StoryEditorOCM
SplitTimski duh

Proveli smo dan sa splitskim prometnim policajcima; otkrili su nam najteži dio njihovog posla i kakve su žene vozačice

Piše Petar Čikeš
5. veljače 2024. - 06:42

Provesti jutro u društvu policajaca ne zvuči kao razlog za veselje. Ako pritom dodamo da se radi o prometnim policajcima za mnoge civile crni tonovi raspoloženja postaju još crnji. Naše iskustvo s ljudima u odori ne može biti oprečnije. Konkretnije rečeno, proveli smo neko vrijeme s pripadnicima Postaje prometne policije Split, na čijim leđima je teret nadziranja prometa na cestama Splita i njegove neposredne okolice (Kaštela, Solin).

U prostoriji operativnog dežurstva postaje dočekali su nas dugogodišnji šef smjene Željko Zorica i pomoćnica šefa smjene Zdenka Mendeš. U opuštenoj atmosferi gospodin Zorica ispričao nam je ukratko opis svog posla, a iskustva mu ne nedostaje, budući da je prije nego se popriličan broja čitatelja ovog teksta rodio – prije više od 30 godina – karijeru započinjao rukovodeći prometom na splitskim raskrižjima kad za vrijeme rata ne bi bilo struje.

image

Operativno dežurstvo PP Split, šef smjene Željko Zorica i zamjenica Šefa smjene Zdenka MendeŠ


 

Božidar Vukičević/Cropix

- Ovdje smo kako bi koordinirali rad u operativnom dežurstvu, da nadziremo djelatnike. Da nadgledam radni proces koji se događa na terenu tijekom dana. Kolegica zaprima dojave. Imamo timski duh, moramo biti usklađeni.

Kad zaprimimo dojavu o prometnoj nesreći, odmah pitamo ima li ozlijeđenih. Nakon zaprimljene dojave na teren šaljemo prometnu ophodnju, ako se radi o prometnoj nesreći sa smrtnom posljedicom uz izlazak prometnih policajaca o nesreći smo dužni obavijestiti državno odvjetništvo.

Problem parkinga i reguliranje prometa za vrijeme nogometnih utakmica iziskuju mnogo energije ali uspijevamo se izboriti. Nekada smo u prometu zaticali puno veći broj vozača pod utjecajem alkohola, a danas možemo reći da je taj broj znatno manji, iako ga ne možemo zanemariti. Naš posao nije samo represija i sankcioniranje, mi smo ovdje da bi pomogli građanima, ukazali im na štetna ponašanja u prometu jer odgovorno ponašanje u prometu je na korist svima.

Posao je dinamičan, dođete u svoju smjenu i s obzirom na intenzitet posla, nemate vremena za opuštanje. Nekad ne znate kako se zovete kad izađete iz ove sobe, ne znate gdje ste parkirali svoje vozilo – zaključio je Željko Zorica.

– Mi gledamo da ljudi, kad dođu u našu riješe svoje problem i odu nasmiješeni, ako je moguće – dodala je Zdenka Mendeš, pomoćnica šefa smjene.

image
Božidar Vukičević/Cropix

Naše druženje sa prometnim policajcima nastavili smo, u pratnji voditeljice sektora Anite Vuletić, s ekipom za očevid koju sačinjavaju voditelj ekipe za očevid i kriminalističko-prometni tehničar, u ovom slučaju Ivan Milardović i Andrija Bilokapić. Tehničar prilikom očevida odrađuje dio posla na cesti provjerava tragove, utvrđuje činjenice i dinamiku nastanka prometne nesreće, a voditelj vodi razgovor sa sudionicima prometne nesreće popunjava potrebne obrasce i pismena. Naši sugovornici su nam pokazali policijski kombi koji sadrži potrebnu opremu za očevid.

image


 

Božidar Vukičević/Cropix
image

Andrija Bilokapić kriminalističko-prometni tehničar


 

Božidar Vukičević/Cropix

– Najbitnije kod prometne nesreće je osiguranje mjesta događaja, zatim razgovaramo sa svjedocima i nakon toga očevidna ekipa pristupa očevidu. Pribor poput mjernih kolica i trake, fotoaparata, krede za označavanje i oznake s brojkama služi nam za rekonstrukciju prometne nesreće – objašnjava Bilokapić.

– Nekad nam u smjeni bude i šest prometnih nesreća. Vratimo se s očevida u postaju kako bi dovršili posao, a već imamo novu dojavu i novi izlazak na teren. Upravo smo se vratili s jednog očevida.

Vozač je udario susjedni parkirani automobil i pobjegao s mjesta događaja. Na nama je da ga identificiramo, obavimo razgovor i sankcionirano zbog izazivanja prometne nesreće s materijalnom štetom. Ovo je samo jedan primjer našeg svakodnevnog rada kao prometnih policajaca – rekao je Milardović.

image

Voditelj ekipe za očevid Ivan Milardović


 

Božidar Vukičević/Cropix
image

Kriminalističko-prometni tehničar Andrija Bilokapić i voditelj ekipe za očevid Ivan Milardović


 

Božidar Vukičević/Cropix

Na pitanje “Ima li nekooperativnih sudionika prometnih nesreća” dvojac šaljivo odgovara da toga u našem gradu uvijek ima – pogotovo kad su sudionici prometne nesreće muškarac i žena. U takvim slučajevima muškarac pokušava svu krivnju za nesreću u prometu svaliti na ženu, a mi smo tu da utvrdimo pravu istinu. Iz našeg iskustva lažni je mit da su žene loši vozači, oni su bolji vozači – zaključili su.

Na kraju razgovora osvrnuli su se na najteži dio svog posla koji se tiče prometnih nesreća sa smrtnih slučajevima.

– Nažalost, prošle godine je na području koje pokriva naša postaja bilo je 16 smrtnih stradavanja u prometu. U takvim slučajevima radimo zajedno s nadležnim državnim odvjetništvom koje odlučuje hoće li državni odvjetnik biti taj koji rukovodi očevidom.

U nekim situacijama dobijemo njihovo odobrenje da samostalno obavimo očevid i u tim slučajevima, posljednji takav slučaj bio je prije petnaest dana u kojoj je na žalost smrtno stradao muškarac koji je bio vozač. Očevid takvih prometnih nesreća dodatno je stresan i težak kada znate da je netko upravo izgubio život.

Ipak, još teži policijski posao obavlja vođa sektora Anita Vuletić. Nakon identificiranja poginule osobe u prometnoj nesreći voditelj sektora, naša sugovornica, Anita Vuletić odlazi na kućni prag obitelji poginulog kako bi im javila da je član njihove obitelji preminuo.

image

Anita Vuletić, voditeljica sektora PP Split


 

Božidar Vukičević/Cropix

– To je jedan od najtežih naših poslova – govori nam na kraju razgovora policijska službenica Vuletić.

Ne preostaje nam ništa drugo do nadati se da će u novoj godini ekipa za očevid biti pošteđena prometnih nesreća sa težim tjelesnim ozljedama ili, ne daj Bože, smrtnim slučajevima. Tome ključni doprinos mogu dati savjesni splitski vozači. 

Na području Policijske uprave splitsko-dalmatinske tijekom 2023.godine evidentirano je 3128 prometnih nesreća (2022 godine –ukupno 2863), od čega 33 s poginulim osobama, 1406 s ozlijeđenim osobama, 1689 u kojima je nastala samo materijalna šteta. Najčešći uzrok prometnih nesreća je neprilagođena i nepropisna brzina,  nakon toga vožnja unazad i nepoštivanje prednosti prolaska.  

Na području Postaje prometne policije Split tijekom 2023.godine evidentirano je 1653 prometne nesreće, 16 osoba je smrtno stradalo, a 214 je teže ozlijeđeno U 2023.godini policijski službenici PPrP Split sankcionirali su ukupno 35 012 prometnih prekršaja, od čega 11883 vezanih uz brzinu, 1868 prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola. Postaja prometne policije Split je specijalizirana postaja za poslove prometa i obavlja ih na području Splita, Kaštela, Solina, Omiša. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. studeni 2024 19:38