Prema već ranijim najavama ministra znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske, Radovana Fuchsa, u planu je izgraditi školske kapacitete u cijeloj Hrvatskoj kako 2027. godine niti jedna škola u Hrvatskoj ne bi smjela raditi u dvije smjene, već u jednoj, nakon četiri godine provedbe eksperimentalnog projekta cjelodnevne škole.
Solin, koji je jedan od gradova u Hrvatskoj zadnjih godina uvijek u vrhu po prirodnom prirastu, odnosno više rođenih nego umrlih, i u koji se intenzivno i dalje doseljavaju mlade obitelji s djecom, postoje četiri osmoljetke. Međutim, ako se uskoro ne prošire i ne izgrade novi kapaciteti, ne samo da se neće ostvariti jednosmjenski rad, nego će neke škole ponovno morati u tri smjene, odnosno međusmjenu. To će otežati svakodnevno funkcioniranje budući da su sve četiri škole veoma aktivne i uspješne i u provođenju brojnih dodatnih edukativnih programa s djecom, kako u školi, tako i u suradnji sa zajednicom i šire, izvan granica Hrvatske.
Na Bilankuši više učenika
Najstariju solinsku osmoljetku, OŠ don Lovre Katića na Bilankuši, koja je lani obilježila 70. godišnjicu rada, ove školske godine, 2024./2025., pohađa 655 učenika.
- Imamo povećanje broja odjela prvih razreda te ukupno imamo 32 razredna odjela; 15 odjela od 1. do 4. razreda i 17 odjela od 5. do 8. razreda - veli nam ravnateljica Anđelka Slavić, što je u odnosu na prošlu godinu povećanje za osam učenika, ali potrebnim pregrupiranjem i jedan novi razredni odjel. Ova škola, trenutno radi u dvije smjene i od svog osnutka nikada nije radila u jednoj smjeni.
- U proteklih 70 školskih godina često se odgojno-obrazovni rad morao organizirati u tri smjene. Rasterećenje, odnosno rad u dvjema smjenama, bio je moguć nekoliko školskih godina nakon izgradnje druge i nakon izgradnje treće solinske osnovne škole.
Nakon izgradnje četvrte solinske škole, OŠ kralja Zvonimira, u školskoj 2018./2019. godini, naša škola je iz dugogodišnjeg trosmjenskog rada prešla na dvosmjenski rad. Ako se nastavi ovakav trend povećanja broja učenika i broja odjela, škola će uskoro morati ponovo organizirati rad u tri smjene. Trenutno, u jednoj smjeni koristimo svih 17 učionica, od kojih dvije veličinom i oblikom ne udovoljavaju pedagoškom standardu - veli nam ravnateljica, a na pitanje smatra li da će se plan za jednosmjenskim radom uskoro ostvariti kaže:
Škola najbliža i Klisu
- Planirana nadogradnja OŠ Vjekoslava Paraća i izgradnja samo jedne nove osnovne škole, neće omogućiti jednosmjenski rad u našoj školi. Za jednosmjenski rad nama nedostaje nova školska zgrada i rekonstrukcija postojeće jer nemamo kuhinju i blagovaonicu.
Potrebno je utvrditi je li uopće moguća dogradnja i nadogradnja naše škole koja je izgrađena 1954. i školske dvorane izgrađene 1981. godine - smatra ona.
- Osnovnu školu don Lovre Katića pohađa 185 učenika čije je prebivalište ili boravište u ulicama koje pripadaju Općini Klis, ali im je naša škola najbliža i pripadaju našem upisnom području. Stoga se nadamo da će naš osnivač Splitsko-dalmatinska županija, Grad Solin i Općina Klis pronaći rješenje i omogućiti Osnovnoj školi don Lovre Katića i drugim solinskim školama rad u jednoj smjeni i cjelodnevnu nastavu u planiranom razdoblju - ističe ravnateljica Anđelka Slavić, a o prednostima cjelodnevne nastave kaže:
Cjelodnevna nastava
- Cjelodnevna nastava ima znatno više prednosti nego nedostataka. U cjelodnevnoj nastavi povećava se jednakost i ravnopravnost svih učenika jer im se daju jednake mogućnosti za obrazovanje i jednaka prilika za osobni razvoj. U takvoj organizaciji odgojno-obrazovnog rada škola može dati više potpore učenicima u procesu učenja i više može doprinijeti ostvarivanju planiranih obrazovnih postignuća učenika.
Bolje se može individualizirati rad s učenicima s posebnim potrebama, u koje ubrajamo učenike s teškoćama, ali i darovite učenike. U današnjem društvu neophodna je i veća pomoć zaposlenim roditeljima u organizacije obveza njihove djece te bi u školi djeci trebalo omogućiti izbor izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti koje će odabirati prema vlastitim interesima i sposobnostima - ističe ravnateljica škole na Bilankuši.
Druga osmoljetka po starini, Osnovna škola Vjekoslava Paraća, koja je prije četiri godine proslavila pola stoljeća, u školskoj godini 2023./2024. imala je ukupno 612 učenika raspoređenih u 31 razredni odjel, od čega je 35 učenika i tri razredna odjela u Područnoj školi "Vranjic", a 28 razrednih odjela sa 577 učenika u matičnoj školi u Sv. Kaji.
Više i malih Vranjičana
- U ovoj školskoj godini imamo više učenika, ukupno ih je 630, a raspoređeni su u isti broj razrednih odjela kao lani. Od toga je 48 učenika u četiri razredna odjela u PŠ "Vranjic" i 582 učenika u 27 razrednih odjela u matičnoj školi (13 odjela razredne i 14 odjela predmetne nastave).
U matičnoj školi ima ukupno 14 učionica (šest za razrednu i osam za predmetnu nastavu). Eventualno povećanje samo jednog odjela razredne nastave, zbog nedostatka učionica dovelo bi do uvođenja međusmjene (treća smjena) - smatra i Đuro Baloević, ravnatelj svetokajske osmoljetke, a ujedno i predsjednik županijskog ogranka Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola.
Vidljivo je povećanje odjela u PŠ "Vranjic" i ukidanje jednog kombiniranog odjela, te smanjenje odjela u matičnoj školi za dva odjela - navodi naš sugovornik, dodajući kako matična škola radi u dvije smjene, dok PŠ "Vranjic" radi kao i do sada uvijek ujutro.
- U matičnoj školi izbjegli smo otvaranje međusmjene jer se za redovitu nastavu novog odjela razredne nastave namijenio prostor koji se koristio za rad s učenicima produženog stručnog postupka Centra za pružanje usluga u zajednici, Split, koja je nešto manja od propisanih normativa za učionice - veli Baloević, dodajući kako je međusmjena u matičnoj školi postojala školske godine 2019./2020.
Učenici - putnici
- Sve iduće godine škola je bila na rubu ponovnog uvođenja međusmjene. Naša škola inače nikada u svojih 54 godina rada nije radila u jednoj smjeni.
Ono što uvelike otežava rad škole je i činjenica da imamo ukupno 140 učenika - putnika (Dračevac, Bilice i Vranjic od 5. do 8. razreda) zbog čega ne mogu biti organizirane smjene po paralelama - govori ravnatelj, kazujući kako su problemi rada škole u dvije ili više smjena ogromni.
- Riječ je o situaciji u kojoj nisu svi razredni odjeli jedne paralele u istoj smjeni, učitelji su podijeljeni u više smjena ili rade dvokratno, velike su teškoće u organizaciji i satnici izborne nastave, prisutan nedostatak školske kuhinje, blagovaonice i organizirane tople prehrane učenika, velike su poteškoće organizacije javnih i kulturnih događanja, realizacije projekata, dopunske, dodatne nastave te izvannastavnih i izvanškolskih aktivnosti.
Jutarnja smjena prirodnija
Treba napomenuti da je prirodni ritam rada čovjeka rad u jutarnjoj smjeni, a za učenike pedagoški opravdaniji.
Danas se kao nasušna potreba nameće rad u jednoj smjeni prije svega zbog današnjeg načina života ljudi, organizacije obitelji i rada ljudi. Roditelji rade, baka servisa sve je manje i to je neophodno potrebno, posebno u urbanijim sredinama - obrazlaže ravnatelj, smatrajući kako cilj da OŠ Vjekoslava Paraća, radi u jednoj smjeni do 2027. godine neće biti ostvaren kao i dobrom dijelu škola u Republici Hrvatskoj.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih (MZOM) je uz pomoć europskih izvora financiranja objavilo natječaje za dogradnju, rekonstrukciju i opremanje osnovnih škola s ciljem stvaranja prostornih i materijalnih uvjeta rada u jednoj smjeni.
- Naša škola, uz pomoć osnivača Splitsko-dalmatinske županije (SDŽ), izradila je idejni projekt za ostvarenje takvih uvjeta i prijavu na natječaj MZOM-a, koji planira dogradnju novih nedostajućih prostorija, rušenje jednodijelne i izgradnju nove dvodijelne školske sportske dvorane te nužnu rekonstrukciju postojeće zgrade škole.
Rekonstrukcija u Sv.Kaji moguća
Po prvobitnim uvjetima natječaja MZOM-a nije bilo moguće financiranje rušenje dijelova postojećih zgrada ili njihova rekonstrukcija, ali su u međuvremenu promijenjeni uvjeti i to je sada moguće - raduje to ravnatelja što bi realizacija projekta napokon mogla krenuti.
- Osnivač škole, SDŽ, prijavit će navedeni projekt MZOM-u na davanje prethodne suglasnosti i prijavu na natječaj za osiguravanje sredstava za financiranje.
Uspješnim završetkom tih aktivnosti ostvarili bi se svi uvjeti da se konkretnije krene prema izgradnji i rekonstrukciji objekta škole i stvaranju uvjeta za rad u jednoj smjeni. Sve navedeno zahtijeva vrijeme, ali je realno moguće ostvariti u razdoblju od nekoliko godina - smatra Baloević.
Mravince - najbrojnija područna škola u županiji
Osnovna škola kraljice Jelene, treća solinska osmoljetka, koja se nalazi na području Mjesnog odbora Priko vode i koja će iduće godine obilježiti 19 godina od otvaranja, u prošloj školskoj godini imala je ukupno 925 učenika raspoređenih u 47 razrednih odjela i jedno posebno razredno odjeljenje (PRO). Bili su raspoređeni na sljedeći način: 79 učenika u četiri razredna odjela razredne nastave u PŠ "Mravince" – koja je time u našoj županiji najbrojnija područna škola, 47 učenika u četiri razredna odjela razredne nastave PŠ "Kučine", 799 učenika u matičnoj školi – od čega 318 učenika u 16 razrednih odjela razredne nastave i 491 učenik u 23 razredna odjela predmetne nastave i 1 PRO.
U aktualnoj školskoj godini imamo ukupno 935 učenika raspoređenih u 47 razrednih odjela i 1 PRO. U matičnoj školi, kabinet učitelja razredne nastave koristi se za rad skupina učenika produženog stručnog postupka Centra za pružanje usluga u zajednici, Split - navodi nam brojke ravnateljica Vesna Ružić, a o radu u smjenama i prostornim kapacitetima nadalje kaže: Matična škola od 2021. godine radi u dvije smjene (neparna i parna paralela) u svih 5 samostojećih objekata (matična škola, aneks matična škola, PŠ "Mravince", PŠ "Kučine" i sportska dvorana), do tada je radila u tri i pol smjene.
U matičnoj školi ima ukupno 17 učionica (4 za razrednu nastavu, 1 PRO i 12 za predmetnu nastavu). Eventualno povećanje samo jednog odjela razredne ili predmetne nastave, zbog nedostatka učionica dovelo bi do uvođenja međusmjene (treća smjena) u OŠ kraljice Jelene.
Aneks matična zgrada ima 5 učionica (4 učionice za razrednu nastavu i učionica informatike za učenike 1.- 4. razreda naše škole).
Teško posložiti raspored
U PŠ "Kučine" ima ukupno 2 učionice razredne nastave i 2 male pričuvne prostorije za dopunski ili dodatni rad i izbornu informatike gdje je manji broj učenika ili informacije roditelja, dok u PŠ Mravince ima ukupno 3 učionice razredne nastave i 1 male pričuvne prostorije za dopunski ili dodatni rad i izbornu informatike gdje je manji broj učenika ili informacije roditelja.
Ono što uvelike otežava rad škole je i činjenica da imamo ukupno 120 učenika - putnika (upisnog područja Kučine i Mravince od 5. do 8. razreda) u obje smjene.
Problemi rada škole u dvije ili više smjena su ogromni, uvijek je teško posložiti raspored rada učitelja koji rade u matičnoj i našim područnim školama ili drugim susjednim školama i to u više smjena, organizacija dopunskih i dodatnih nastava, te izvannastavnih sadržaja i izborne nastave.
Škola smo koja ima Erasmus akreditaciju i imamo puno Erasmus aktivnosti kako u inozemstvu tako i u domaćinstvima i jako je teško sve posložiti radi deficita prostora.
Škola smo koja nema školske kuhinje, blagovaonice i organizirane tople prehrane učenika (prehrana se realizira po Modelu C, odnosno dostava suhog obroka koji priprema i dostavlja dobavljač).
Ritam života
Današnji ritam života i sve kasniji odlazak u mirovinu (izgaranje na poslu) nameće se kao potreba rad u jednoj smjeni (što je uveliko lakše i učiteljima, učenicima (naročito sve većem broju učenika s poteškoćama koji su u inkluziji), a i roditeljima.
Sa sigurnošću mogu reći da rad u jednoj smjeni OŠ kraljice Jelene do 2027. godine nije moguć.
Zato je potrebno žurno raditi na petoj osnovnoj školi u gradu Solinu, kao i nadogradnji postojeće matične škole i promjenom upisnog područja koji bi našu školu dovelo na oko 450 učenika i rad u jednoj smjeni.
Iskoristiti natječaje
Znamo da je MZOM uz pomoć europskih izvora financiranja objavilo natječaje za dogradnju, rekonstrukciju i opremanje osnovnih škola s ciljem stvaranja prostornih i materijalnih uvjeta rada u jednoj smjeni i to treba iskoristiti - poručuje ravnateljica Ružić.
Najmlađa, Osnovna škola kralja Zvonimira u Solinu, u Ninčevićima, imala je prošle godine 535 učenika, a ove nešto više, 550 učenika. Škola radi u dvije smjene, nije nikada radila u međusmjeni niti u jednoj smjeni.
- Nedostaci dvosmjenskog rada je organizacija nastave (problem organizacije izvannastavnih aktivnosti, dopunskog i dodatnog rada u međusmjeni i želje učenika da sudjeluju u što više aktivnosti) i dolazak učenika u suprotnu smjenu, organizacija obiteljskog života učenika - kazuje nam u prilog jednoj smjeni i ravnateljica OŠ kralja Zvonimira Vedrana Propadalo.
Zgrade u Rupotini i više đaka
Mislim da cilj za jednosmjenskim radom do 2027. neće biti postignut u potpunosti, potrebna je rekonstrukcija OŠ don Lovre Katića, nova mreža škola, nova škola ili područna škola u dijelu Solina koji pripada Klisu, u dijelu gornje Rupotine se gradi veliki broj stanova i stambenih objekata što bi moglo utjecati na broj učenika u OŠ kralja Zvonimira i prelazak u jednosmjenski rad - zaključuje ravnateljica Vedrana Propadalo.
Grad traži lokaciju
Na solinskom Gradskom vijeću u više se navrata govorilo o prijekoj potrebi gradnje još jedne osnovne škole u Solinu, posebno za područje Priko vode, Mravince i Kučine. Vijećnik Renato Prkić (HDZ) isticao je potrebu njezina uvrštavanja u prostorne planove, kao i o ostvarivanju plana da sve škole, kada je riječ o području Grada Solina do 2027. rade u jednoj smjeni.
Spominjale su se neke potencijalne lokacije, a gradonačelnik Dalibor Ninčević je tada istaknuo kako je Gradu svakako u interesu imati škole koje će raditi u jednoj smjeni.
- Mi smo u prostornom planu odredili lokaciju na području ispod Novog groblja, međutim riječ je o privatnom zemljištu tako da pokušavamo pronaći alternativu, a jedna od njih je zemljište ispod pizzerije "Antonio" u Mravincima koje pripada Županiji pa vjerujemo da je to bolje rješenje koje ćemo ugraditi u izmjene i dopune prostornog plana - najavio je gradonačelnik, što bi trebalo olakšati gradnju jer je Splitsko-dalmatinska županija i osnivač škola na solinskom području.
Međutim, kada se uzme u obzir koliko se nerijetko otegnu građevinski projekti, kada je riječ o izradi projektne dokumentacije, dozvolama, kao i samoj gradnji ili nadogradnji, postoji bojazan da bi u godinama koje slijede Solin mogao u nekim školama, nažalost, umjesto jedne dobiti - tri smjene!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....