Nepotizam u splitskim školama, a i diljem Hrvatske, nije nikakva novost. Nitko nije iznenađen, većina zna što se zbiva iza zatvorenih vrata zbornice, no rijetki su oni koji će javno istupiti i reći kakvo je realno stanje u školama.
Situacija s ravnateljicom II. gimnazije u Splitu, Ivankom Kovačević, koja je zaposlila svoju kćer Anu Kajinović kao novu školsku kolegicu pokrenula je lavinu reakcija, a javljaju se građani (zaposlenici škola, bivši zaposlenici, zamjene učitelja i profesora) koji smatraju da bi trebalo pisati o svakom ovom slučaju, a takvih je, nažalost, previše.
Nitko nije iznenađen. Zapravo, prijelomna vijest bila bi da je ishod bio drukčiji i da je umjesto Ane zaposlila nekog drugog. Ovo je, nažalost, praksa koja je toliko učestala u Lijepoj našoj.
Frane Bešker, član dva školska odbora, objasnio je kako školski odbor funkcionira u praksi, a to je objasnio na primjeru zbivanja u OŠ "Pujanki".
Naime, školskom ustanovom upravlja školski odbor, tijelo je koje ima sedam članova, a mandat im traje četiri godine.
Sastav vijeća
Učiteljsko ili nastavničko vijeće ima dva člana iz reda učitelja, nastavnika i stručnih suradnika. Vijeće roditelja ima jednog člana iz reda roditelja koji nije radnik škole. Osnivač, grad ili županija, ima tri člana. U Zagrebu i Splitu se sva tri člana biraju javnim pozivom. Sedmog člana školskog odbora bira i razrješuje radničko vijeće.
- Previše šutimo pa su nam takve stvari postale normalne. Član sam Školskog odbora osnovnih škola "Pujanki" i "Meje". U OŠ "Pujanki" bila je ona situacija gdje je sin naslijedio oca na ravnateljskoj poziciji.
Tada sam detaljno obrazlagao na školskom odboru tu situaciju i sporne stvari, no nitko nije ozbiljnije reagirao. Obično kod takvih zapošljavanja nakon izlaganja i obrazloženja samo podignu ruke i priča se tu završi - kaže Bešker.
Da pojasni konkretno na primjeru OŠ "Pujanki", prije nego što je otac sina doveo na poziciju, kaže, zaposlio je voditeljicu računovodstva iz Sinja (odakle je i on) na neodređeno s tek završenim fakultetom bez radnog iskustva, pored more kandidata s iskustvom i smjerom računovodstva, što konkretno odabrana osoba nema.
- Ni to ostalima nije bilo sporno, samo su digli ruke. Nakon što je sin preuzeo ravnateljsku palicu od oca, evo, i novi natječaj na neodređeno za tajnicu i dolazi, pogađate, opet žena iz Sinja, otprilike vršnjakinja s ravnateljem.
Opet moje dugo obrazlaganje na sjednici i usvojeni dodatak zapisniku (dvije stranice obrazloženja) završi tako da nitko ne replicira već se samo podignu ruke. Stvar je u tome da u obrazovnim ustanovama (vrtići, škole, pa i fakulteti) vlada reket. Interes za interes, usluga za uslugu - istaknuo je srž problema.
- U školi učitelji/nastavnici puštaju ravnatelju, a za protuuslugu ih oni ne stišću, prilagođavaju im rasporede itd., izlaze ususret sa sitnim uslugama, dok primjerice članovi ŠO-a se kupe kolačima, sokovima, kavama i ako se traži koje radno mjesto, uvijek se lobira i za nekog njihovog.
U vrtićima je ista stvar, na fakultetima također. Pa po katedrama rade rodbina i stranački kolege. To je nažalost realnost, plus dodatno većina njih su stranački ljudi koji su uvjetovani. Njima se kaže što da misle jer svojeg mišljenja ionako nemaju... - dodao je.
Javni pozivi paravan
Ovo sve što se događalo u OŠ "Pujanki", ističe Bešker, pokazalo je da su javni pozivi bili paravan.
- Nažalost sam se na njega javio, ali izgleda da se rade još gore stvari. Kad je sve u javnost dospjelo u vezi OŠ "Pujanki", gradonačelnik je trebao raspustiti cijeli školski odbor. Ovako je prešutno odobrio sve jer na to ne reagira.
Da je to tako, pokazuje i primjer DV-a "Marjan", gdje je prosvjetna inspekcija izrekla mjeru zabrane obavljanja djelatnosti po prijavi. O tome je također gradonačelnik informiran, ali je reakcija smjene ravnateljice i UV-a izostala. Po svemu tome izgleda da gradonačelnik mijenja Hrvatsku, ali nagore. Interesi su oduvijek bili jači od pravde i poštenja - zaključio je.
Očito je sve samo besramna igra politike koja u šaci drži odgojno-obrazovni sustav, što bi bilo prihvatljivo kad bi, malo za promjenu, raditi za dobrobit djece i mladih. Slobodno bi se mogao preimenovati u političko-oportunistički sustav.