Emmy nekako uvijek biva pošteđen u odnosu na Oscare kad su u pitanju razočaranja među nominentima i predvidljivost dobitnika, premda je dodjela filmskih nagrada po izboru još uvijek miljama ispred dodjele serijskih.
Za Oscara, primjerice, nije nikad bio nominiran film ekvivalentan niskim/srednjim dometima serija "Projekt Anna" i "Pam i Tommy".
Naravno, teško je imati nešto protiv ovogodišnjih nominenata poput "Nasljeđa", "Euforije", "Bolje zovi Saula" (također veliki gubitnik), "Igre lignje" i "Ozarka", ali osvajači Emmyja postali su predvidljivi.
Stiller kao režiser
Od 2015. naovamo "dramski" Emmy osvajaju ili "Igra prijestolja" ili "Succession", može i "Sluškinjina priča" ili "Kruna". Ove četiri serije su pretplaćene za TV nagrade i vrte se u pretplatničkom krugu.
Ništa i protiv starijih sezona "Game Of Thrones" i "The Crown" ("The Handmaid‘s Tale" je precijenjena), ali Emmy je danas više nego ikad mogao prekinuti taj krug i nagraditi "Severance", barem u kategoriji režije ("Squid Game") ili scenarija ("Nasljeđe"), ako već ne najbolje drame (također "Succession").
Glumac Ben Stiller je kao redatelj napravio lavovski posao na seriji u produkciji kompanije Apple TV+, kao i kreator Dan Erickson.
Kad je Stiller sredinom devedesetih zakoračio iza kamere, otad naovamo je režirao niz filmova kao što su "Zagrizi život", "Nepodnošljivi gnjavator", "Zoolander 1&2", "Tropska grmljavina" i "Tajni život Waltera Mittyja", te seriju "Escape At Dannemora".
Stiller je s puno vještine preselio Ericsonovu intrigantnu priču na mali ekran i njih dvojica u duetu podsjećaju na Charlieja Kaufmana i Spikea Jonzea ("Biti John Malkovich", "Adaptacija").
Priča je spoj Kaufmana, Franza Kafke i Philipa K. Dicka, nešto što je mogao režirati Jonze ili Michel Gondry ("Vječni sjaj nepobjedivog uma"), možda i David Fincher ("Igra").
Tko si ti?
"Severance" se efektno nadovezuje i na paranoidne filmove devedesetih "Potpuno sjećanje", "Trumanov show" i "Grad tame". Serija također dvoji u stvarnost i bavi se sjećanjem, identitetom i nadzorom pričajući priču o zaposlenicima jedne kompanije (Adam Scott, John Turturro, Christopher Walken...) pod vodstvom misteriozne šefice (Patricia Arquette).
Sjećanja zaposlenika su podijeljena između radnog i privatnog života zahvaljujući implatantu ugrađenom u njihov mozak. Pitanje "Tko si ti?", koje otvara seriju, a upućeno je novoj zaposlenici (Britt Lower; otkriće), postaje ključno za "Severance".
U tom uvodu, Stiller uspostavlja i vrhunsku estetiku serije prožete geometrijskim kompozicijama kadra. Nova zaposlenica leži na stolu nasred zaključanog ureda odakle ne može izaći, dok glas dopire iz staromodnog radija i postavlja joj pitanja, a ona djeluje kao da ne zna zašto se tu nalazi.
Svakom idućom epizodom ugođaj paranoje se polako prikrada s leđa i gledatelj, poput likova, ima osjećaj kao da ga netko ćiri preko pregrada uredskih kabina.
Uredi i tehnologija u seriji istovremeno izgledaju kao da datiraju od jučer, iz sedamdesetih, ali i danas i sutra, što izvrsno zrcali njezinu potku o začaranom krugu čovjekova radnog vijeka i života koji (ne) živimo.
Rijetko neka televizija postavlja pitanja, intrigira i potiče na razmišljanje ovako kao "Severance", ponajbolja serija 2022. godine.