StoryEditorOCM
4 kantunaPROJEKT STOLJEĆA

"Čekali smo 113 godina, pa ćemo čekati i do kraja ove godine". Kako su mladi Privlačani turistima naplaćivali prolaz kroz Privlački gaz...

Piše Ivica Nevešćanin
11. ožujka 2024. - 21:39

Još je carska i kraljevska Austro-Ugarska uvidjela važnost plovnog prolaza kroz Privlački gaz pa je 1911. godine izradila nacrte a zatim i započela s podubljivanjem kanala između Privlake i otoka Vira. Planirani kanal bio je dug oko 1500 metara, širok 20 i dubok metar i pol, a trebao je povezati Zadarski i Velebitski kanal te tako za 11 nautičkih milja skratiti put od Paga, Starigrada, Vrsi, Novigradskog i Karinskog mora do zadarskog akvatorija. 

Ali došao je Prvi svjetski rad i radovi su stali nakon dvjesto metara, a ni prva ni druga Jugoslavija kasnije nije ih nastavila. Sve do prije tri godine projekt je praktički bio zaboravljen, a onda je taj izuzetno bitan pomorski tjesnac ponovno vraćen u život. Godine 2021. potpisan je ugovor o zajedničkom financiranju iskopa Privlačkog gaza između Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, državne tvrtke Plovput, Zadarske županije, Grada Nina te općina Privlaka, Vrsi i Vir. Novi gaz produbljuje se doslovno na istom mjestu gdje su ga prije 113 godina zacrtali carski inženjeri, između Privlake i školjića Virića, samo je nešto izmijenjenih dimenzija: dug je 1740 metara, širok 40, a dubina mu je tri metra.

image

U tijeku su radovi na prosirenju i produbljenju Privlackog gaza vrijedni vise od 2,3 milijuna eura

Luka Gerlanc/Cropix

Radovi vrijedni 2,5 milijuna eura krenuli su prije dvije godine i izvodi ih Pomgrad, a radove nadzire također splitska tvrtka Obala.

- Radovi su trebali biti završeni ovog mjeseca, ali zbog niza objektivnih okolnosti rok je produžen, tako da dovršetak kompletnog iskopa očekujemo do kraja ove godine – kaže Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, koji je u ponedjeljak po prolomu oblaka s gradonačelnikom Nina Emilom Ćurkom, načelnikom Privlake Gašparom Begonjom te direktorom Plovputa Matom Perišićem i suradnicima obišao lokaciju kod Virskog mosta. No unatoč kiši i lošem vremenu grajferi s maona nisu stali produbljivati dno, a iskopani materijal preko umjetnog otočića prebacivati bagerima do kopna i predviđenog odlagališta.

- Izvođač je zbog vremenski neprilika tražio produženje roka za 74 dana. Radovi će se izvoditi do početka sezone, odnos 15. svibnja, kada će kanal biti pušten u funkciju, ali samo za brodove gaza od 1,5 metara, što je praktički 80 posto svih plovila. Nakon sezone, od prvog rujna, radovi će se nastaviti i završiti najkasnije do kraja godine, dodaje državni tajnik Bilaver.

Privremeni prolaz dobit će adekvatnu pomorsku signalizaciju kako bi nautičari točno znali trasu prolaza ispod Virskog mosta. Skretanje s rute, naime, može biti opasno jer za većih oseka prolaz između Privlake i Vira na nekim se mjestima može pregaziti.

- Tijekom pokusnog rada, postavit ćemo posebne uređaje s plutačama koji će mjeriti strujanje mora. Naime, iako je na ovom dijelu more razmjerno plitko, od pola metra do 80 centimetara, struje znaju biti tako snažne da bi se naše maone s grajferima okrenule za skoro 90 stupnjeva. Strujanje mora je važno jer ono sobom donosi pijesak i zatrpava kanal. Nakon dva mjeseca pokusnog rada znat ćemo puno više o tome kako ćemo ga u budućnosti trebati održavati – govor nam Ivan Klarin, mladi inženjer iz Plovputa.

image

Kuda prolazi Privlački gaz

Plovput/Slobodna Dalmacija

Tijekom radova iskopano je preko 30.000 kubika pijeska i 50.000 kubika kamenja. Sav izvađeni materijal, odlukom države, ostaje na gospodarsko korištenje Zadarskoj županiji i lokalnim općinama. Pijesak će poslužiti za dohranjivanje plaža, a kamenje za građevinske i druge radove. Skorom završetku posla ipak najviše se raduje načelnik Privlake Gašpar Begonja.

- Generacije Privlačana čekaju dan kada će moći ploviti Privlačkim gazom, pa ćemo pričekati još koji mjesec. Plovni put u širini 40 metara i dubine tri metra mogu koristi gotovo sva plovila osim trajekta i jedrilica zbog prolaska ispod Virskog mosta koji je ograničen na devet metara visine. Novi plovni put znači prije svega sigurnost plovidbe jer više se neće morati prolaziti kroz Paška vrata i usred ljeta izlagati udarima orkanske bure. Ovako će iz Velebitskog dolaziti u Zadarski kanal brže, sigurnije i zadovoljnije. S druge strane, ovdašnjim turističkim djelatnicima otvara se mogućnost organizacije izleta turističkim brodovima do ušća Zrmanje i Obrovca. Do tamo će im trebati možda sat i petnaest minuta, manje nego do Telašćice – kaže načelnik Begonja.

Privlački gaz započet u godini osnutka Hajduka tako bi se trebao završiti krajem 2024. godine. Kada su ga počeli kopati carski službenici, kao radnu snagu zaposlili su lokalne ljude, a čuvene privlačke sabunjare koristili su da im pijesak kojeg su nanosile snažne morske struje vade s produbljenog dna. Privlačani su tako dobro naučili kuda napola iskopani kanal prolazi i to su prenijeli na svoje potomke. Godinama kasnije, kaže legenda, kad su počeli dolaziti turisti, nerijetki su znali gliserom iz Privlake raspaliti put Virskog mosta. I ubrzo bi završiti nasukani. Mladi Privlačani gledali bi ih s obale i onda priskočili u pomoć: „Mi ćemo vam pokazati put, ali za 50 maraka...”.

image

Virski most

Luka Gerlanc/Cropix
image

Izvađeni materija na umjetnom otoku

Luka Gerlanc/Cropix
image

Maone s grajferima produbljuju dno

Luka Gerlanc/Cropix
image

U tijeku su radovi na prosirenju i produbljenju Privlackog gaza vrijedni vise od 2,3 milijuna eura

Luka Gerlanc/Cropix
24. studeni 2024 04:41