nekako pronašao i odlučio sam da ću završiti faks, ali se jednog dana ipak baviti digitalnim komuniciranjem, govori Šimunić koji se, kako kaže, igrom slučaja 2011. zatekao u kampanji Kukuriku koalicije kao volonter gdje je odrađivao "čisti" community managemnt.
Iako se od izbora 2007. pokušavalo društvene mreže ugurati u političku komunikaciju kao jedan vid promocije, prava ekspanzija započela je tek 2011. jer je to prva vlada koja je odlučila jedan dobar dio svoje komunikacije odraditi na internetu.
Njegov put nakon 2011. bio je poprilično uzbudljiv. Nakon faksa otišao je raditi u marketinšku agenciji, pa se ponovno 2015. godine vratio "u politiku" i to kao šef digitalnih komunikacija SDP-a. Krajem 2016. ponovno odlazi u privatnu tvrtku da bi se kao volonter 2019. vratio u predsjednički stožer Zorana Milanovića.
- Bili su ovo najuzbudljiviji izbori do sada, nikada se više nije radilo na društvenim mrežama. U lipnju prošle godine smo krenuli s kampanjom. Društvene mreže u politici su velika prednost, ali postoje i neki nedostatci. Izvrsne su za to kada vam nedostaje medijskog prostora, pa uz pomoć njih imate vlastiti prostor kojeg sami kreirate i neke ideje plasirate mimo standardnih medija, govori Šimunić dodajući kako je bitno s marketingom krenuti na vrijeme, ali i kako društvene mreže nisu jedine zaslužne za uspješnost Milanovićeve kampanje.
- I dalje je iznimno bitno izlaziti među ljude, nikako se ne smije misliti da ćete samo uz pomoć društvenih mreža pobijediti, već ih treba tretirati kao jednu nadogradnju na cjelokupni marketing kampanje. Njihova prednost je i što brže šaljete poruku koju treba poslati ljudima koji je trebaju primiti. Društvene mreže su zanimljive i zbog toga jer su svi sa svojim mobitelima povezani na njih, pa vam tako političari nisu više samo na televiziji i radiju, već su s vama u svakom trenutku kada god vi to odlučite, ističe Šimunić dodajući kako je mana društvenih mreža pitanje istinitosti sadržaja, ali i napominje kako su mediji ti koji bi trebali provjeravati točnost informacija, činjenica i propitkivati preneseni sadržaj.
Kao najveću prednost društvenih mreža u politici ističe to što sada nema posrednika između političara i mogućih birača već oni direktno komuniciraju.
- Kampanja je prošla odlično, nekad nam je bilo malo naporno, ali sve smo uspjeli izgurati. Tim od šest-sedam ljudi je vodio komunikacije u kampanji, no svi smo se znali od prije pa nam je zato bilo puno lakše raditi. Na tjednoj bazi smo imali kolegije gdje bi se dogovarali za iduće objave, a kada bi izbila neka situacija koju je trebalo hitno riješiti, onda je tim komunicirao putem Whats app grupe i problem bi s riješio u nekoliko minuta, govori Šimunić ističući kako je predsjednik Milanović i sam sudjelovao u kreiranju sadržaja za društvene mreže.
Često je znao odgovarati na komentare u video porukama, napisao je sam objavu kada je preminula Mani Gotovac, savjetovao nas je u kreiranju poruka koje je želio poslati te je vrlo rado sudjelovao u tome.
- Drugi krug kampanje je bio dosta naporniji od prvog i to zbog termina u kojima se odvijala kampanja. To je blagdanski period kada ljudi provode svoje vrijeme s obiteljima i na godišnjim odmorima pa je trebalo doprijeti do što većeg broja ljudi. Za razliku od prvog kruga kada smo dnevno imali otprilike dvije objave, tempo se u drugom ubrzao pa smo tako imali četiri objave dnevno, a svaka je morala biti prilagođena ovisno o društvenoj mreži na kojoj će se objaviti i interesnim skupinama na koje smo ciljali. Najteži dio kampanje je bio organizirati predizborni skup u Boćarskom domu, kaže Šimunić koji nije htio komentirati kampanju Kolinde Grabar Kitarović, ali je istaknuo kako je njihov tim bio puno otvoreniji prema javnosti te kako su njihovi sadržaji bili puno ležerniji.
Na koncu se vidjelo i kako je Milanovićev stožer uložio puno više novac u marketing na društvenim mrežama, oko 900 tisuća kuna.
- Dosta smo se služili fotografijom i videomaterijalom jer su oni u značajnom trendu. Kada smo željeli prenijeti poruku predsjednika Milanovića, tada kandidata, onda bismo ga snimili i pustili video. To puno bolje prolazi kod ljudi jer na taj način stječete njihovo povjerenje, ističe Šimunić priznajući kako ga u ovom poslu pokreće brzina kojom se komunikacija odvija i što se rezultati mogu brzo vidjeti i to u smislu je li vaša poruku zaživjela ili ne.
Šimunić nam je u razgovoru naveo i neke strane primjere korištenja društvenih mreža u politici pa je tako naveo famozni slučaj Donalda Trumpa koji je pobijedio i zahvaljujući društvenim mrežama i zajednici koja je prenosila njegove poruke, ali i Brexit je posljedica onoga što se odvijalo na društvenim mrežama. Iz toga, Šimunić nam govori, kako društvene mreže uvelike utječu na politički život jer ljudi danas zbog jednog Tweeta daju ostavke, a kad smo kod tweeta i tweetera, onda smo i kod najdraže Šimunićeve društvene mreže.
- Upravo zbog brzine kojom se odvija komunikacija, twitter mi je najzanimljiviji. Pogledajte Twitter kada traje Eurosong, pa to su tako genijalni komentari, za umrijeti od smijeha, priznaje Šimunić koji osobno član stranke Demokrati. Iako je cijeli „u digitali” i društvenim mrežama govori nam kako influencere ne prati, ali i kako iznimno cijeni njihov rad.
- Novom poslu pomoćnika glasnogovornika predsjednika RH se jako veselim. Bit će to pravi izazov za mene! U kampanji smo već utabali dobar put, pa ćemo tako nastaviti komunicirati i dalje, društvene mreže nećemo ugasiti, a sve svoje kolege već dobro poznajem pa sam siguran da nećemo imati nikakvih problema, zaključuje Šimunić koji trenutno u ovoj fazi života ne želi postati političar, a hoće li tako biti i u budućnosti, ostaje nam za vidjeti.