Obitelji putnika na letu MH370 još uvijek, 10 godina nakon nestanka zrakoplova, traže odgovore. Slučaj je ostao neriješen unatoč opsežnoj potrazi.
U petak je obilježena deseta godišnjica nestanka zrakoplova Malaysia Airlinesa. Boeing 777 s 239 putnika je 8. ožujka 2014. napustio Kuala Lumpur u Maleziji poletjevši prema Pekingu u Kini, ali je naglo skrenuo prema jugu i nestao s radara. Nikada nije stigao u Peking – piše Mirror.
Nestanak zrakoplova privukao je pozornost cijelog svijeta i iznjedrio bezbroj teorija zavjere. Pronađene su samo krhotine zrakoplova.
Novi BBC-jev dokumentarac, "Why Planes Vanish: The Hunt for MH370", sada se osvrnuo na niz teorija koje stručnjaci za zrakoplovstvo imaju o tome što se moglo dogoditi sa zrakoplovom.
Jedna je od teorija da je kapetan Zaharie Ahmed Shah "namjerno smanjio tlak u kabini" kako bi "polako ubio sve u zrakoplovu". Teoriju je iznio Independent Group, koji čine stručnjaci koji su radili na slučaju nakon nestanka zrakoplova.
Unatoč brojnim teorijama, stručnjaci dosad nisu uspjeli utvrditi što se točno dogodilo s letom MH370, ali obitelji putnika sada se nadaju novim odgovorima jer je prošlog tjedna malezijska vlada rekla da bi mogla obnoviti potragu za nestalim zrakoplovom nakon što je američka tehnološka tvrtka predložila novu potragu u južnom dijelu Indijskog oceana, gdje se vjeruje da se zrakoplov srušio.
Ministar prometa Anthony Loke rekao je da je Ocean Infinity, sa sjedištem u Teksasu, predložio još jedno pretraživanje morskoga dna po principu "bez pronalaska nema naknade", šire od lokacije na kojoj su prvi put pretraživali 2018. godine. Rekao je da je pozvao ljude iz tvrtke na sastanak s njim kako bi procijenili nove znanstvene dokaze i pronašli ostatke zrakoplova.
Ako su dokazi vjerodostojni, rekao je, tražit će odobrenje vlade za potpisivanje novog ugovora s tvrtkom Ocean Infinity za nastavak potrage.
– Vlada je nepokolebljiva u odluci da lociramo zrakoplov. Stvarno se nadamo da ćemo ga pronaći i otkriti istinu – rekao je Loke na skupu sjećanja kojim je obilježena 10. godišnjica nestanka mlažnjaka, piše Mirror.
Daily Mail piše kako Malezija zna gdje se nalazi olupina zrakoplova s leta MH370, ali odbija priznati "sramotnu istinu" o nesreći.
Geoffrey Thomas, 50-godišnji veteran zrakoplovne industrije, rekao je da ostaci zrakoplova Malaysia Airlinesa leže 1933 kilometra zapadno od Pertha, nakon što su stručnjaci proučili konačnu putanju njegova leta.
Taj vodeći australski stručnjak za zrakoplovstvo kaže da je zrakoplovni inženjer Richard Godfrey pratio rutu zrakoplova pomoću radiovalova i vjeruje da će "još jedna pretraga 2024." otkriti njegovu olupinu.
– Analizom posljednjih trenutaka zrakoplova i nađenih krhotina utvrđeno je da je pilot srušio zrakoplov u brzom poniranju kako bi se letjelica raspala na što više dijelova – tvrdi.
Thomas je rekao da je desetljeće nagađanja otkako je zrakoplov nestao ostavilo rodbinu žrtava u agoniji, dok se istovremeno šire smiješne teorije.
– Uzrok pada zrakoplova s leta MH370 bilo je samoubojstvo pilota te je to masovno ubojstvo najgore vrste jer nitko nije mogao pobjeći – rekao je za Daily Mail Australia i dodao kako je malezijska vlada prethodno odbila pokrenuti novu potragu, te da je pilotova obitelj odbacila teoriju o "onome što se očito dogodilo".
Napominje kako je razlog zbog kojega je malezijski ministar prometa konačno najavio ponovno pokretanje potrage taj što je došlo do rastuće međunarodne zabrinutosti među zrakoplovnim i svemirskim stručnjacima da je Malezija odbijala obnoviti potragu prekinutu 2018. iako joj je američka tvrtka za pomorska pretraživanja ponudila prijedlog "bez pronalaska nema naknade".
Vjeruje se da se zrakoplov srušio u Indijski ocean.
– Poslije je otkriveno da je pilot, kapetan Zaharie Ahmad Shah vježbao let na simulatoru letenja vlastite kućne izrade, te da je imao dokumentirane mentalne i bračne probleme – rekao je Thomas.
Također je na Facebooku otvoreno govorio protiv malezijske vlade, te je slao opsesivne, seksualizirane poruke dvjema sestrama blizankama modelima koje su tada imale 20 godina.
– Pilot je očito počinio samoubojstvo. Letio je istom rutom kao na svojem simulatoru letenja, skrenuvši sa standardne rute – tvrdi Thomas i nastavlja:
– Kapetan Zaharie tu je rutu obrisao sa svojeg simulatora, ali Malezijci su je vratili. Koliko sam shvatio, u Malaysia Airlinesu još su prve noći znali da je kapetan odgovoran. No ni jedna država ne želi biti odgovorna za zrakoplovnu nesreću, to je velika povreda njihova nacionalnog ponosa – piše Daily Mail.
Sat vremena nakon leta Zaharie je izgovorio posljednje riječi koje će svijet čuti s MH370 prije nego što je okrenuo zrakoplov i krenuo prema jugu: "Laku noć. Laku noć. Malezijski tri-sedam-nula."
Boeing 777 srušio se jer je ostao bez goriva, ali Thomas vjeruje da su putnici i posada odavno bili mrtvi.
– Vjerujemo da je Zaharie sve putnike uspavao smanjivši tlak u zrakoplovu. Tako ih je spriječio da provale u kokpit – rekao je.
Neposredno nakon katastrofe obitelj i prijatelji kapetana Zaharieja ljutito su opovrgnuli da je pilot bio rastresen, povučen i da je bio sklon samoubojstvu.