StoryEditorOCM
Županijajoš će ploviti

Legendarni brod ipak neće u rezalište: za 35 tisuća eura Županija postaje vlasnik proslavljenog ‘Tijata‘

Piše Branimir Periša
28. rujna 2023. - 14:33

Ispunila se želja prijatelja i srčanih poklonika putničkog broda "Tijat" iz Jadrolinijine flote da vremešni linijski brod s milijunima milja u bokovima postane svojevrsni ploveći muzej hrvatskog pomorstva. Za razliku od Titova ‘Galeba‘ koji je također muzej, no privezan za kraj, ‘Tijat‘ će postati zasad jedini povijesni brod koji će nastaviti život u plavoj brazdi.

Od 4. listopada "Tijatu" je Šibenik matična luka, a novi vlasnik – Šibensko-kninska Županija, kako i priliči brodu koji je najveći dio svoga radnoga vijeka od gotovo 70 godina spajao kopno sa šibenskim otocima, održavajući proslavljenu liniju 505.

Kad drugi ne bi isplovili zbog vremenskih uvjeta, "Tijat" je rezao fortunale i pouzdano brodio, gotovo ni jednom privezan za kraj "zbog teških vremenskih uvjeta."

Teško da bi do povoljnog obrata za "najvoljeniji brod" koji godinama ima vlastitu facebook stranicu na grupi Tijat u srcu došlo da se za to nisu glasno i uporno zauzimali zagovaratelji i zaljubljenici poput Ivane Beban, Saše Jurata i Roberta Udiljaka – da spomenemo najaktivnije u promicanju zamisli da se "Tijat" sačuva u originalu i ne doživi pretvorbu u mini kruzera u rukama privatnika, poput jednog njegova blizanca – ili da ne dospije u rezalište prodan kao krama.

Ipak, presudnu je ulogu na kraju odigrala Šibensko-kninska županija s odlukom da kupi brod koji je obilježio šibensko pomorsko okružje i urezao se u srca otočana i drugih putnika, budući da je do izgradnje Šibenskog mosta i magistrale sa Šibenikom povezivao Skradin, Raslinu i Zaton.

Zasad jedino imamo odluku Jadrolinije da Županiji proda Tijata u raspremi - kaže Sanja Slavica Matešić, pročelnica Upravnog odjela za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i gradnju.

Zbog razumljivih razloga objavila je djelomični ‘silenzio stampa‘ dok ‘Tijat‘ ne uplovi u Šibenik 4. listopada. Zadatak je njezinoga resora obaviti formalnosti u vezi s kupoprodajom i upravljati s daljnim poslovima oko temeljitog preuređenja broda.

Ipak, poznato je da će do odlaska na remont ‘Tijat‘ biti privezan na obali kod autobusnog kolodvora, a potrebno je zaposliti i posadu koja će i u ‘gvardiji‘ primati plaću iz županijskog proračuna.

-Za temeljitu obnovu u planu je povući novac iz Fonda za razvoj otoka, a nadam se da će nam za tu svrhu priskočiti i druge institucije i donatori – kazala nam je Slavica Matešić uz ogradu da ‘ćemo biti pametniji u narednim danima, nakon što Tijat doplovi u Šibenik‘.

-Bilo je dosta interesenata za kupnju i ovo nam je bila jedina i zadnja prilika da ‘Tijat‘ ostane u Šibeniku, odakle je ljetos otplovio u raspremu. - dodala je Slavica Matešić.

Neslužbeno, iz drugih izvora, doznajemo da će Tijat Županiju koštati 35 tisuća eura s PDV-om, a u perspektivi će biti dodijeljen ili JU "Priroda" ŠKŽ, ili Županijskoj TZ. U svakom slučaju, "Tijat" niti u novoj etapi svoga vijeka neće dangubiti: tko ne bi platio kartu za krstarenje šibenskim akvatorijem na brodu muzeju koji je desetljećima otočanima bio u oku i srcu, a tu i ostaje.

Tko sretniji zbog toga od spomenutog Saše Jurata, časnika iz Lučke kapetanije Šibenik, člana facebook grupe Tijat u srcu i tajnika šibenske Udruge pomorskih kapetana i časnika. Odluka Županije za njega je sjajan potez, na dobrobit sačuvanja važnog dijela hrvatske pomorske povijesti i baštine.

-Premda izgrađen 1954. godine, ‘Tijat‘ je i dalje upotrebljiv brod i osim ‘Galeba‘ to je drugo povijesno plovilo koje ćemo u zemlji sačuvati. No, za razliku od talijanskog ‘Galeba‘, ‘Tijat‘ je djelo domaćih inženjera, projektiran i izgrađen u splitskom škveru 1955. prvotnog imena ‘Ohrid‘. - napominje Jurat, porijeklom Žirjanin koji je i sam započeo pomorsku karijeru baš na ‘Tijatu‘. Dodaje kako je ‘najvoljeniji, 37,7 metarski brod‘, izuzmu li se manji kvarovi, besprijekorno radio u svome 68 godišnjem radnom vijeku.

-Bio je brod upravo po mjeri ipak manjih šibenskih otoka te mnogi priželjkuju da obnovljen opet zaplovi na liniji 505. Ipak, najvažnije je što će biti originalno sačuvan, a u perspektivi, tko zna? Možda ‘Tijat‘ kojeg je zbog njegove maritimnosti i pouzdanosti uvijek bilo teško zamijeniti, zaplovi kao zamjena svome nasljedniku. - zaključio je Saša Jurat.

image
Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix
09. studeni 2024 02:37