Tek prije nekoliko dana je tvrtka Zadar international ports operations (ZIPO) potpisala ugovor o koncesiji na 20 godina za putničku zgradu terminala i međunarodni putnički promet u Gaženici, punih šest mjeseci nakon izbora turske tvrtke za koncesionara, a potpisivanje je obavljeno „u tajnosti“, bez nazočnosti novinara i drugih predstavnika javnosti. Zašto se odugovlačilo s potpisivanjem i zašto je na koncu sve obavljeno iza zatvorenih vrata?
- Ne znam da su novinari ikada bili u javnobilježničkom uredu na potpisivanju ugovora. Potpisivanje je trajalo gotovo četiri sata. Potpisivalo se i ovjeravalo kod javnog bilježnika, a onaj čas kad se potpisalo, sve je objavljeno na stranicama Lučke uprave Zadar. Transparentnije se nije moglo napraviti. Svatko može sve detalje ugovora čitati na toj web stranici, kompletan ugovor je dostupan javnosti. Nema fige u džepu, sve je obavljeno kako je trebalo biti. Ja i sad tvrdim: neka mi se pohvali netko u Hrvatskoj tko je ovako dobar ugovor napravio – komentirao je zadarski župan Božidar Longin, predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar.
Po čemu je ugovor tako savršen?
- U prvom redu financijski, za svaku točku ugovora mi imamo garanciju, ili banke, ili osiguravajućeg društva. Dakle, pored toga što oni moraju održavati cijelu zgradu, moraju i sve drugo osigurati oni, o njihovom trošku, sve kamere, sve uređaje, zgradu… To su ogromne stavke. Dobili smo dobru koncesiju, iznad svih očekivanja, jer 12 posto od bruto zarade je nezamislivo u ovoj branši. Dakle, 12 posto na lučke djelatnosti, šest posto na ne-lučke. Za sve to imamo garancije. Još moraju sada dodatno investirati u zgradu koju će sami održavati. Toliko o „tajnosti“, a kad se bude zgrada svečano otvorila, sve će biti javno i pompozno.
Zašto je potpisivanje kasnilo šest mjeseci?
- Uglavnom se provjeravao svaki detalj ugovora, oni su imali svoje odvjetnike, sve se slagalo vrlo pomno i uzelo je vremena. S naše strane pravnici Ministarstva, pravnici Lučke uprave, vanjski suradnici koje smo angažirali, Pravni fakultet i Pomorski fakultet iz Rijeke… Napravili smo tim koji je sve 'češljao' do svakog detalja. Naravno da je kroz taj period bilo dušobrižnika koji su na razne adrese pisali kojekakve predstavke, to više nije bilo zabavljanje javnosti, već trovanje javnosti. Pričamo o osam posto zgrade i osam posto lučkog područja, ali ta koncesija ne isključuje sve ostale koncesije koje su tamo, 54 koncesije trenutno su aktivne. I sve ostale koje dolaze će biti aktivne.
Koliku je štetu pretrpjela Lučka uprava Zadar time što izabranog koncesionara šest mjeseci nije mogla uvesti u posao, čekajući potpis na ugovoru?
- Direktna i indirektna šteta postoji i velika je. Već bi nam plaćanje sjedalo na račun, ali zapravo je indirektna šteta ogromna. To je Global Ports Holding, sa sjedištem u Rotterdamu, neki ovdje posprdno govore o „Turcima“, a čiji je sve kapital u rukama ove tvrtke ja ne znam, za razliku od ovih što sve znaju. Znam dovoljno o tvrtki, znam tko su im suvlasnici, poslujemo s ozbiljnim ljudima. Zato mi je žao da se radi bilo kakva šteta u gospodarskom ozračju. A dalje, koga će sada oni ovdje zapošljavati i kako će to dalje ići, to ćemo vidjeti. Ali ne mogu zamisliti da netko može tako bagatelizirati sve što je učinjeno. Stvoreni su uvjeti da po završetku zgrade i luke za sve djelatnosti u luci bude izabran koncesionar. Tako se radi u svim lukama svijeta, ja ne znam niti jedan drugačiji primjer. Valjda ćemo stvoriti pozitivno ozračje – rekao je Božidar Longin.