Overlay
Mračni grad

Pogledali smo ‘Medvjedgrad‘, HBO-ov švedski noir: serija je nadmašila sjajan književni predložak, radnja se vrti oko ljubavi, mržnje i love

Foto IMDB
19. listopada 2020. - 17:14

Snijeg na filmu nikad nije ružnije izgledao. Da, moglo ga se vidjeti opakog, prijetećeg, lažno bijelog, ali ovako ružnog - nikad.

U seriji "Medvjedgrad", koju je upravo počeo prikazivati HBO, snijeg nije zameo provinciju da zamete njezino blato, nego baš suprotno - da ga otkrije, da nam pomogne ispratiti svaku čađavu stopu do njezina nimalo ugodna cilja.

Nema u "Medvjedgradu" pitoresknosti, jela čije grane stenju pod teretom pahulja, ni kamina u kojima pucketa pitoma vatra. A nema ni veselih Medvjedgrađana koji uokolo skakuću u šarenim džemperima. Ni blizu, led je ono najtoplije što Medvjedgrad nudi, a IKEA-in hladni namještaj jedina scenografija.

Medvjedgrad je Beartown, u izvorniku Björnstad, švedsko mjestašce koje se raspada. Zadnji šav koji ga drži je hokej. Ako propadne hokej, čujemo rečenicu, propast će i čitav grad. A hokej samo što nije propao.

Da se to ne dogodi, trebao bi se pobrinuti Peter Andersson, koji se nakon uspješne igračke karijere u NHL-u – američko-kanadskoj ligi koja okuplja najbolje svjetske hokejaše – s obitelji vraća u rodni kraj kako bi kao trener preuzeo Medvjede.

Grad je živnuo. U gostionicama se naručuju ture viška. Sve su oči uprte u Petera, on im je zadnja nada. Vjeruju da će njihov Peter, baš kao nekoć kada je ostvario san svih Medvjedgrađana pobjegavši s tamnog ruba Zemlje koja se u Medvjedgradu odavno prestala vrtjeti, još jednom uspjeti i sve ih sa sobom povesti.

Kako da ne.

Ljubav, mržnja i lova

Peter odmah nakon dolaska uviđa kako je prva momčad Medvjeda skupina niškorisnih veterana. Ali su zato juniori pravi dragulji, na čelu sa 17-godišnjim Kevinom Erdahlom, sinom lokalnog poduzetnika, čovjeka za kojega praktično radi cijelo mjesto, i glavnog sponzora kluba.

Peter u Kevinu vidi sebe, iznadprosječno nadarenog klinca pred kojim je velika sportska karijera. No, stvari ni izbliza nisu tako jednostavne. Kevinov otac ima sav novac ovoga svijeta i prošlost s Peterom koja je s godinama prerasla u iskonsku mržnju. A Peter ima kćer u koju se Kevin, odgajan da zatomi svaku emociju, zaljubljuje...

Početak je to bremenite drame koju nam donosi švedska serija "Bjornstad" snimljena prema istoimenom romanu Fredrika Backmana, dosad najpoznatijeg po djelu "Čovjek zvan Ove" iz 2012. godine.

Backman je sasvim uživljen u svoj Medvjedgrad, izmaštani predapokaliptični gradić u kojem, kao u današnjoj Hrvatskoj, samo naivni vjeruju u bolje sutra. Backmanov (nagrađivani) roman pun je antijunaka, tragičnih likova koji se teško nose s izazovima svakodnevlja. A najtragičnija su djeca, preslike svojih usahlih roditelja. Jedino dijete s kojim se čitatelj može (i treba) poistovjetiti tragičnije je pak od svih.

No, da vam sad ne otkrivamo rasplet ovog švedskog noira, recimo tek da ga petodijelna serija iznenađujuće uspješno nadmašuje. Da, baš tako. Redatelj Peter Grönlund znalački nas provlači i kroz najtamnije kutke ovog tamnog muškog društva prokazujući nas kao ljude znatno gorima nego što se to uobičajeno o ljudima dade misliti.

Njegovi likovi nisu pokupljeni iz hollywoodskog izloga, oni ne bliješte, ne mame i ne smiješe se vječnim osmijehom. Nema kod njega nevinosti i muzike za laki ples. Nije ovo jedna od Netflixovih instant uspješnica, nego mučno putovanje kroz stvarnost koja ne priznaje ništa manje od "potresa mozgova i polomljenih kostiju", kako Peter svojim momcima reče pred utakmicu koju ne smiju izgubiti.

Odrastanje i umiranje dvije su strane istog novčića. Ako odrasteš u pogrešnog čovjeka, već si umro. A takvih je pun Medvjedgrad.

16. studeni 2024 19:26