StoryEditorOCM
4 kantunaNAKON 75 GODINA

Autoklub Zadar pred gašenjem: padaju optužbe za mobing, pogodovanje, nepotizam, nezakonite otkaze, traže smjenu tajnika Dinka Brkića - ima li spasa?

Piše Predrag Opačić
24. prosinca 2021. - 20:05

U 75 godina postojanja Autoklub Zadar vjerojatno nikada nije bio bliže potpunom kolapsu: poslovno okruženje mu je sve teže, odnosi unutar AK su dovedeni do ruba pucanja, a neko čudotvorno rješenje kojim bi se sve 'ispeglalo' trenutno ne vidi nitko. Dugogodišnja provalija između vodstva AK i njegovih zaposlenika kulminirala je pismom što ga je šest radnika poslalo HAK-u upozoravajući svoju krovnu organizaciju da je u posljednjih nekoliko godina skoro dvadeset radnika napustilo AK Zadar.

Za većinu svojih, ali i poteškoća AK Zadar, radnici optužuju tajnika Dinka Brkića, njegovu zamjenicu Jasminu Pavić i Upravni odbor udruge koja trenutno broji 6.590 članova.

- Nekada smo bili u TOP 5 autoblubova u Hrvatskoj, a sada nismo ni u TOP 105. Izgubili smo puno članova, pada nam obim posla i kvaliteta usluga, plaće su nam skoro prepolovljene u studenom 2020. godine, nezadovoljni ljudi daju otkaze, a neki ih dobivaju: jedan je radnik, hrvatski branitelj, dobio otkaz bez ikakvog obrazloženja samo nekoliko dana nakon „pisma HAKu” dok je bio na bolovanju i sada je u sudskom sporu s Klubom. Problem je u organizaciji posla, s ovim vodstvom nema izlaza jer izbjegavaju svaki razgovor s nama, a mi samo želimo pomoći i spasiti AK Zadar, govori nam grupa od sedam radnika s kojima smo razgovarali.

image
Jure Miskovic/Cropix

- Svi imamo iste radne dužnosti i odrađujemo smjene koje se ni u čemu ne razlikuju, a s druge strane posjedujemo potpuno različite ugovore o radu, djelomično nelogično i nerazumno napisane. Radimo odgovoran i zahtjevan posao 365 dana, 24 sata na dan u svim vremenskim uvjetima. Naročito zahtjevna bila je prošla godina kada smo unatoč pandemiji svaku našu intervenciju odradili odgovorno i profesionalno. A nije nam osigurana osnovna sigurnost naših vozila čija je tehnička ispravnost vrlo upitna. Tajnik nas potiče na kršenje odredbi o trajanju dnevnog i tjednog vremena vožnje. Plaće su nam svedene na minimum, što je krajnje ponižavajuće, frustrirajuće i nemotivirajuće za odgovoran posao. Blagdane, nedjelje i noći provodimo u dežurstvima, a tajnik izmišlja fond obavljenih sati i određuje vrijednost našeg rada, pisali su radnici HAK-u smatrajući da su izloženi mobingu, zastrašivanju, prijetnjama otkazom.

- Problem je što se s Klubom upravlja kao s privatnom obiteljskom firmom, a ne udrugom. Tajnikova kćer mu je zamjenica, pa zar to nije nepotizam?! A oni i predsjednik UO odlučuju o svemu, kažu radnici smatrajući da je velik dio problema nastao kada je AK Zadar osnovao Autoškolu Zebra kao d.o.o. Mi smo kupili poslovni prostor kreditom od dva milijuna kuna, osigurali im vozila i opremu, što je dodatno opteretilo Klub, ali nije zaustavilo odljev radnika ni iz Kluba ni iz Autoškole koja sada posluje s minusom od preko 200.000 kuna, a dug AK Zadar je još i veći. Pritom su instruktori u Autoškoli imali punu plaću, a mi smo pali na pola plaće. Zbog svega toga mislimo da bi trebali otići i tajnik i kompletan Upravni odbor, misle radnici koji jedinu svijetlu točku vide u odnosu HAK-a prema Autoklubu kojemu osigurava financijsku i pomoć kroz opremu, ali im je na pismo ipak odgovoreno da svoje probleme riješe unutar svog Kluba.

-Kada bi sve to bilo točno, postoje inspekcije, policija i sve druge institucije, ali takvih prijava nije bilo. Inspekcija rada je bila u Klubu i utvrdila da je sve u redu. Klub nije dužan dobavljačima, državi ni radnicima, pa u čemu je problem, pita se tajnik Dinko Brkić i objašnjava loše poslovne okolnosti koje su pogodile AK Zadar.

image
Dinko Brkić
Cropix

- Ulaskom u EU, izgubili smo carinske poslove koji su nam donosili gotovo pola prihoda i osiguravali financiranje neprofitnih djelatnosti Kluba. Zbog pandemije, lani smo imali i bitno smanjen broj intervencija, pa nam je tehnička pomoć pala za preko 300.000 kuna. Sve je to moralo ostaviti traga i na plaće zaposlenika.

Je li i Autoškola u minusu?

- Da. Otvorili smo Autoškolu radi kompenziranja pada prihoda i u 2019. je dobro radila i pokrivala se. Ali, 2020. pandemija je dovela do pada upisa kandidata u Školu, cijene su pale, a troškovi narasli, pa je postala uteg Klubu. U siječnju ili veljači ćemo Školu možda i ugasiti, a svih pet zaposlenika je već dobilo poslovno uvjetovani otkaz s datumom od 28. siječnja. Zbog Autoškole, Klub neće propasti.

Radnici vas optužuju za mobing, namještanje radova na izgradnji prostora predsjedniku UO i vašem sinu, neplaćanje popravaka osobnih automobila u klupskoj radionici, podnajam prostora u Murvici, velika kreditna zaduženja...

- Taksativno ću odgovoriti. Moj je sin električar, obavljao je neke popravke i nikad nije naplatio ni kune. Predsjednik UO ima firmu, javio se na natječaj i imao najbolju ponudu, a i on je dio poslova odradio besplatno. Krediti su nam oko 50.000 kuna: 16,5 tisuća je kredit za poslovni prostor, a ostalo se odnosi na pozajmice HAK-a za vozila, opremu i adaptaciju prostora. Podnajam prostora u Murvici je odobrio HAK. I ja i predsjednik UO plaćamo svaki popravak naših automobila, ali radnici – ne! Bilo bi zanimljivo da netko ispita njihovu i moju imovinu. Iz HAK-a sam pozvan na odgovornost zbog enormnog broja odbijenih intervencija, što je bacalo sumnju na vozače i mogući odvoz automobila u privatne radionice umjesto u klupsku. Tada je uveden GPS i tada je kulminiralo nezadovoljstvo. Pokušao sam razgovarati s njima, ali je nekoliko vozača odjednom otišlo na bolovanje, pa je trebalo osigurati funkcioniranje Kluba na cesti. Mobing? Nikad nikog od njih nisam tjerao na kršenje propisa, ali i ja razmišljam o pokretanju tužbe za mobing protiv njih!

Zašto je jedan vozač dobio otkaz na bolovanju i u čemu je problem s obračunom njihovih plaća?

- Osnovni je nesporazum u ovome: oni misle da bi im kao prekovremeni rad trebalo računati vrijeme koje provedu u dežurstvu, čak i onda kada nemaju nikakvih intervencija. A to jednostavno nije moguće. Taj vozač je prije otkaza počinio tri teška prekršaja, ali se o njima nije ni očitovao, a ja ne mogu dublje ulaziti u konkretan slučaj jer je to još na sudu. Nikad nitko nije dobio otkaz bez razloga.

Kakva je budućnost AK Zadar?

- Ona je zaista neizvjesna. Ako na mjestu tajnika bude osoba kojoj je stalo do Kluba, on će imati šansu. Ali, Klub se mora riješiti „unutarnjih zagađivača” i okrenuti se poslu. Nažalost, broj ljudi se mora smanjiti, ali s maksimalnim korištenjem radnog vremena i pojačanim angažmanom Klub može opstati i živjeti, poručuje na kraju tajnik Dinko Brkić iz čijih bi se riječi moglo naslutiti da početkom 2022. odlazi u mirovinu.

Za njegovo mjesto, ali i za svako drugo radno mjesto u AK, izmjenama Statuta se ubuduće predviđa raspisivanje javnog natječaja.

„Nepotizam?! Pa samo je moja kćer primljena na natječaj i sad je na burzi rada!”

- Ma kakav sukob interesa i nepotizam?! Moja je kćer jedina u Klub primljena jer je zadovoljavala sve uvjete na natječaju čija je pravila odredio HAK, a sve druge zaposlenike sam ja primio osobno! I koga sam onda doveo u povoljniju poziciju?! Uostalom, moja je kćer od listopada na Zavodu za zapošljavanje, jer je situacija u Klubu takva kakva je, odgovara Dinko Brkić na primjedbe radnika o sukobu interesa i nepotizmu u Klubu.

24. studeni 2024 20:58