Prije točno sedam dana HTV3 je emitirao film "Sluškinjina priča", premijerno prikazan na Berlinaleu 1990. godine. Bila je to prestižna produkcija onog doba, reflektirana u ekipi koja je ekranizirala istoimeni distopijski roman (1985.) iz pera kanadske spisateljice Margaret Atwood: režiser Volker Schlöndorff, scenarist Harold Pinter, glavne uloge Natasha Richardson, Faye Dunaway i Aidan Quinn.
Međutim, unatoč zvučnim imenima, film nije imao (pre)veliki odjek tijekom devedesetih. Trebalo je proći još par dekada da Atwoodičin bestseler postane alegorijski aktualan i relevantan s pričom o distopijskom, totalitarnom svijetu budućnosti, ambijentiranom u Gilead, društvo na teritoriju nekadašnjeg SAD-a pod vladavinom desničarske religiozne autokracije koja je rijetke preostale plodne žene pretvorila u građanke drugog reda, seksualne robinje i sluškinje.
Dogodilo se to 2017., nakon što je prema romanu snimljena serija "The Handmaiden's Tale" kreatora Brucea Millera, nastala u produkciji Hulua, s odličnom Elisabeth Moss kao sluškinjom June Osborne, te Josephom Fiennesom, Yvonne Strahovski, Samirom Wiley, Alexis Bledel, Ann Dowd, Maxom Minghellom i Bradleyjem Whitfordom u ostalim važnijim ulogama.
Serija je stigla u vrijeme kad je "peak TV" još bio na svome vrhuncu, k tome svega par mjeseci nakon što je prvi čovjek Gileada, pardon Amerike postao Donald Trump, a inauguracija novog predsjednika dobila odgovor u vidu masovnog "Women's March" protesta za prava žena, najvećeg u povijesti, pokrenutog zbog njegovih mizoginičnih izjava, tipa "grab her by the pussy".
Uspjeh prve i dosad najbolje sezone rezultirao je i dalje dovoljno zanimljivim, ali prilično neujednačenim i razvučenim sezonskim nastavcima koji su se poklopili s bujanjem #MeToo pokreta. Ipak, neovisno o tome, "Sluškinjina priča" nastavlja odzvanjati u uhu šire publike kao jedna od posljednjih velikih "peak TV" serija koja još traje.
To je razlog da se ovogodišnja četvrta sezona smatra najočekivanijom serijom u prvoj polovici 2021., a njezina premijera je zakazana za 29. travnja na HBO GO-u (premijerni datum na HBO-u je dan kasnije), dakle taman lijepo nakon što ju je fino najavio Schlöndorffov film.
Ozvučena hit-pjesmama poput obrade "(You Make Me Feel Like) a Natural Woman", "The Handmaid's Tale 4" opet ima dobar tajming budući da se od 2019. i treće sezone štošta toga izdogađalo u svijetu, uključujući i našu regiju, na temu "rape" (ne)kulture i seksualnog uznemiravanja (kampanja "Nisam tražila"). A ako je suditi po pogledane prve tri epizode, dobivene na recenzentski uvid, "Sluškinjina priča 4" je (opet) dobra, zasad naizgled s potencijalom da bude bolja od prethodne dvije sezone.
Priča je, čini se, opet najviše fokusirana na June, nakon što je u trećoj sezoni bila Serenina (Strahinski) koja je, pak, još uvijek snažan lik u "The Handmaid's Tale 4" i u jednoj sceni zvuči kao Catherine Tramell (Sharon Stone) u "Basic Instinct", parafrazirajući njezin upit u policijskoj postaji "Zar ćete me kazniti zbog pušenja?".
June se potvrđuje kao heroina i predvodnica pobunjenika s planom da "izvede svoje ljude iz tog groznog mjesta", Gileada koji "izvlači najgore od ljudi, a iz nje je izvukao najbolje". Junakinju pronalazimo ranjenu i u bijegu nakon kraja treće sezone zajedno s ostalim odbjeglim sluškinjama.
Scena bijega je na trenutak režirana poetsko-lirski, podsjećajući na sekvenciju iz druge sezone kad su sluškinje, za vrijeme kažnjavanja od strane Ujne Lydije (Dowd), snimljene s visina kroz kapi kiše. Sada njihove crvene halje u trku kroz snijegom ogoljenu šumu djeluju kao kapljice krvi snimljene odozgo, iz Božje perspektive.
Ovakvi prizori služe kao odmak od starozavjetne prizorne brutalnosti i nasilja iz okrutnog, dehumanizirajućeg "vrlog novog svijeta" kojeg ne nedostaje i u novoj sezoni (mučenja itd.), kao ni osjećaja ugroze i posvemašnje nesigurnosti.
Do treće epizode June će biti zarobljena i završiti u rukama Gileada, iako jedva da se u drugoj oporavila od trbušne rane. Treću epizodu je režirala Moss, pokazavši da i s druge strane kamere hvata srž "Sluškinjine priče" za tešku noć.