StoryEditorOCM
Hrvatskavelika očekivanja

Zbog Rimčevih robotaksija MUP hitno mijenja zakon, evo kako će izgledati vožnja, tko se može voziti i kolike su kazne

Piše Krešimir Žabec/JL
20. rujna 2024. - 16:35
Mate Rimac je obećao da će do 2026. godine korisnici imati na raspolaganju 50 do 100 automatiziranih vozila  Goran Mehkek/Cropix

Ministarstvo unutarnjih poslova uputilo je u javno savjetovanje prijedlog izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti na cestama kojim se definiraju uvjeti sudjelovanja potpuno automatiziranih vozila u prometu.

MUP predlaže donošenje izmjena zakona po hitnom postupku kako bi se mogla iskoristiti dobivena EU sredstva za "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026".

Izmjene se, dakle, donose kako bi tvrtka Rimac mogla 2026. godine, kako su najavili, prometovati sa svojom robotaksijima, piše Jutarnji list.

Naime, država je za robotaksije iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti EU izdvojila 179.5 milijuna eura, a Mate Rimac je obećao da će do 2026. godine korisnici imati na raspolaganju 50 do 100 automatiziranih vozila.

image

Mate Rimac dobio je novac, ali i rokove kojih se mora pridržavati

Goran Mehkek/Cropix

U uvodu dokumenta navodi se kako se "sudjelovanjem potpuno automatiziranih vozila u prometu predviđa smanjenje broja prometnih nesreća izazvanih alkoholiziranošću vozača, umorom ili grubom nepažnjom vozača, a samim time i broja poginulih i ozlijeđenih". Također se ističe da "ova vozila mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti ili nemaju vozačku dozvolu".

važeća svjedodžba i vozačka dozvola

No, u samom dokumentu nije jasno definirano da li se u automobilu može samostalno nalaziti i koristiti ga osoba koja nema vozačku dozvolu. U dokumentu je definirano da je potpuno automatizirano vozilo "konstruirano i izrađeno kako bi se kretalo autonomno bez ikakva nadzora vozača".

Nekoliko redaka dalje stoji da se u tom potpuno automatiziranom vozilu nalazi operator čija je uloga, između ostalog, da aktivira ili deaktivira sustav za automatiziranu vožnju (ADS), nalaže ADS-u da započne "zaustavljanje vozila u sigurnom stanju" (MRM), da odabere ili izmijeni planiranje plana puta ili mjesta na kojima se vozilo zaustavlja za potrebe korisnika itd.

image

Država je za robotaksije iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti EU izdvojila 179.5 milijuna eura, premijer Andrej Plenković na predstavljanju u lipnju 

Goran Mehkek/Cropix

Taj operator u vozilu, predlaže MUP, "mora posjedovati važeću svjedodžbu izdanu po posebnom propisu te važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije, koje mora imati kod sebe i koje mora dati na uvid na zahtjev policijskog službenika".

Iz ovako sročene zakonske definicije proizlazi da u potpuno automatiziranom vozilu uvijek mora biti operator s važećom vozačkom dozvolom. Stoga je nejasno kako osobe koje nemaju vozačku dozvolu mogu samostalno koristiti ovo vozilo, kako se to navodi u uvodu ovog dokumenta.

Osim operatora, u vozilu važeću svjedodžbu izdanu po posebnom propisu te važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije mora posjedovati i operator intervencije na daljinu. Riječ je o osobi koja se nalazi izvan potpuno automatiziranog vozila i može daljinski obavljati zadaće operatora u vozilu. Napominje se da operator intervencije na daljinu ne vozi potpuno automatizirano vozilo.

Kratki rok za primjedbe i komentare

U prijedlogu se navode i iznimno velike kazne za prekršitelje zakona. Tako se određuje da će potpuno automatizirano vozilo morati biti vidljivo obilježeno natpisima kako bi ostali vozači znali o kakvom je vozilu riječ. Na koji će način biti obilježena, propisat će ministar prometa. Za sve one vozače koji će takva vozila ometati u vožnji predlaže se kazna od tisuću do pet tisuća eura.

Kojim prometnicama će se potpuno automatizirana vozila moći kretati na svom području odobravat će lokalne i regionalne samouprave uz prethodnu suglasnost MUP-a. Iz takve odredbe proizlazi da će lokalne vlasti na pojedinim prometnicama na svom području moći zabraniti vožnju robotaksija.

image

Za koju godinu robotaxi Verne trebali bismo vidjeti na cestama

Goran Mehkek/Cropix

Ukoliko se vlasnik ogluši na tu zabranu, čeka ga kazna od 10 do 132 tisuće eura, a u slučaju ponavljanja prekršaja predviđeno je i oduzimanje auta.

U automobile će biti ugrađene kamere koje će snimati njegovo prometovanje, a snimke će se pohranjivati jedino kada se aktivira uređaj za snimanje podataka o događaju (EDR). Snimke će se morati čuvati 30 dana osim ako su dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom istovrijednom postupku, sve do pravomoćnog okončanja postupka. Obrišu li se suprotno zakonu, predviđena kazna je 132 tisuće eura.

Vlasnik vozila će na zahtjev policije u svrhu istraživanja prometnih nesreća, prometnih prekršaja, kaznenih i drugih djela, tehničke ispravnosti vozila te drugih događaja u prometu na cestama morati dostaviti podatke kojima se vozilo koristilo za vrijeme vožnje, uključujući podatke koji su zabilježeni putem telekomunikacijskih uređaja i opreme.

Za podnošenje primjedbi i komentara dan je relativno kratki rok - do 4. listopada ove godine kada će javno savjetovanje biti zatvoreno, piše Jutarnji list.

image

MUP će nadzirati poštivanje popisa, a na raspolaganju su visoke kazne

Tomislav Krišto/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. studeni 2024 02:17