Grad Korčula u suradnji s investitorom gradi novi autobusni kolodvor u blizini poligona, a u tijeku su dogovori oko detalja ugovora.
Tematska sjednica Gradskog vijeća o tom projektu trebala je biti održana 5. veljače, no za sad je odgođena zbog usklađivanja detalja oko dogovora s investitorom.
- Tijekom pripreme materijala za sjednicu dobili smo oprečna pravna mišljenja, odnosno sumnje na detalje ugovora. Održali smo sastanak sa svim vijećnicima te smo se dogovorili dodatno provjeriti neke stavke - potvrdila je gradonačelnica Nika Silić Maroević (SDP), dodajući kako ne želi napraviti krivi korak.
Ako uzmemo u obzir o kojem se investitoru radi, oprez je i više nego opravdan. Analizirajući ugovor o uređenju odnosa između lokalne vlasti i tvrtke "Blink blink 2021.", koji je javno dostupan na mrežnoj stranici Grada, doznajemo da je direktor te firme Nikša Marinac, poduzetnik rođen u Splitu za kojeg su mediji već pisali da iznajmljuje luksuzne stanove u Zagrebu i Splitu te da je protiv njega podignuta optužnica na Kaznenom sudu u Zagrebu zbog prijetnje.
Prema podacima iz sudskog registra, Marinac je (su)vlasnički povezan s nizom tvrtki, većinom registriranih za usluge i trgovinu, građenje, poslovanje nekretninama i turizam. Otočani navode kako surađuje i s investitorom iz Korčule čije se ime često spominje u konktekstu brojnih ulaganja i izgradnji stanova na području grada, ali takvi podaci se ne mogu jednoznačno potvrditi.
Korčulanima su otprije bile poznate dvije lokacije na kojima se može graditi novi autobusni kolodvor sukladno prostornom planu (PP). Prva opcija ispod helidroma uključivala je i izgradnju kružnog toka sa skretanjima za gradski bazen "Gojko Arneri", trajektno pristanište Dominče i Dom zdravlja.
Druga mogućnost je poligon koji koriste autoškole, a ta je lokacija nedavno "iskočila" u javnosti. Radi se o parceli površine gotovo 9300 četvornih metara koju od prije dva mjeseca drži tvrtka "Blink blink 2021.", a ranija vlasnica je iz Žrnova.
Zemljište se nalazi nasuprot trgovačkog centra "Plodine" i benzinske postaje "Eurotank" i također uključuje izgradnju kružnog toka sa skretanjima za Gospodarsku zonu Lokva, Korčulu, Račišće... Kako navodi Nika Silić Maroević, ni jedna od lokacija nije u vlasništvu Grada pa je cilj pronaći način što povoljniju opciju izgradnje novog autobusnog kolodvora.
Interesi Grada i investitora poklopili su se u nekoliko točaka. U prvom redu, ulagač na spomenutom zemljištu planira izgraditi veliki trgovački centar na nekoliko etaža s pristupom iz središnjeg parkirališta, što omogućava lakšu komunikaciju potencijalnih kupaca i opsežnu ponudu najrazličitijih asortimana, proizvoda i usluga.
K tome se Korčula svojom veličinom i potencijalnim tržištem uklapa u niz dalmatinskih gradova u kojima su izgrađeni slični prodajni objekti.
Ulagač u taj projekt, međutim, na nešto više od 9200 kvadrata ne može izgraditi jedinstvenu zgradu nego tri manja objekta, što mu ne odgovara, pa je s lokalnom vlašću odlučio dogovoriti izgradnju kolodvora, a zauzvrat će dobiti mogućnost podizanja jedinstvenog objekta što će biti definirano skorim izmjenama i dopunama PP-a.
Sukladno odluci o davanju suglasnosti za sklapanje ugovora između Grada i investitora koje vijećnici još nisu prihvatili, ulagač je izradio idejno rješenje s trodimenzijskim prikazom objekta i četiri rješenja njegova spoja na državnu cestu.
Nakon izgradnje kolodvora, privatnik će biti zakonski obvezan sklopiti kupoprodajni ugovor s Gradom, cijena će uključiti i vrijednost zemljišta, dio iznosa će se kompenzirati iznosom komunalnog doprinosa dok će ostatak Grad isplatiti u 96 jednakih rata bez mogućnosti naplate kamate. Osim toga, planirani jedinstveni (trgovački) objekt ne smije "iskakati" volumenom u prostoru.
Novi kolodvor, ako se izgradi, imat će 1500 četvornih metara površine s nadstrešnicom od 250 kvadrata i 150 kvadrata zgrade u kojoj će biti prometni uredi, prodaja karata, čekaonica, sanitarni čvor i garderoba. Procjena troškova otkriva kako će taj projekt koštati gotovo 800 tisuća eura, uključujući zemljište.
Beskamatnom otplatom tijekom osam godina, tvrdi gradonačelnica, "uštedjet će se 136 tisuća eura, otvorit će se oko 100 radnih mjesta, a novi trgovački centar donijet će i zdravu konkurenciju pa bi cijene na otoku trebale biti bliže onima na kopnu".
- Ako se postigne dogovor izgradnja neće dugo trajati, ugovorom je predviđeno 18 mjeseci od ishođenja građevinske dozvole - kaže Nika Silić Maroević.
Ono što je sigurno jest izmještanje autobusa iz središta Korčule, trend koji prate svi mediteranski gradovi. Prvi autobusni kolodvor u Korčuli bio je na lokaciji današnjeg Trga pomirenja prije nego što je 1982. godine na istom mjestu izgrađen Spomenik, memorijalni kompleks posvećen Korčulanima poginulim u Drugom svjetskom ratu, autora Bernarda Bernardija.
U drugoj polovici 80-ih godina prošlog stoljeća izgrađen je autobusni kolodvor na lokaciji na kojoj se nalazi i danas. Do 2018. bio je u vlasništvu zagrebačke tvrtke "Nomos" koja ga je odlučila prodati.
Budući da se radi o zoni ambijentalne zaštite, tvrtka je ponudila Gradu pravo prvokupa. U priču se tada uključila državna tvrtka ACI, želeći kupiti zemljište na kojem će izgraditi podzemnu garažu, a budući da se nautička marina nalazi tik uz kolodvor, investicija će se proširiti na rušenje postojeće zgrade ACI-ja te izgradnju luksuznog hotela.
Geomehaničkim ispitivanjima, kako se tada navodilo, utvrđena je mogućnost izgradnje podzemne garaže na dvije etaže, s dodatnih 200 mjesta za vozila, što bi onda, a i danas, uvelike riješilo problem parkiranja u središtu Korčule.
Tadašnji sastav lokalnog parlamenta, u kojem je Silić Maroević bila vijećnica, odrekao se prava prvokupa u korist ACI-ja koji je kupio kolodvor za 600 tisuća eura te je do Uskrsa 2019. odstranio nakaradnu i po živote građana opasnu nadstrešnicu napominjući kako će iznad podzemne garaže u suradnji s Gradom izgraditi kružni tok te urediti trg za javna događanja. Od tada do danas ništa se nije izgradilo, a ni promijenilo.
- ACI je tada jamčio napraviti sve za opći interes Grada koji će uvjetovati što će biti na javnoj površini budući da je i danas suvlasnik jedne parcele. Naravno da bih danas bila sretnija da je vlasnik Grad, bila sam suzdržana tijekom glasanja o toj odluci, ali lakše je biti u oporbi.
Nedavno je najavljeno kako se ideja izgradnje podzemne garaže ponovno pokrenula, nažalost ne mogu tvrditi da će se zaista izgraditi. Činjenica jest da nemamo dobra rješenja za parkiralište, pogotovo za stanare užeg centra kojih je sve manje - kaže gradonačelnica.
Trenutni autobusni kolodvor nema nikakve značajke sigurnog i modernog javnog objekta, ukrcaj i iskrcaj učenika obavlja se doslovno na cesti, ne postoji ni nadstrešnica, a kamoli kakva čekaonica ili klupa, pa je poseban "užitak" čekati autobus dok pada kiša.
Hoće li gradska uprava postići dogovor s investitorom i kako će Korčulani prihvatiti novu lokaciju kolodvora, udaljenu oko kilometar od trenutne, znat ćemo uskoro.