Vjerojatno znate da piloti putničkog zrakoplova, dok su na zemlji, mogu otvoriti prozor pilotske kabine, baš kao i vi na svom automobilu. Ali da pilot nešto izbaci kroz prozor kao što prosječni balkanski šofer baca opuške po magistrali, to nikad nije viđeno. Osim, naravno - u Splitu.
Od kada datira snimka objavljena na Facebook stranici MenTour Pilot nije moguće utvrditi. Možda je i starija, ali neviđena i za administratora ove stranice koji je očito i sam profesionalni pilot, pa od svojih pratitelja želi doznati što je to moglo biti što je izletjelo "sa suvozačke" strane pilotske kabine; s one strane na kojoj sjedi prvi časnik zrakoplova, poznat i kao co-pilot.
Snimka počinje slijetanjem KLM-ovog Boeinga 737-800, tipa aviona koji u posljednje vrijeme nema baš najbolji sigurnosni rejting. Nakon sasvim uobičajenog slijetanja iz pravca Trogira, avion usporava i preko jedne od spojnica ulazi na stajanku. Vidi se da ga tamo već čekaju cisterna INA-e i druga tehnička vozila. No, odjednom se otvara desni prozor zrakoplova iz kojeg u širokom luku izlijeće - nešto. Stvar pada neposredno ispred jednog od motora i odskače od betonske piste.
Vlasnik ove FB stranice naglašava da mi, a pritom misli na pilote, nikad to ne bi napravili jer su usisnici današnjih mlaznih motora veoma blizu zemlji, a usis motora dovoljno jak da sa zemlje podigne ono što se u avijaciji zove FOD (Foreign Object Debries, ostatak stranog predmeta. Piste, rulnice i avionske stajanke redovito se čiste ne bi li se uklonili i najmanji FOD. Dobra praksa je da svi koji rade u zrakoplovstvu s poda pokupe i najmanju stvar koja bi mogla uletjeti u motor i gotovo sigurno, bez iznimke, napraviti milijunsku štetu. Baš je zbog toga začuđen vodielj ove stranice koja ima milijun pratitelja.
Njegov post do sada je skupio više od 1500 različitih odgovora, ali niti jedan nije pouzdano točan. Kad avion očekuje samo kratko rulanje od slijetanja do mjesta iskrcaja, a to je slučaj na dalmatinskim aerodromima, pilotima može pasti na pamet da otvore prozor ne bi li ubrzali dekompresiju zrakoplova. Naime, kabina zrakoplova koji leti na velikim visinama, većim od 3-4 tisuće metara, uvijek je pod pritiskom kako bi posada i putnici mogli normalno disati bez maski za kisik. Uprotivnom bi parcijalni pritisak kisika u zraku bio takav da dišete uzaludno - kisik ne bi kroz alveole vaših pluća ulazio krvotok. najprije bi otkazao mozak, a onda i sve ostalo i to u vrlo kratkom vremenu.
Mnogi piloti, kaže se u videu, gase motor broj dva tri minute nakon slijetanja. Ako je to bio slučaj i u Resniku, onda motor nije mogao usisati ono što je ispalo kroz prozor pilotske kabine. Ćini se da se ne radi o nekom papiriću jer ne bi tako padao, niti bi odskočio od zemlje nakon pada. Radi li se možda o ostacima leda koji se skupio na okviru prozora ili nečem sasvim trećem, pokušajte sami otkriti na videu kojeg niže objavljujemo.