Danas su se s praznika u klupe vratili đaci što je automatski pojačalo autobusni promet prema školama. A Promet Split dodatno primoralo na izmjene u voznom redu, između ostalog i redukciju brojnih drugih gradskih linija. Prioritetno osiguranje prijevoza školarcima u dnevnim turnusima neminovno će se odraziti na građane koji nam se već nekoliko dana, znači i prije starta drugog polugodišta, tuže kako po stanicama dugo čekaju na dolazak autobusa. Neki autobusi, kažu, kasne i po više od sat vremena od zacrtanog termina polaska. Primjećuju i brojne rupe u redu vožnje. Bjesne se na vozače koji im tek neslužbeno priznaju kako su i sami žrtve kaosa u sustavu, što bi se u narednom razdoblju samo mogao pojačavati. Vozači nam neslužbeno tvrde kako je glavni uzrok problema premali broj djelatnika.
- Nedostaje nam ljudi, barem 40 kolega za uravnoteženje sustava. Samo ovog mjeseca, između sebe procjenjujemo, iz firme je otišlo 15 ljudi. Većina od tog broja u mirovinu – kažu nam Prometovi vozači.
Strah od dvokratnog rada i Nepalaca
Problem dodatno, vele, pojačava i veliki broj ljudi na bolovanjima. Gripa, korona, viroze koje haraju gradom pokosili su i njih. Sve se to odražava na linije koje nema tko voziti, zbog čega je u jednom od dana prošlog tjedna u pitanje došlo njih čak 20. Nije dobro, znaju i sami Prometovci bojeći se dvije stvari, dvokratnog dnevnog rada i dolazaka Nepalaca. Ako se ovako nastavi, strani radnici će uzeti volan u ruke gradskih autobusa.
- Niko neće u vozače. Niko. Prije bi se na natječaj za deset slobodnih mjesta javilo 400 kandidata. A sada je natječaj stalno otvoren, a interes skoro pa nula. Niko ne bi sija za ovaj volan i za te novce trpija šta mi trpimo od nekih divljih ljudi, od nepoštivanja, vriđanja, fizičkih napada, deranja, neodgojenom mularije... Niko neće u Prometove vozače jer plaće ne prate naš rad. Onaj tko misli o budućnosti firme, mora mislit na radnu snagu – kažu nam.
Pa nam pričaju kako uz sve to odgovorno rade posao, uskaču kolegama, dnevno mijenjaju i po nekoliko linija, ostaju duže, često zbog pojačanog obujma posla ne koriste slobodne dane... I čekaju nove kolege koji će popuniti redove, olakšati svima.
- Ali ne iđe i ne iđe, niko neće za naš volan. Ali znamo mi kako će doć. Povećajte nam plaće, viruj ti meni ko Gospi, veza bi se tad tražila da bi posta Prometov vozač. Ka nekad. Bi bogami. I onda bi bili zadovoljni i mi, i građani. A ako se ovako nastavi, a šta da ti kažem, bit će Nepal za volanom - vele nam Prometovci.
Kakva je situacija u Prometu upitali smo direktora Stanka Sapunara, koji nam bez zadrške kaže kako im je trenutno najveći izazov pronalazak kvalitetne radne snage. Situacija koja tišti brojne branše, veli, obrušila se i na splitski Promet. Izazvala je kašnjenja polazaka, dovela do redukcija brojnih linija, omela planirana uvođenja novih. Ono što se događa u Prometu hrvatska je realnost.
- Ako govorimo o zadovoljenju minimalnih uvjeta uzevši u obzir i radnike koji su trenutno na bolovanju, u ovom trenutku nedostaje nam još 10 do 15 vozača. Naravno, govorimo o tehničkom minimumu i brojkama s kojima se ne planiramo zadovoljiti. Ambicije nam prate najavu uvođenja novih linija koje smo osmislili u suradnji s građanima, i stoga možemo govoriti o zaposlenju 40 novih vozača. Natječaj za nove vozače je otvoren i bit će otvoren sve dok se ne približimo tim brojkama, kako bi građanima pružili najvišu razinu usluge - veli direktor Sapunar.
Sindikalni pregovori
I zato su u Prometu krenuli s lepezom mjera kojima bi se situacija sanirala. Za početak su startali kolektivni sindikalni pregovori s ciljem povećanja plaća za vozače. Poluči li to pozitivnim rezultatom, ova gradska tvrtka će imati dobar mamac za privlačenje novih zaposlenika.
- Svjedoci smo da drugi javni gradski prijevoznici u Hrvatskoj planiraju dovesti, ili već sada aktivno rade na zapošljavanju stranih vozača. Mi smo i dalje stava kako još uvijek imamo kvalitetan potencijal među našim ljudima, stoga nove vozače planiramo privući još boljim plaćama i uvjetima rada. Naravno uz zadržavanje postojećih. Promet je danas moderna gradska tvrtka s flotom novih autobusa i vjerujemo da će nas potencijalne kolege prepoznati kao poželjnog poslodavca. Razmišljamo i o sufinanciranju školovanja za vozače D kategorije kojima bi potom ponudili ugovor o radu. Naravno pratit ćemo iskustva drugih javnih gradskih prijevoznika vezana uz zapošljavanje strane radne snage, ali o tome možemo promišljati tek i ako iscrpimo sve druge opcije – veli Sapunar, tražeći malo strpljenja od zaposlenika i građana tijekom narednog razdoblja.
Otvoreno veli i kako je nedostatak radnika dodatno uvjetovan i povećim brojem bolovanja. S obzirom da je prijevoz jedna od bitnijih točki gradskog funkcioniranja, pažnja im je usmjerena i u pravcu mogućnosti uvođenja dvokratnog rada.
- To je za sada samo jedna od opcija o kojoj ćemo razgovarati s vozačima i poslušati njihov stav. Pitanje dvokratnog rada treba kvalitetno iskomunicirati kao i sve beneficije koje bi takav režim rada u slučaju uvođenja donio. Između ostalog to se odnosi i na slobodne dane za vozače. Na nama je da zajedničkim snagama kao kolektiv iznađemo rješenje za rastuće potrebe naših sugrađana koji sve više koriste javni gradski prijevoz. Izazovi s kojima se suočavamo, a pritom mislim na odstupanja i restrikcije voznog reda, isključivi su nusprodukt trenutnog deficita ljudskih potencijala, a nikako službena politika tvrtke – veli direktor Sapunar.