Sniženja su u punom jeku, u pojedinim trgovinama sniženi su artikli manji dio asortimana jer već pristižu nove kolekcije, no to opet ne znači da će ih kupci moći dobiti po nekom značajnijem popustu.
I ove se godine Hrvati, naime, žale da trgovci nude mizerna sniženja koja se ne mogu mjeriti s onima u susjednim državama. Čak i u kolovozu, kad su sniženja, praktički, na izdisaju (službeno traju do početka rujna op.a.), u većini trgovina popusti idu do maksimalnih 50 posto, i to opet ne cijelog asortimana.
Zanimalo nas je imaju li i u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) takva saznanja.
Poslovna politika
- Cilj je svakog trgovca prodati robu, a cijene, kao i raspon sniženja, trgovci određuju u skladu sa svojom poslovnom politikom, poštujući pozitivne zakonske propise, s time da kupoprodajni odnos trgovca i potrošača bude u win-win poziciji. Nalazimo se na sredini ljetnog sezonskog sniženja, kad se trgovci tradicionalno odlučuju za veći raspon sniženja, te se sada očekuje završni val u kojem bi cijene trebale još padati. Hrvatska maloprodaja kreće se u skladu s europskim i svjetskim trendovima, nastojeći što učinkovitije i uspješnije odgovoriti na želje i potrebe kupaca. To uključuje i sezonska sniženja, pa je posljednjih godina raspon sniženja puno veći, ide i do 70 posto... Stanje se mijenja i to nije kao prije 10 godina, kada su iznosi sniženja bili ipak niži - istaknula je Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
Da su Hrvati, unatoč "žuganju", ove godine na ljetnim sniženjima kupovali više nego u istom razdoblju lani, govore podaci Porezne uprave.
Naime, od 1. srpnja do 5. kolovoza ove godine u djelatnosti trgovine na veliko i malo, te popravka motornih vozila i motocikala, potrošilo se 15,2 milijarde kuna, dok je u istom periodu 2018. godine iznos računa u spomenutoj djelatnosti bio 14,3 milijarde kuna, odnosno šest posto manje.
Nepoštena praksa
Odvijaju li se ljetna sniženja u skladu sa zakonskim odredbama, odnosno varaju li trgovci potrošače tako da, primjera radi, prije 1. srpnja povećaju cijene, a onda ih samo tijekom sniženja vrate na staro, nastojali smo doznati u Državnom inspektoratu. Ovakvu nepoštenu poslovnu praksu kupci često primjećuju i na nju su, s razlogom, posebno ogorčeni.
- S obzirom da je još uvijek u tijeku ljetno sezonsko sniženje, koje je počelo 1. srpnja te može trajati najdulje 60 dana, tržišni inspektori Državnog inspektorata i trenutno provode ciljane inspekcijske nadzore sezonskih sniženja, uključujući pri tome i oglašavanje drugih posebnih oblika prodaje (primjerice popusta, akcije, rasprodaje) te u vezi s tim i nepoštene poslovne prakse trgovaca u odnosu na potrošače. Inače, u razdoblju od 1. srpnja do 1. kolovoza 2019. godine tržišna inspekcija je provela ukupno 283 inspekcijska nadzora te su pritom utvrđena 44 prekršaja koja su se odnosila na neisticanje cijena, odnosno nepravilno isticanje cijena tijekom trajanja posebnih oblika prodaje, istovremeno oglašavanje za iste proizvode različitih posebnih oblika prodaje proizvoda, oglašavanje i primjenu sezonskog sniženja prije 1. srpnja, zavaravanje potrošača u pogledu cijena proizvoda ili načina na koji je cijena proizvoda izračunata - objašnjavaju iz Državnog inspektorata.
Pojedini utvrđeni prekršaji otklonjeni su tijekom inspekcijskog nadzora te se sukladno tome isti smatraju neprocesuiranim prekršajima, odnosno za te prekršaje tržišni inspektori neće podnositi optužni prijedlog niti izdati prekršajni nalog. Za sve ostale utvrđene prekršaje protiv počinitelja bit će poduzete zakonom propisane prekršajne mjere, odnosno podnijet će se optužni prijedlozi nadležnom prekršajnom sudu ili će se izdati prekršajni nalog. Inspekcija će, u svakom slučaju, nastaviti provoditi nadzore i tijekom kolovoza ove godine, svim trgovcima na znanje.
lead
Sukladno važećem Pravilniku o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja, danas se sezonsko sniženje odvija dva puta godišnje. Zimsko sezonsko sniženje započinje 27. prosinca, a ljetno 1. srpnja, i može trajati najdulje 60 dana.
Tržišnu inspekciju pitali smo jesu li zamijetili, prilikom nadzora, da su trgovci podigli cijene prije sniženja, pa ih onda vratili na staro... Do zaključenja teksta odgovor na ovo pitanje, međutim, nismo dobili.
15,2
milijarde kuna potrošilo se od 1. srpnja do 5. kolovoza ove godine
14,3
milijarde kuna potrošeno je u istom periodu 2018. godine