U drugom dijelu ekskluzivnog razgovora s gradonačelnikom Brankom Dukićem razgovaramo o korištenju javnih površina na području grada te mjerama koje Grad Zadra namjerava donijeti nakon afere Ledana kako bi se uvelo više reda u radu ugostiteljskih objekata i drugih korisnika javnih površina. (prvi dio intervjua možete pročitati OVDJE)
Najavili ste da kafići neće više moći dobivati produženje radnog vremena i tako se pretvarati u noćne klubove. Je li ta odluka dio šireg seta mjera koje namjeravate donijeti u sklopu izrade Plana upravljanja povijesnoj jezgri?
- Ne radi se samo o produženom radnom vremenu, radi se o poštivanju grada i naših sugrađana. Neću sebi dozvoliti da zbog samovolje, bezobrazluka, pojedinaca “stradaju“ pošteni i vrijedni obrtnici i poduzetnici.
Objasnit ću o čemu se radi, a dobar je primjer situaciju od sinoć kad su naše komunalne službe zatekle “šalovanje i betoniranje“ javne površine bez ikakve suglasnosti nadležnih tijela u staroj gradskoj jezgri. Naša reakcija nije izostala. Dakle, izdvojenih prekršaja ima svaki dan – od nelegalnog zauzimanja javne površine za ugostiteljske usluge, uličnu prodaju, parkiranja na mjestima za invalide, zelenim površinama, pješačkim prolazima i stazama, kampiranje u parkovima i na plažama, prekoračenje radnog vremena, prekoračenje razine buke…
To je sve nadležnost komunalnih redara?
- Stavite se sada u poziciju naših komunalnih redara ili čistača. Biste li se mijenjali za njihov posao? I zato će sve gradske odluke koje reguliraju komunalni red, upravljanje javnim površinama i red u prostoru ići na reviziju. Njima ćemo zaštititi sve one koji rade po pravilima, ali i onemogućiti one koji su nas primorali na ovakav pristup. Moram napomenuti kako je turizam izazov s kojim se nosimo već godinama. Uvođenje reda ne događa se preko noći i jednokratnim mjerama. Taj složeni i sveobuhvatni postupak kojemu će pomoći i izrada Plana upravljanja povijesnom jezgrom započet je još prije ljeta! Ništa se neće raditi preko koljena i unutar zidova gradske uprave. Očekujem široku javnu raspravu koja će, uvjeren sam, potvrditi ove moje teze. Nacrt stiže uskoro.
Na svakom koraku u povijesnoj jezgri niču aluminijski aneksi uz povijesne zgrade, uzurpiraju se javne površine, narušava izgled ulica, ”tapeciraju” se zelene površine...
- Slažem se s vama i zahvalan sam svima koji upozoravaju na ovu problematiku. Ali moram vas upozoriti da gradonačelnik nema sve instrumente u rukama za sređivanjem stanja u prostoru. Sustav je tako postavljen da se gradonačelnika za sve kritizira, a gradonačelnik najčešće s tim nema nikakve veze. Kad bih ja imao sve alate da mogu djelovati, neke bi stvari sigurno bile drukčije, a tada bi to i bila samo moja odgovornost. Tu je građevinska inspekcija i službe državnog inspektorata, ured za izdavanje minimalnih tehničkih uvjeta, tu su i konzervatori, a mene se pita zašto si dozvolio, zašto si napravio ono ili ovo...
Imamo i slučaj Ante Matulovića kojemu je pukao film zbog susjednog lokala koji nije poštovao zakon pa je završio na policiji. U takvom kaosu, gdje svatko radi što hoće, a rijetko kad i malo tko reagira, ljudi su postali tankih živaca...
- Loše sam se osjećao tog dana. Znamo tko je i kakav čovjek, pristojan i skroman, a sportska legenda našeg grada. Zaustavljaju me na ulici i pitaju zašto sam dozvolio otvaranje nekog restorana brze prehrane. Pa ne izdajem ja dozvole i uvjete za te objekte! Zato ponavljam, a za to se zalažem i kroz Udrugu gradova - dajte gradovima ovlasti da mogu upravljati i kontrolirati stanje u svom prostoru. To bi na određeni način bilo i rasterećenje s države na lokalnu razinu, a ne da se gradovima kao jedinici lokalne samouprave “daruje“ tek odgovornost prema građanima.
Na što konkretno aludirate?
- Nemojmo generalizirati. Ne mogu se složiti sa tim da svatko radi što hoće i da vlada kaos. Problema naravno imamo kao svaki drugi grad, ali važno je naglasiti da su nam ti problemi došli i kao posljedica našeg uspjeha i ostvarenih turističkih rezultata. Danas smo iznimno dobro prometno povezani, značajni smo kao zračna destinacija, auto destinacija i nautička destinacija. Ostvarujemo odlične rezultate i za to su također zaslužni naši turistički djelatnici. Oni su ti koji imaju ogromne zasluge za ostvareni uspjeh. Svi skupa smo uložili veliki napor kako bi Zadar danas bio jedna od najboljih turističkih destinacija u Hrvatskoj. Svi skupa ćemo naći najbolja rješenja i za probleme koji nas sad muče.
Slažem se, ali vi ste u prilici da pokrenete inicijativu za izmjenom zakona, da preko svojih stranačkih kolega u Saboru ukažete na nelogičnosti, da tražite drukčiji model upravljanja?
- Naravno, to nastojim činiti, u svakoj prilici ukazujem na brojne nelogičnosti. Neću odustati.
Nered u javnom prostornom kojeg su građani prepoznali kao posljedicu političke korupcije, doveo je do promjene vlasti u Splitu. Na sličan način u Zadru se percipira afera Ledana, kao sprega vlasnika s HDZ-om. Bojite li se političkih posljedica afere Ledana?
- Nema nikakve sprege. Svatko tko radi protivno zakonskim odredbama ima ime i prezime, te snosi punu odgovornost. Ja neću govoriti tim jezikom niti dozvoliti da se ja, moja stranka ili gradska uprava valja u tom blatu jer to nije istina. Na meni je odraditi najbolji mogući posao u interesu svojih sugrađana. Tko koristi gradsko vlasništvo za kućna dvorišta, vlastiti parkirni prostor, sjenice i bazene… Tko u kombije i autobuse ukrcava turiste na trokutu ispred vrata od Foše za izlete. Tko te turiste vodi na izlete, ima li licencu i sve potrebne dozvole i ovlaštenja. Je li se i drugim agencijama dala ista mogućnost ili negoduju. Upravo suprotno tome, u ovom aktualnom slučaju Grad Zadar i gradska tvrtka Nasadi branit će i obraniti interes Grada ukoliko bude potrebno i pred sudom. Nikakvo insinuiranje sprega neće nas spriječiti u tome da sve uočene nepravilnosti pa i nepravilnosti na koje ste vi ukazali ne otklonimo bez uzmaka. Dojam političke korupcije u Zadru često se nameće upravo od strane političara drugih boja!
Kako će Zadar dočekati iduću sezonu, s kakvim stanjem u prostoru?
- Uzet ću za primjer promet jer on generira sve daljnje komunalne probleme. Tuđmanova sa četiri trake itekako je poboljšala protok vozila iz pravca istoka prema zapadu i obratno, baš kao i osporavana cesta od Bulevara prema Ravnicama od sjevera prema centru. Ne znam koliko je primijećeno, ali tamo gužve nema. Primijeti se pokoja lokva koja će se sanirati kroz postojeće ugovorne odnose s izvođačem i broji suho lišće na stablima uz cestu. I to je korisno. Iduće sezone imat ćemo riješen i spoj obilaznice s Bilim brigom, možemo očekivati i novu gradsku transverzalu koja je započela rekonstrukcijom ulice Borka Šarlije Kese, a sada se nastavlja sve do spoja s Putom Plovanije. Tu su i nova prometna rješenja na Biogradskoj i Ulici braće Perica, a podsjetit ću vas na izgradnju rotora na tom cestovnom pravcu kao efikasan spoj s lukom u Gaženici. Nisu to kozmetički zahvati nego strateški i dugoročni.
Problem prometa do idućeg ljeta rješavamo i uvođenjem novih tehnologija u prometni sustav koji će vezati 16 najfrekventnijih raskrižja u gradu i regulirati promet prema trenutnim uvjetima i opterećenosti pojedinih pravaca.
Planirate li neke mjere za građane kako bi usporili gentrifikaciju povijesne jezgre, na primjer osnivanjem fondova za sufinanciranja uređenje stambenih zgrada, krovišta, fasada, prozora, portuna..
- Kada govorimo o uređenju stare gradske jezgre nema nijednog grada u Hrvatskoj koji je uložio u uređenje stare jezgre kao Zadar. To smo napravili uz pomoć EU fondova i proračunskih sredstava. Zapravo smo uredili i unaprijedili kompletno lice stare gradske jezgre. Samo da podsjetim, tu su Kneževa i Providurova palača, kompletan sjeverni dio Bedema, povijesna sanacija zadarske rive, uređenje stare Tehničke škole, palače Cedulin, uređenje sv. Nikole… Sve je to javna infrastruktura uređena za naše građane i za javni interes.
Pitam za stambene objekte, da se građanima u jezgri koliko-toliko pomogne da žive standardom 21. stoljeća?
- Kad govorimo o sufinanciranju uređenja fasada, krovova i ostalih zajedničkih dijelova stambenih zgrada na Poluotoku tražit ćemo rješenja u okviru dostupnih fondova u narednom razdoblju.
Inače, najveće probleme detektirali su sami stanari povijesne jezgre. Jedan od njih je parking. To je jedan od onih izazova s kojima se nosimo. Uvođenjem nulte i korištenjem prve zone stanovnici poluotoka su zadovoljni, a pripremamo i nova rješenja. Postavljeni su senzori na oko 1300 parkirnih mjesta koja će biti povezana u jedinstveni informacijski sustav. Rasteretit ćemo im dvorišta i ceste. Inače, do iduće sezone imat ćemo potpuno novi sustav regulacije prometa u mirovanju ne samo na Poluotoku i uokolo njega, nego i nova parkirna rješenja po gusto naseljenim gradskim kvartovima. Mišljenja sam da bi stanovnici zgrada iznad mosta ili Cerarije također bili zadovoljni uvođenjem povlaštenih parkirnih karata za vrijeme ljetnih mjeseci kojim bi se njima omogućio isti status kao i stanovnicima poluotoka. Plan je proširiti zonu naplate parkinga kako bismo osigurali parkirno mjesto našim stanovnicima i na Voštarnici, Relji, Bulevaru, sa posebnim zonama za stanare baš kao i na Poluotoku. Cilj je jedinstvena povlaštena usluga parkiranja za sve nas Zadrane, a što bi nam onda omogućilo disperziju turističkih vozila kroz više cjenovne razrede u centru grada bez “guljenja“ Zadrana.
Najavljivali ste i podzemne odnosno kvartovske garaže. Što je s njima?
- U planu su i garaže na Bilom brigu, Voštarnici; već smo krenuli s regulacijom jednosmjernih ulica kako bismo u njima stanarima osigurali parking. Dalje, ideja je napraviti velika parkirališta na samom ulazu u šire područje grada i povezati ih sa shutlle uslugama kako bi rasteretili promet, a ujedno pojednostavili dolazak posjetitelja u centar bez vozila.
Hoćete li uvesti parkiralište za dostavna vozila na Poluotoku. Postojeća mjesta za prekcaj očito nisu profuknicionirala...
- Druga je tema dostava. Imamo postavljene nadzorne kamere na svim ulazima u pješačku zonu i točno znamo tko je ušao u nju, kada, s dozvolom ili bez nje. Dakle, svjesno ulaze i plaćaju kazne – do kraja kolovoza zabilježeno je više od 4.000 prekršaja. A to znači da su kazne premale i da ih moramo povećati. I hoćemo sigurno do iduće sezone.
Što će od svega toga biti u primjeni idućeg ljeta?
- Konkretno: uspostavljen novi sustav upravljanja parkingom, veće kazne i barijere za kontrolu ulaza vozila u pješačku zonu. Predstavit ćemo novi plan upravljanja javnim površinama: revidirat ćemo korištenje postojećih te, ovisno o analizi, uvesti moratorij na uvođenje novih na području MO Poluotok. Razgovarat ćemo sa cehovima i definirati nove cijene za zakup javnih površina. Pogotovo za one sezonske, koji rade po par mjeseci. Također uvodimo oznake za zakupljene površine za štekate da svatko može vidjeti koliku i koju površinu netko koristi. Zbog realnih potreba korisnika javnih površina produžit ćemo rok trajanja ugovora za terase, idemo na višegodišnje ugovore da imamo jasniju situaciju s zakupcima, ali uz puno rigoroznije mjere.
Što to znači?
- Da neko može ostati bez štekata ako ne poštuje uvjete o zakupu površine. Ići će se na opomenu, potom kaznu i gubitak prava.
Trajno?
- Privremeno pa trajno. Znate kako ide u nogometu: opomena, dva žuta pa crveni karton.
Zvuči dobro, vidjet ćemo kako će reagirati ugosititelji, odnosno kako će funkcionirati u praksi. Na primjer, komunalni redari rade do 23 sata, a kafići mogu raditi do tri iza ponoći...
- Tražili smo tri komunalna redara za ovu turističku sezonu, ponavljali natječaj da bi na koncu dobili jedva dva?! Nema interesa za takve poslove. Ti ljudi nemaju visoke plaće, uvjeti su teški, nerijetko i konfliktni sa strankama. Treba nam duplo više komunalnih redara, treba im biti veća plaća i treba im povećati ingerencije za djelovanje.
Novim Zakon o pomorskom dobru dat će im veće ovlasti...
- Ne želim o tome govoriti dok zakon ne izađe u javnu raspravu, ali mislim da kažnjavanje gradonačelnika za stanje na pomorskom dobru, što se predlaže, nije mudro rješenje. Ponavljam, imamo deset komunalnih redara, a trebamo ih dvostruko više. Još ako im povećaju obveze, ne znam kako će to funkcionirati. Poanta je da komunalni redari nemaju mogućnost izvršnog djelovanja. Ali, kažem, pričekajmo da Zakon bude definiran do kraja. Mi smo čak spremni pomoći državnom inspektoratu financijski kako bi pojačali broj ljudi. Sada je stanje takvo da na neku intervenciju u Zadru treba čekati dolazak inspektora iz Splita.
Grad Zadar je dovoljno velik i razvijen grad da zaslužuje imati sve te službe pod svojim nadzorom. Imamo toliko građevina koje investitori izvrgnu ruglu i pretvore u nešto što ne bi u prostoru trebalo biti, unatoč našoj dobroj namjeri.
Hoćete li te promjene možda početi uvoditi od rive? Uskoro se očekuje završetak radova na uređenju obalnog dijela, nastavit će se radovima na uređenju zelenog pojasa. Hoćete li tada ukloniti one terase sa zelenih površina ili to pitanje planirate drugačije regulirati?
- Imamo viziju za Rivu. Izradili smo projekt parternog uređenja obnove svih zelenih površina sa jasno formiranim pješačkim stazama. Potrebno će biti pronaći prostor i za ugostiteljstvo jer i taj sadržaj je dobrodošao na toj lokaciji, ali pod jasnim uvjetima, i onim konzervatorskim, uz puno više reda i kontrole i nikako ne na štetu zelenih površina. Potrebno je doći do boljih rješenja za štekate sa jasnim i jednakim pravilima za sve.
Ipak, da sve ovo ne bi značilo kako pilamo granu na kojoj sjedimo, a turizam je jedna od najlisnatijih, svjesni smo toga da gotovo svi žive od turizma. Neko od prodaje svojih proizvoda ili trgovine, neko od usluga, iznajmljivanja... Turizam je postao jako važan prihod i o tome svi skupa moramo voditi računa.
Dobro, ali treba li Grad Zadar zbog toga biti sisa koju će svi cijediti? Što će zauzvrat dati?
- Sa velikom većinom nemamo takav odnos. Baš suprotno, imamo korektan partnerski odnos, te su turistički rezultati koje ostvarujemo rezultat međusobne suradnje privatnog sektora, javnih službi i naših građana. Kada govorimo o rezultatima turističke sezone Grad Zadar i ove godine će nadmašiti sva predviđanja. Rekao sam da su problem pojedinci i da ćemo i za to naći odgovor. Mi moramo osigurati dobre uvjete za bavljenje određenim djelatnostima ali red se mora znati.
Red se mora znati, ali on će se uspostaviti samo pravovremenom reakcijom i kvalitetnim sankcijama. Prošlo je vrijeme za “pokusna rješenja”.
- U zadnjih 15 godina napravili smo ogroman iskorak, postepeno, od infrastrukture, kao što je luka Gaženica koja je preuzela veliki dio kolnog prometa – a možete li zamisliti sad kolone za ukrcaj na Liburnskoj obali - do blistave povijesne jezgre s muzejima, trgovima, šetnicama, uskoro i potpuno uređenom Rivom... Istovremeno, zadnjih deset godina sustavno se sve koncentriralo na Poluotok i došlo je do preopterećenosti po pitanju gužvi, reda, buke, te nezadovoljstva stanara. Došlo je vrijeme da razmišljamo o nekom prostoru za zabavu izvan Poluotoka s čime bi se grad rasteretio buke, prometa... Opet ne bih volio da to bude predaleko, da naša djeca budu blizu, da se mogu zabaviti, a da ne gube glavu u prometu. Moramo povesti javnu raspravu na tu temu, mi smo to htjeli i prije napraviti, ali nas je pandemija zakočila.
U tom se kontekstu neslužbeno spominje neka lokacija na Puntamici gdje Grad navodno ima veći dio zemljišta?
- Puntamika je turistički dio Zadra ali ne mislim da je prikladan za takav sadržaj. Moramo naći prostor na širem prostoru grada te provesti jednu široku raspravu o tome gdje bi mogla biti jedna takva zona zabave te uputiti investitore koji bi bili volji investirati u takve sadržaje. To nije proces od jedne godine, ali strateški je cilj noćnu zabavu izmjestiti iz povijesne jezgre.
Mislite napraviti neku vrstu ”zadarskog Zrća”? Možete li biti konkretniji oko lokacije? Nekad se spominjalo i nasipanje mora ispod Karme prema Punti Bajlo...
- Svako od nas ima neku svoju ideju, ali s jednom dobrom javnom raspravom možda bi došli do nekog prostora na području grada koji bi bio idealan za to. Dok se to ne dogodi, na nama je da uvodimo oštrije mjere u prostoru za kontrolu javnih površina, za kontrolu buke...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....