StoryEditorOCM
SvijetSVI SE PITAJU

Gdje su kanaderi u L.A.-u, je li točno da ih ne koriste da bi zaštitili ribice?

Piše Jadran Kapor
10. siječnja 2025. - 18:50

Zašto bogata Kalifornija nema kanadere? Govori se da su ih se tamošnje vlasti odrekle jer ne žele morem zasoliti vegetaciju, pa onda drugi kažu da u obližnjim jezerima živi neka ribica za koju ljubitelji prirode ne žele da završi pečena na požarištu. Zlobnici bi rekli – dobit će kanadere čim Trump pripoji Kanadu...

Stvari su u SAD-u ipak malo kompliciranije i više podređene matematici nego kod nas u Europi. Za razliku od Europe, gdje su protupožarni zrakoplovi dio vojnih ili policijskih snaga, ali svakako uvijek u vlasništvu države, u SAD-u je mnogo toga drukčije – privatno ili barem oslonjeno na privatni sektor. No općenito nije točno da kanadera nema, samo nisu državni.

Baš danas se jedan sudario s dronom pa je cijelo zrakoplovno vatrogastvo Los Angelesa bilo privremeno prizemljeno. Zračni prostor iznad L.A-a je nacionalna egencija za zrakoplovstvo (FAA) bila zatvorila za sve dronove, pa je jasno da je netko počinio federalni prekršaj kažnjiv sa do 12 mjeseci zatvora, uz novčanu kaznu od 75 tisuća dolara i naknadu počinjene štete. 

Svake godine kad u Kanadi prestane sezona šumskih požara, njihova se flota, poput ptica selica, preseli na jug SAD-a i tako već 31 godinu uzastopno. Ugovor o najmu traje obično 90 dana. Budući da je riječ o amfibijskim zrakoplovima, posebno su pogodni za Kaliforniju, koja se, kao i Dalmacija, proteže uz more pa ti jedinstveni zrakoplovi o roku od tri do pet minuta mogu s mora ili jezera doletjeti na požarište i izbaciti vodenu bombu od šest tona.

Ne treba, međutim, zaboraviti da je Kalifornija sjedište CAL-Firea, najveće civilne protupožarne flote na svijetu, koja broji ukupno 67 letjelica, raspoređenih u 14 avionskih i 10 helikopterskih baza diljem ove savezne države. Na taj način od polijetanja do bacanja prve vodene bombe ne prođe više od 20 minuta, što je u hrvatskim uvjetima nezamislivo, iako Dalmacija ima barem jedno uzletište na 150-200 kilometara udaljenosti. Tvrtka je kupila sedam zračnih tankera Lockheed C-130H Hercules i 13 specijaliziranih helikoptera Sikorsky S70i. Uz to ima i niz zrakoplova za taktičko navođenje, helikoptere te zračne tankere Grumman S-2T, koji su zapravo prerađeni protupodmornički avioni.

image
Goran Sebelic/Cropix

Nedostatak ove flote, promatrano iz hrvatskog iskustva, leži upravo u činjenici da se nakon svakog zalaza moraju vratiti na aerodrom da bi ukrcali vodu. To se, naravno, odnosi samo na avione, a ne i na helikoptere, no helikopteri su primjereni za točkasto gašenje vatre, a ne toliko za "frontovsko". S druge strane, njihova prednost je što u gašenju koriste retardante, mješavine koje se lijepe za gorivi materijal i dodatno smanjuju njegovu zapaljivost. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. siječanj 2025 18:51