StoryEditorOCM
ŽupanijaSNAĐI SE KAKO ZNAŠ

Cijeli zapadni dio Šibensko- kninske županije ostao bez autobusnih veza; Načelnici optužuju Autotransport za reketarenje

Piše Katarina Rudan
12. lipnja 2020. - 08:13
Linije su nerentabilne, ATP traži dodatna sredstva, a na gubitku su putnici kojima prijevoz život značiNikolina Vukovic Stipanicev/Cropix

Pregovori, ako ih se tako može nazvati, koji se od početka lipnja vode na "relaciji" Autotransport – Županija – općine Pirovac, Tribunj i Murter-Kornati, oko povratka autobusnih linija koje su prije epidemije koronavirusa prometovale iz Šibenika prema tim mjestima, za sada ne daju rezultata.

Kako stvari stoje, takvo stanje bi moglo potrajati, dogovora za sada nema na viduku, a stanovnici koji nemaju osobne automobile i vezani su uz prijevoz autobusom do dalje će se morati snalaziti. Naime, Autotransport traži dodatna sredstva za subvencioniranje linija, a općine i Županija tih sredstava nemaju. Načelnici sve tri općine otvoreno prozivaju upravu ATP-e zbog neprometovanja, ističući kako drže monopol, ne voze linije za koje imaju koncesiju, ali se koncesije ne odriču kako bi posao mogao dobiti netko drugi, a uz to ucjenjuju. Smatraju da taj problem treba riješiti onaj tko im je koncesiju dao i "prstom upiru“ na Županiju.

Direktor šibenskog ATP-a Branimir Knez, pak, otvoreno kaže da linije neće biti vraćene dok se ne osiguraju dodatna sredstva kojima će pokriti troškove održavanja.

Upitne i ostale linije?

- Na žalost, na tom putnom pravcu još ne prometujemo i ne znamo kad ćemo i hoćemo li. Šaljemo dopise prema Županiji, gradovima i općinama i tražimo načina kako preživjeti ova teška vremena. Jer, ako neku liniju održavate i vozite, na primjer, samo dva putnika, zna se da je to nerentabilno i neisplativo. Razumijemo problematiku stanovništva i potrebu putovanja, ali jednostavno je premali broj putnika na svim tim pravcima. I ostale linije koje trenutno vozimo na području županije nije sigurno da li ćemo ih za tjedan dana održavati. Zbog nerentabilnosti, možda ćemo i njih morati reducirati. Od Županije i ove tri općine tražimo da participiraju u jednom dijelu troška održavanja linija, rekao nam je Knez.
Kaže da se radi o oko 30 posto iznosa izračunatih troškova održavanja po pojedinoj liniji.

'Ne pristajemo na ucjene!'

Marko Grubelić, načelnik općine Tribunj kaže da bi, uz već oko 100.000 kuna koliko Autotransportu godišnje iz proračuna uplaćuju na ime subvencije mjesečnih autobusnih karata za srednjoškolce i umirovljenike, sada dodatno trebali "isklesati“ par stotina tisuća kuna.

- OpćinuTribunj to bi, s PDV-om, koštalo nešto više od 20.000 kuna mjesečno, što je na godišnjoj razini oko 250.000 kuna godišnje prema Šibeniku i još toliko prema Murteru. To znači da bismo s pola milijuna kuna dodatno trebali sufinancirati linije koje već sufinanciramo, što je neprihvatljivo i smatram to reketarenjem, kaže Grubelić.

- Ako već moramo subvencionirati, zašto se ne raspiše natječaj na koji će se javiti i drugi prijevoznici? Vjerojatno bi neki od njih ponudili nižu cijenu. Ovo je čisto ucjenjivanje! A Županija se pravi kao da se sve ovo događa u Zadarskoj, a ne u Šibensko-kninskoj županiji. Ova ponuda ne dolazi u obzir, odlučan je Grubelić.

A što će biti s cijenama?

Ogorčen je i Toni Turčinov, načelnik općine Murter-Kornati koji također kaže da neki možda misle da je Murter u Zadarskoj županiji pa da bi oni trebali voditi brigu o javnom linijskom prijevozu putnika.

- Smatram da je to odgovornost Županije i župana i oni su ti koji bi trebali rješavati problem s Autotransportom. Za mene nije normalno da privatnik od Općine traži novac za posao za kojeg ima koncesiju. Znači li to da i brodar koji vozi turiste na Kornate može od Općine tražiti da mu subvencionira kartu, jer nije rentabilan, jer zbog korone nema turista? Općina Murter-Kornati, kao i ostale koje su dovedene u istu poziciju, subvencionira Autotransportu mjesečne karte srednjoškolaca i što bi sad još trebali? Za sve je kriva aktualna vlast, kao i one prethodne, koje govore kako ulažu u otoke i kako im je stalo da se život na otocima održi, a sve više izlazi na vidjelo da nikoga nije briga za nas. Mi ne možemo osigurati sredstva koje od nas traži ATP-e. Oni drže monopol, autobusi su loši, usluga je katastrofa, a vožnja nikakva. O cijeni karte da ne govorim! Na primjer, povratna autobusna karta Omiš-Split je 35 kuna, a Murter-Šibenik 60 kuna. Gdje je tu računica?, reče Turčinov.

Za razliku od stanovnika općina Tribunj i Murter-Kornati, Pirovčani su u ovoj priči u nešto boljoj poziciji. Ne što se zahtjeva za subvencioniranjem Autotransportovih linija, koje već subvencioniraju sa 70.000 kuna godišnje na ime mjesečnih karti srednjoškolaca, već što je naselje uz Jadransku magistralu. A njome prometuju autobusi na relaciji Split-Zadar, ulaze u Šibenik, staju u Pirovcu na magistrali.

- Mi već godinama sufinanciramo ATP-e i to u nemalim iznosima. Prije par godina, bez da su nas obavijestili, ukinuli su nam liniju Pirovac-Kašić. Taj smo problem riješili na način da smo angažirali jednog privatnog prijevoznika i mjesečno sufinancirali s 3000 kuna, a ATP-e nam je za istu tu uslugu tražio 15 do 20.000 kuna. Kad su vidjeli da nam drugi vozi za puno manju cijenu, onda su i oni prihvatili voziti za taj isti iznos od 3000 kuna. Ovo je slična priča. Koriste situaciju kako bi od naše tri općine dobili dodatne novce. Ne možemo takve ucjene prihvatiti i razmišljamo da prijevoz riješimo mimo ATP-a. Novac koji već sad dajemo ATP-e mogli bismo iskoristiti u kupnju autobusa, a ne ih "ulupati“ u njihove stare. Vidjet ćemo i mogućosti korištenja europskih sredstva, kazao nam je načelnik općine Pirovac Ivan Gulam.

Županija: Nemamo više novaca!

Na pitanje o mogućem rješenju problema neprometovanja ATP-ovih autobusa prema naseljima u zapadnom dijelu županije te namjerava li Županija "uskočiti“ s određenim sredstvima, od nadležnih službi u Županiji stigao nam je poduži odgovor. Pa tako navode i da su 26. svibnja uputili dopis većinskom prijevozniku na županijskim linijama, odnosno Autotransportu, "s ciljem uspostave linijskog prijevoza putnika na području cijele županije za koje su im izdane dozvole za obavljanje prijevoza".

- Većinski prijevoznik se 29. svibnja očitovao o namjeri uspostave određenog broja linija od 1. lipnja te naveo da će postepeno pristupati dopuni voznih redova, a koje će biti usmjerene ka što boljoj i učestalijoj povezanosti. Međutim, do danas to nije učinjeno... Budući da učenici srednjih škola koriste javni linijski prijevoz kao i ostali građani, smatramo neophodnim uspostaviti javni linijski prijevoz prema voznim redovima i dozvolama koje su izdane, navodi se u odgovoru, koji jasno poručuje i sljedeće:

- Šibensko-kninska županija nije u mogućnosti niti ima predviđena sredstva za sufinanciranje javnog prijevoza po nekoj drugoj osnovi.

01. studeni 2024 02:32