StoryEditorOCM
Bizniskrcaju nemilice

Padaju rekordi: Dvije kompanije svakoga dana svojim proizvodima pune 88 teretnih aviona i do neba dižu cijene carga!

Piše Marija Crnjak/ JL
5. siječnja 2025. - 07:51

Dok se regulatori u Europi i SAD-u trude kako zaustaviti rast kineskih online platformi, kao i zaštititi potrošače od sumnjive robe koja se po niskom cijenama tamo može kupiti, Temu i Shein natrpavaju avione u tolikoj mjeri da su uspjeli podići cijene cargo prijevoza, pokazuju najnovije statistike.

Prema izračunima Forbesa, oko 9.000 tona tereta svaki dan otpreme Temu i Shein, što doslovno predstavlja teret za punih 88 teretnih zrakoplova Boeing 777, te je ekvivalent Amazonovoj floti zrakoplova Prime Air, kojih je oko 86.

Cijena zračnog tereta sada je oko 4,75 dolara po kilogramu, prema podacima tvrtke za analizu cijena tereta Xeneta. To nije ni približno tako visoko kao u pandemijskim godinama 2020. i 2021., kada je cijena bila između 10 i 12 dolara po kilogramu, no analitičari Xenete ističu Temu i Shein kao glavne pokretače tog rasta.

Kako je poznato, i Temu i Shein upravljaju poslovnim modelom putem kojeg se proizvodi nepoznatih kineskih tvrtki isporučuju izravno krajnjem kupcu, obično avionom, što trgovcima smanjuje brojne troškove koje ima konkurencija, od skladištenja do marketinga i logistike. Jedan od rezultata je i slaba kontrola robe, a zapad prije svega brine loša kvaliteta dječjih igračaka koje ne udovoljavaju standardima - početkom prošle godine Europska udruga proizvođača igračaka otkrila je sigurnosne rizike u 95 posto dječjih igračaka koje prodaje Temu. Naravno, konkurente brine i to što im ovi nemilice uzimaju kupce, piše Jutarnji list.

image
/Shutterstock

Posebna tema su prava radnika u lancu opskrbe, o čemu će se Shein morati očitovati britanskom parlamentarnom odboru u sklopu svojih nastojanja da bude uvršten na Londonsku burzu, dok će Odbor za poslovanje i trgovinu ispitati Temu.

Idućeg tjedna, 7. siječnja Yinan Zhu, glavni savjetnik Sheina za Europu, Bliski istok i Afriku (EMEA), suočit će se s pitanjima britanskog odbora, kojim predsjedava bivši ministar rada Liam Byrne. Kako prenose britanski mediji, saslušanje je dio Vladinog nacrta zakona o pravima radnika, čiji je cilj osigurati odgovarajuću zaštitu od uvoza loših radnih standarda.

Shein, tvrtka osnovana 2008., stekla je popularnost s Generacijom Z, iako je njen ultrabrzi modni model protiv odgovorne potrošnje, koja je nužna u kontekstu klimatske krize. Modni profesionalci također kritiziraju nedostatak transparentnosti u vezi s njegovim opskrbnim lancem.

image
/Shutterstock

Prepoznajući svoje nedostatke, Shein je u prosincu najavio osnivanje dvaju novih savjetodavnih tijela sastavljenih od međunarodnih rukovoditelja i stručnjaka, odbora za ESG i regionalnih odbora za stratešku i korporativnu odgovornost, koji će savjetovati Sheinov menadžment.

EU je postupak protiv Temu pokrenuo još u studenom, s dugim popisom optužbi, od ilegalnog uvoza proizvoda koji ne zadovoljavaju standarde EU sve do lažnih popusta, lažnih recenzija, manjkavih informacija o trgovcima, kao i na dizajna proizvoda koji navodi na gotovo ovisničko ponašanje prilikom kupovine.

Inače, Temu je u vlasništvu kineske kompanije PDD Holdings koja je osnovana 2015. godine, a prvo na američko tržište krenuli su u rujnu 2022. godine, da bi se u ožujku 2023. godini proširili na Australiju i Novi Zeland, te mjesec dana kasnije i u Europu. Dvije godine nakon lansiranja Temu isporučuje robu u ukupno 50 zemalja širom svijeta. PDD ne objavljuje odvojeno rezultate Temu-a, no čitav Holding je u 2023. imao skoro 35 milijardi dolara prihoda, dok je u godini ranije to iznosilo 19 milijardi dolara.

Prema posljednjim objavljenim podacima, Shein je u istoj godini utrostručio dobit na dvije milijarde dolara, ostvarivši čak 45 milijardi dolara prihoda, a samo u Europi imao je godišnji rast od 68 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. siječanj 2025 07:52